Betäckningar 2013

Sv: Betäckningar 2013

Roligt när det går vägen även med ett äldre sto. Även fast det är långt kvar till fölning än :p

Det här med stress under dräktigheten, hur tänker ni?

Jag gör mitt bästa för att min ska hålla sig lugn o på gott humör hela tiden. Hon är tre år och rids inte alls nu, även om jag egentligen inte tror det hade stressat upp henne det minsta då hon är cool av sig.

Men jag har en häst till som rids och när jag tar henne ut ur stallet så får ju Fendi vara ensam kvar i stallet. Hon brukar gnägga ett par gånger men hon är lugn och stressar inte upp sig, så då borde det väl inte vara någon fara? Brukar ge henne ett mål mat och när maten är slut så gnäggar hon som sagt ett par gånger, kan ju inte gärna ge henne ett mål kraftfoder som varar i en timme.

Det stressigaste för dem borde väl ändå vara när man åker iväg med dem till seminstation för att kolla dräktighet? och det måste man ju liksom göra.
 
Sv: Betäckningar 2013

Det stressigaste för dem borde väl ändå vara när man åker iväg med dem till seminstation för att kolla dräktighet? och det måste man ju liksom göra.

Jag blir lika förvånad varje gång nån skriver att de åker till station för koll runt 30 dagar.
Här rekommenderar jag alla att endera låta stoet vara kvar här för koll, eller vänta med att lasta och åka hit till efter 40 dagar.
Och de som går här är jag löjligt försiktig med runt dag 20-40. Byter inte hagar, låter de inte hamna själva i vare sig stall eller hage, eller annat som kan göra att stona blir upprörda.
 
Sv: Betäckningar 2013

Ok, ja jag tänker lite som dig där.

Om det nu visar sig att min är dräktig på söndag på dygn 18 så kommer jag inte låta henne bli ensam i stallet mellan dygn 20-40, hade för mig att det var där ungefär som det var känsligast men visste inte riktigt. Tack för informationen!
 
Sv: Betäckningar 2013

Delvis kl.

På onsdag kommer min pålla åka till stationen. Har funderat på det där med om man ska låta henne stå kvar efter insemineringen. Är det bäst att låta dem stå kvar tills dess att de är kollade på 17 dygn, eller kan man åka hem med henne emellan?

Att hon springer och busar en hel del i hagen hemma sedan, gör det något? Hon kommer troligtvis få lite nya beteskompisar efter midsommar. Är det något jag borde undvika?
 
Sv: Betäckningar 2013

*KL*
Nu har första stoet hos mig betäckts! Bara att hoppas att allting gått bra och så blir det till att invänta att sto nummer två fölar för att sedan kunna betäcka henne återigen.
 
Sv: Betäckningar 2013

kl

Väntar på besked från seminstation. Lämnade sto med föl i måndags, undersökning visade seminering på tidigast torsdag, onsdag var för tidigt. Skulle beställa på torsdag och få leverans på fredag morgon. Har inte hört något än, är väldigt nyfiken :nailbiting:

Dags för 45-dagskoll på andra stoet. 44 dagar idag. Ska kolla henne på onsdag, kan komma loss från jobb på fm då
 
Sv: Betäckningar 2013

Ok, det går säkert vägen, vi ska hålla tummarna!

Jag var iväg med Fendi idag, dräktig på 18 dygn :D:D:D:bump:

Men nu har jag fler funderingar. De vill se henne igen om en vecka, alltså på dygn 25. Sen ska hon inte kollas förrän dygn 90 ? O_o

Jag frågade om det inte var bättre att vänta och kolla henne på dygn 40-45 istället men nej de ville se så det säkert inte var tvillingar. Och då stod hon ändå bara med ett ägg?

För vår lilla ponny går det inte lika bra, hon är ointresserad av hingsten tyvärr.
 
Sv: Betäckningar 2013

kl

Min pålla ställde sig och "brunstkissade" idag. Har hon tappat fosterblåsan nu, eller??:crazy:

Min hage gränsar till grannens hästhage och där går två ston som idag verkade väldigt brunstiga och stod och pep mot mina pållar. Kan det påverka mitt sto? I övrigt så har hon varit lugn som en filbunke...

/Lizzie
 
Sv: Betäckningar 2013

Nu var bestämt! Det blir betäckning på mitt sto i år igen! Detta året blir det Common Sense! Så nu bara invänta brunsten!
 
Sv: Betäckningar 2013

Jag hade nog blivit lite orolig, men det sägs ju att även dräktiga ston kan visa brunst. Vilket dygn är hon på nu? när ska du kolla igen?
 
Sv: Betäckningar 2013

Mitt sto har brunstat under dräktighet flera gånger så det behöver inte betyda att hon tappat fostret.
 
Sv: Betäckningar 2013

Jag hade nog blivit lite orolig, men det sägs ju att även dräktiga ston kan visa brunst. Vilket dygn är hon på nu? när ska du kolla igen?

Hon är på dygn 24 och nästa koll är den 19/6. Har hon tappat, så är det inte mycket att göra...

/Lizzie
 
Sv: Betäckningar 2013

kl
Måste få gnälla lite. Valde i år en hingst som står på semin till mitt 3-årssto (ponny)
Naturligtvis så var hon ju tvungen att passa in sin brunst så att den låg denna helgen när postgången är kass pga nationaldagen. Hon släppte troligtvis ägget igår/natten till idag så ingen semin denna gången. Det kassa är ju att nästa brunst blir ju i midsommar så då blir det ju antagligen samma visa den brunsten med.:banghead:
 
Sv: Betäckningar 2013

Men bra sperma ska klara en extra dag. Så hade jag med det då krisihimmelsfärd inföll precis när min skulle semineras, men sperman klarade sig på posten från Tyskland en extra dag och hon blev dräktig på det ;)
 
Sv: Betäckningar 2013

*kl*

Var på stationen igår med sto nr tre, antagligen inte dräktig..
Hon hade en gulkropp men den var grumlig och dom hittade inget foster. Hon ska tillbaka på torsdag för vidare undersökning, tyckte att jag fick lite dålig info och förklaringar till va allt betydde :meh:

Men som sagt, tillbaka på torsdag för att kolla vidare..:cautious:
 
Sv: Betäckningar 2013

KL
Min 08:a maiden, vill inte släppa till trots stort fint ägg på och snygg hingst :cautious:
 
Sv: Betäckningar 2013

Tjatigt, min ponny är inte heller ett dugg intresserad av den tilltänkte kavaljeren. Och hon är så liten så inte lätt att göra ultraljud heller (welsh mountain).

Ottilia, min seminvet sa att man helst inte skulle släppa ihop med några nya hästar innan det gått 40 dygn.

Kan inte någon svara på när man lämpligast gör dr kontroller? min vet gör på dygn 18, 25 och 90.
 
Sv: Betäckningar 2013

Rycker sista

Äntligen är vår krångel-Fia seminerad!! Glaaaad! 3 år utan föl och bara skitbrunster förra året och i år helt blockerad och vägrar komma i brunst trots flera igångsprutningar. Men nu äntligen stod hon med dugligt och seminerbart ägg så hingsten fick blixtinkallas för tappning :D
Åh vad skönt. Nu är vi igång iallafall! Stoet är 7 och har bara ett tyvärr avlivat föl i bagaget och misslyckad att få dräktig i 3 år. Men nu kör vi, påt igen.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 678
Senast: Sassy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 574
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp