Betäckningar 2013

Sv: Betäckningar 2013

*kl*

Nu har jag varit på stationen med sto nr 1 och 2, båda två dräktiga :banana:

Sto nr 1 var på "rutinkoll" på 40 dygn och allt såg fortfarande bra ut så nu kan jag med godan ro låta henne går kvar resten av sesongen på betet utan att nojja mig i onödan.

Sto nr 2 var på 16 dygn och allt såg bra ut. Hon får väl åka en sväng till sen lite senare så man ser att det växer och utvecklas som det ska. :)

Sto nr 3 ska kollas nästa söndag, så nu håller vi tummarna för henne. AG tror dock att hon är dräktig (eller så tror hon att hon är det) för hon är sååååå fruktansvärt ranglåg i hagen i vanliga fall men nu har hon fått ett självförtroende störren än Zlatan :p

Så om det är hennes "tell" återstår ju att se ;)
 
Sv: Betäckningar 2013

KL
Åker iväg med mitt femåriga islandssto på torsdag till en hingst som heter Kraftur fra Bringu. Elithingst med exceptionella gångarter.
 
Sv: Betäckningar 2013

Kl

Sto nr 2 brunstade som en tok lördag och söndag. Åkte till station och vetten såg ingenting. Hon var inte i närheten av brunst. Ingen gulkropp och inga ägg. Mycket märkligt beteende... Som om hon hade blockerat sig mitt emellan två brunster hormonellt men i huvudet är hon högbrunstig.
Igångsprutad och ny koll på onsdag.

Nr 1 inväntar vi fortfarande 30-dygns brunsten med. Åker till hingst runt 15 juni om fölet tillåter det.
 
Sv: Betäckningar 2013

kl

Igår lämnade jag sto med föl på station. Undersökningen visade att det är läge att beställa på torsdag. Fick ok från Flyinge att beställa på torsdag (röd dag) så på fredag ska det semineras (hoppas jag)!!
 
Sv: Betäckningar 2013

Kl

Mitt sto (-01 e. Lansing ue. Contender) tog sig på första försöket! Hon kollades för 1,5 v sedan (16 dygnskollen) och ska kollas nu på fredag igen. Pappa är Cavall Ask.

Enda molnet på himlen är att det kan vara två små bebisar där inne. Högst troligen inte, men det gick inte att utesluta.

Jag är jättegrön på avel, det här är mitt första föl och stoet är också förstagångsmärr, men hon står hos väldigt kunnigt folk så jag får stöttning och hjälp. Men oj vad jag oroar mig.. Tänk om det är två där inne?
 
Sv: Betäckningar 2013

Jag fick samma svar som du på 16-dagarskollen av mitt sto i lördags. Att det inte går att utesluta tvillingar... Inte troligt, men vetten kunde inte utesluta det till 100 %.

Mitt första föl så jag kiommer nojja ihjäl mig till nästa koll!

/Lizzie
 
Sv: Betäckningar 2013

Kl
Min pärla har passerat 30 dygn nu och förra året tappade hon den mellan 30-45dygn så nu är jag nervös!
Är silkeshandskarna på nu så lilla donnan inte blir upprörd över nåt ;-)
Går och har det gott i sommar hagen men får komma in på nätterna tills jag varit nere på 45-dygns kollen...
 
Sv: Betäckningar 2013

Jag fick samma svar som du på 16-dagarskollen av mitt sto i lördags. Att det inte går att utesluta tvillingar... Inte troligt, men vetten kunde inte utesluta det till 100 %.

Mitt första föl så jag kiommer nojja ihjäl mig till nästa koll!

/Lizzie

Då får vi stötta varandra! När ska din kollas nästa gång? Min kollas på fredag tror jag.. Fast nu när jag tänker efter skulle det innebära att hon kollas efter 30 dagar, och det verkar inte vara så vanligt?
 
Sv: Betäckningar 2013

Kl
Min pärla har passerat 30 dygn nu och förra året tappade hon den mellan 30-45dygn så nu är jag nervös!
Är silkeshandskarna på nu så lilla donnan inte blir upprörd över nåt ;-)
Går och har det gott i sommar hagen men får komma in på nätterna tills jag varit nere på 45-dygns kollen...

Håller tummarna för att hon behåller den här! Betäckte ni om efter att hon hade släppt förra året eller är det här nästa betäckning?
 
Sv: Betäckningar 2013

Då får vi stötta varandra! När ska din kollas nästa gång? Min kollas på fredag tror jag.. Fast nu när jag tänker efter skulle det innebära att hon kollas efter 30 dagar, och det verkar inte vara så vanligt?

Nästa koll är den 19 eller 20 juni och det blir 30-dagarskollen. Jag har ingen aning om ifall det är vanligt eller inte :p. Vill stationen att vi kommer för koll då så gör vi det. Så jag håller fortsatt tummarna att fosterblåsan håller sig kvar....:nailbiting:

/Lizzie
 
Sv: Betäckningar 2013

Stationen vi använde förra året kollade på 30-dygn men det gör inte den vi använder nu så vet inte vilket som är vanligast :-)
Hade inte velat köra henne på 30 dygn ändå, hon blir lite uppstressad av att åka transport...

Det var förra året hon tappade den, vi startade vid midsommar då och så kollade vi på 30-dygn hemma med vanliga vet och då fanns den kvar men på 45-dygn var den borta :-( Samma helg var säsongen över så det hanns inte med någon ny chans tyvärr...
Därför började vi så tidigt som möjligt i år så kanske jag hinner med fler försök om det skulle strula!
Hon har varit lätt att få dräktig iallafall!
Tagit sig på första försöken båda gångerna :-)


Usch en kompis fick ta bort sitt föl förra veckan :'(
Den kom med bakhovarna först och kom inte ut så de fick dra ut den och ge första hjälpen, när den kom ut levde den inte men de fick igång den!
Sen såg de att när han reste sig upp var han missbildad i bakänden, efter någon dag åkte de ner till Helsingborg som tog bort honom :'(
Nu börjar man undra vad man gett sig in på egentligen!
Är så lätt att tänka på det fina lilla fölet att man glömmer bort alla risker..
Usch man får bara tänka att för det mesta går det ju fint och förbereda sig så bra det går om det skulle blir nåt galet...
 
Sv: Betäckningar 2013

Kollade mitt gamla sto idag på 15 dagar och hon är dräktig:D:D

Stor fin fosterblåsa! Dräktig med Contendro II.

A
 
Sv: Betäckningar 2013

Grattis!

Vi har hatt litt dårlig timing hittil i år. Stoet stod med brunst i en långhelg i mai og seminen kom fram for sent = ikke drektig. Ny semin ble bestilt fra Tyskland på mandag denne uken, men dessverre fikk vi ingen siden hingsten var "overbooket". Så nå skal stoet sprutas i gang om litt, og så får vi forsøke på nytt.
 
Sv: Betäckningar 2013

Grattis! så glad man blir när man får dräktigt!

Ska kolla min på söndag, då blir det 18 dygn har jag för mig. Håll tummarna att hon är dräktig...

anestr, ush sånt oflyt hoppas på bättre tur nu!
 
Sv: Betäckningar 2013

Håller tummarna för alla som ska kolla nu.
Och tack för alla "grattis"!

Har legat vaken om nätterna nu ett tag och försökt visualisera en fosterblåsa på ultraljudet för att liksom frambesvärja dräktighet:)
Och det lyckades ju! Känslan när man ser blåsan är obeskrivlig!

Det strulade i fjol och eftersom hon är 22 år så kände jag att nu är det nog sista chansen och jag velade länge med hingstvalet. Men eftersom Contendro I har lämnat fantastiskt borde ju hans helbror Contendro II kunna lämna riktigt bra han med. Visste ju inte riktigt hur bra sperman var men den var fantastiskt bra med 80% motilitet.


A
 
Senast ändrad:
Sv: Betäckningar 2013

Det ska bli intressant att se om han är lika värdefull i avlen som sin bror! Han har ju ett lite bättre pris också.
Kollade på honom när du betäckte och det är ju inte så illa pinkat att ha fått en godkänd son på dom få avkommor han har i Sverige.

Sassiball: jag ska också kolla på söndag med sista stoet, så nu håller vi tummarna för oss :D
Det är stoets första avkomma hos oss så vi känner ju inte henne i det sammanhanget, men jag TROR att hon är dräktig...:nailbiting:
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 677
Senast: Sassy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 574
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp