Betäckningar 2013

Sv: Betäckningar 2013

Det är ju bara knappa 14 dagar till midsommar, så hon borde väl komma i brunst efter midsommar.
Skicken är ett elände. De flesta hingsthållare gör vad de kan för att lösa logistiken, tex tappar torsdagar för postskick. Men ett av Sveriges största travstuterier gör det INTE, vilket ställer till det för de stackars kunder som inte kan få skick på fredagar heller.
Så man får be stona vara brunstiga tis eller torsdag, inga andra dagar. :mad:
 
Sv: Betäckningar 2013

Det är ju bara knappa 14 dagar till midsommar, så hon borde väl komma i brunst efter midsommar.
Skicken är ett elände. De flesta hingsthållare gör vad de kan för att lösa logistiken, tex tappar torsdagar för postskick. Men ett av Sveriges största travstuterier gör det INTE, vilket ställer till det för de stackars kunder som inte kan få skick på fredagar heller.
Så man får be stona vara brunstiga tis eller torsdag, inga andra dagar. :mad:

Då hoppas jag att sto ägarna väljer andra hingstar .... Men kan tänka mig att dom har de attraktivaste hingstarna förstås ...
Konstigt att dom inte känner någon press på sig att försöka lösa situationen .
Det borde ju kännas något ekonomiskt även för dom ?
 
Sv: Betäckningar 2013

Man tycker ju det. Det är ju inga små levandeföl-avgifter det handlar om, så att få stona dräktiga borde ju vara prio 1.
 
Sv: Betäckningar 2013

Jag vet ju det att det inte är några småpengar det handlar om .
Kan deras ovilja handla om att de ännu inte fått känna av skicken dvs fölpengarna eftersom de nu fått/får in förra årets fölavgifter nu , dvs att det blir så lång fördröjning och att de inte ännu känt av det ekonomiska ?

Ridhäst sidan har man ju varit väldigt samarbetsvillig och klart de får ju in sina avgifter oftast på 45 och 90 dagarna samma år . Så de känner ju av alla tapp på ston direkt så att säga .

Mia
 
Sv: Betäckningar 2013

Man behöver ju inte vara nåt ekonomiskt geni för att räkna ut hur mycket förlorade pengar det handlar om, om stoägarna ej får dräktigt, eller byter hingst
 
Sv: Betäckningar 2013

Ja jag kom på det nu ikväll när jag räknade på det lite :bump:
Det blir ju bara en vanlig helg! Tänk vad lycklig man kan bli.

Det låter ju inte helt servicevänligt. Hingsten jag valt står såvitt jag förstått på ett travstuteri men de skickar mån-tors om inte jag fattade det fel, så de verkar ju fattat galoppen ;) (sorry, men jag kunde inte låta bli)
 
Sv: Betäckningar 2013

Grattis till dräktighet på Fendi :)

Tyvärr gick det inte så bra den här gången. Planen var att häst skulle seminerats på fredag så vi skulle beställa på torsdagen (nationaldan) för att få paket på fredagmorgon (Tysklandsskick). Men torsdagens undersökning visade på "stängd" häst = inte läge att beställa Diarado...nästa koll på söndagen..då var det försent :banghead: Snabbast brunst ever? Suck. Hormonspruta på fredag och så nytt försök efter helgen...

Ska kolla Hip Hop-stoet på fredag, då ska hon vara på 49 dagar :nailbiting:
 
Sv: Betäckningar 2013

ska skicka iväg mitt ena sto på seminering denna vecka....är inte så hemma på detta med avgifterna osv. det finns en avgift för själva skicket, kostar tydligen 1000 kr per gång....Kan inte det bli flera gånger varje brunst???? kan ju bli jävligt dyrt om det inte tar sig på första eller andra försöket.

stoet är 3 år och borde väl vara ganska lätt att få dräktig om allt ser ok ut...
Har valt zacharov till henne...
 
Sv: Betäckningar 2013

Det är ju bara knappa 14 dagar till midsommar, så hon borde väl komma i brunst efter midsommar.
Skicken är ett elände. De flesta hingsthållare gör vad de kan för att lösa logistiken, tex tappar torsdagar för postskick. Men ett av Sveriges största travstuterier gör det INTE, vilket ställer till det för de stackars kunder som inte kan få skick på fredagar heller.
Så man får be stona vara brunstiga tis eller torsdag, inga andra dagar. :mad:


Det är ett gissel.
Sysslar man dessutom med fbl-avel... ja då får man ju inte ens skick, utan får snällt låta ston åka till "location" och dejta... :O
(nu gör jag ju inte det själv men vet en del som tycker det är "sådär" kul att stoet inte tagit sig på första betäckning, utan måste stå kvar i Tyskland/USA/England till nästa tillfälle) ;) :)
 
Sv: Betäckningar 2013

Är det Cardento-stoet (den bruna) ? Hur har det gått med hennes rygg?

På dina frågor kan jag inte svara tyvärr
 
Sv: Betäckningar 2013

Jo det kan bli väldigt dyrt. Så det är lite av en chansning det där, och det kan ju dessutom bli problem om hon brunstar under helg. Jag avstod utländsk hingst (inte bara därför) och valde en som står i sverige istället.
 
Sv: Betäckningar 2013

jag hade väl inte tänkt så långt.....att det kunde skena iväg med just dom kostnaderna. 1000 kr för varje insemineringsgång....herregud:eek:

har kollat på hingstar här i sverige också, bland annat camaro M....
kanske vore enklare att skicka henne dit till den, då står hon ju vid hingsten och kanske lättare få dräktig också. Har ett sto till jag funderar på o betäcka men blir så dyrt om jag ska ta Zacharov....
 
Sv: Betäckningar 2013

Det är ett gissel.
Sysslar man dessutom med fbl-avel... ja då får man ju inte ens skick, utan får snällt låta ston åka till "location" och dejta... :O
(nu gör jag ju inte det själv men vet en del som tycker det är "sådär" kul att stoet inte tagit sig på första betäckning, utan måste stå kvar i Tyskland/USA/England till nästa tillfälle) ;) :)

Vad kostar det att ha sto på station i de länderna du skriver på ett ungefär? Jag har fått för mig att det är billigare än att ha på svenska station? *nyfiken*

Men jag förstår att det kan dra iväg - fullblodsavel har ju lite andra hingstavgifter också än vad vi är vana med (i welshavel eller halvblodsavel i mitt fall) :eek:
 
Sv: Betäckningar 2013

Fast hur menar du? Man kollar ju inte förrän på 17 dygn och då står hon som regel för hingsten igen. Man lär väl inte dra hem stoet efter sista betäckning för att ha den i Sverige i två veckor?
 
Sv: Betäckningar 2013

kl

Segt. Hemma igen. Nu ska vi spruta igång märra men först ska det kollas upp hur många dagar hon tog på sig förra året från spruta till bra brunst :) Lite meckigt nu när vi måste passa med helger (inga utlandsskick beställs fredagar) nu är det ju snart sån där midsommar :mad: som om det inte räckte med nationaldag och Kristi himmelsfärd och allt vad det är...
 
Sv: Betäckningar 2013

ska skicka iväg mitt ena sto på seminering denna vecka....är inte så hemma på detta med avgifterna osv. det finns en avgift för själva skicket, kostar tydligen 1000 kr per gång....Kan inte det bli flera gånger varje brunst???? kan ju bli jävligt dyrt om det inte tar sig på första eller andra försöket.

stoet är 3 år och borde väl vara ganska lätt att få dräktig om allt ser ok ut...
Har valt zacharov till henne...

Haha dyrt är bara förnamnet :D det är idioti att hålla på med varmblodsavel :meh:

Utgå aldrig från att det ska vara lätt. Ställ in dig på att det kommer att jävlas :p
 
Sv: Betäckningar 2013

Mitt sto kom hem från semin igår. Efter två veckor där betäckt med Hip Hop. Nu väntar vi på koll för att se om hon är dräktig :):)
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 678
Senast: Sassy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 574
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp