Betäckningar 2013

Sv: Betäckningar 2013

Jo tack. Min passade ju på att ha megaturboextrasnabb brunst från ingenting till över på 3 dagar...på helgen såklart...:banghead:
 
Sv: Betäckningar 2013

Åkte ner till seminstation ikväll med mitt sto, egentligen en vecka för tidigt om man räknar från förra brunsten. Men tjejen på stället som de går på bete tyckte hon visade tendens till brunst. Så tänkte jaja lika bra att åka ner och kolla. Blev lite tagen på sängen när de säger att de blir seminering på torsdag.!! Så Loppan och Tea fick bli kvar på stationen!

Går fort i vändningarna, bestämde i söndags för att betäcka igen och så var det dags!!
 
Sv: Betäckningar 2013

Tur du inte väntade, det är ju skönt att komma igång när man väl bestämt sig. Vart åker du någonstans?

Gimlan, vad tjatigt. Är det bara att gilla läget och se om hon känner för det nästa brunst? finns ingen liknande hingst på semin istället?

Har inte hört något från min ponny heller, vill ha hem henne, helst igår!
 
Sv: Betäckningar 2013

Islandshäst så det är sällan semin, men verkar vara ngt dygn kvar så vi får se. Finns det ngt man kan göra för att de ska vilja/acceptera att ställa sig? Antar att hingsägaren har koll, men för att stilla min nyfikenhet. Kan tillägga att hon är en försiktig liten dam.
 
Sv: Betäckningar 2013

Jag vet inte kanske någon annan vet?

har ju problem med min ponny också som absolut inte är intresserad av någon hingst, ta bort honom! hon är ju inte undersökt så jag börjar undra om hon är ordentligt utvecklad.

Hon är 4 år, i fint hull och lagom kondis, blank o fin i päls och har ju gått med två andra brunstande ston hela våren. Hon visar nada.
 
Sv: Betäckningar 2013

Tur du inte väntade, det är ju skönt att komma igång när man väl bestämt sig. Vart åker du någonstans?

Gimlan, vad tjatigt. Är det bara att gilla läget och se om hon känner för det nästa brunst? finns ingen liknande hingst på semin istället?

Har inte hört något från min ponny heller, vill ha hem henne, helst igår!

Det blev seminstationen utanför Ängelholm, de hade Common Sense i sin katalog. Så får bara hålla tummen nu att hon vill ha en fölis igen.
 
Sv: Betäckningar 2013

Min visar inte heller ngt, men känns som det är typiskt henne hon är mild som osaltat smör.
 
Sv: Betäckningar 2013

Ingen aning om detta är ett bra råd, möjligt, eller på något sätt "vanligt", men kan berätta om mitt maiden sto förra året.

Hon gick på fribetäckning med hingsten och ett äldre sto förra sommaren, 3 år gammal. Först kom gammelstoet i brunst, sedan ungdomen. Jag har aldrig sett ett så brunstigt sto. Hon kissade och piskade med svansen - halva hon såg man var täckt i brunstkiss så vi tvättade av henne dagligen. Själv stank man när man åkte från stallet... men inte släppte hon till hingst inte, trots att han visade intresse. Detta pågick uppemot en vecka. (Däremot kollades hon inte av vet). Jag lät då hingst + maiden sto vara själv lite medan gammel stoet fick vara inne medan jag pyssalde med något i närheten. Hingsten började då jaga tjejen, runt runt, men hon bara sparkade (han fick många smällar...). Men, hon gav inte upp. Någon dag senare däremot tog hon emot hingsten, men bara en eller ett par dagar senare tog hon emot honom, men gick runt så att han dansade efter på bakbenen.

Detta är ett sto som jag uppfattat som mycket mild - hon har alltid fogat sig utan minsta knorr efter det äldre stoet och alltid varit mjuk att hantera. Här däremot vägarde hon dessutom att gammelstoet och hingsten gjorde något. Då gick hon mellan och sparkade hejvilt. För att få dem betäckta var jag tvungen att hålla i maidenstoet/ta in henne. Då var hon minsan inte ett dugg mild.

Hingsten däremot är väldigt lugn och bra med sina ston och verkar oftast veta vad han gör. Jag tror han i detta fall "var tvungen" att jaga henne för att hon skulle ge sig. Han har inte gjort det med andra ston han fribetäckt. Och hade jag inte haft dem på fribetäckning vet jag inte om det hela hade lyckats om jag ska vara ärlig - möjligen med linor, brems etc på stoet.

Bara hon har fölat (närsom) så får vi se hur det blir i år - hon ska betäckas om med samma hingst. Men, jag tror inte att det blir problem - förutom att hon kanske håller andra ston borta.


..och det är ju inte helt lätt att få till bra förutsättningar för att kunna göra på detta sätt. Jag äger ju alla inblandade individer.
 
Sv: Betäckningar 2013

Kl

Mitt sto (-01 e. Lansing ue. Contender) tog sig på första försöket! Hon kollades för 1,5 v sedan (16 dygnskollen) och ska kollas nu på fredag igen. Pappa är Cavall Ask.

Enda molnet på himlen är att det kan vara två små bebisar där inne. Högst troligen inte, men det gick inte att utesluta.

Jag är jättegrön på avel, det här är mitt första föl och stoet är också förstagångsmärr, men hon står hos väldigt kunnigt folk så jag får stöttning och hjälp. Men oj vad jag oroar mig.. Tänk om det är två där inne?

Nu är min kollad igen och det är en bebis där inne som lever och mår bra. Om jag inte räknar knasigt så är hon kollad på dygn 35.

Ni som kan det här.. hur stor risk är det att dom släpper från den här punkten? Jag förstår att det aldrig går att säga, men om det finns något som man rent generellt kan säga?
 
Sv: Betäckningar 2013

mitt 3 årssto började brunsta igår kväll....släppte in henne till min tävlingshäst och kan ju vara därför.... men hoppas hoppas nu hon hinner bli seminerad på fredag innan det är försent denna brunst...

Vad är eran erfarenhet av detta? Brukar det vara försent att seminera när det gått 3 dagar ??

Har valt annan hingst nu än den jag tänkt. Den jag från början valt står ju utomlands o känns lite risky. Den jag u valt står på station...borde ju vara bättre förutsättningar
 
Sv: Betäckningar 2013

Har ni bakteriekollat henne ? Det kan tyda på bakterier när dom har korta brunster ?

Mia Ps Söt fölunge ;)
 
Sv: Betäckningar 2013

Är så trött på alla turer till och från seminstation och iår betäcker vi inte vårt sto och nu har jag ångest för det också .....

Men frågan är om jag inte åker till Danmark och använder Don Shufro nästa år om han lever och fungerar för Ampere lär väll inte stå här nästa år också .
Lycka till med ditt fina sto och jag håller tummarna att hon nu blir dräktig .

Mia
 
Sv: Betäckningar 2013

Hon kanske står med gulkropp som inte vill släppa. Tror att ett besök i seminspiltan kan vara bra innan tiden tickar iväg.
Här har vi kommit igång. Blev seminerad måndag eftermiddag. Sköljd tisdags. Ägget var kvar på onsdagen så hon kollas nu på morgonen igen för eventuell omseminering. Många turer i spiltan blir det. :p
 
Sv: Betäckningar 2013

idag åker jag iväg med pållen :) baaara 24 mil enkel väg, men vad gör man inte ;) Nu är det bara att hoppas att allt går vägen sen då
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 681
Senast: Sassy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 575
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp