Betäckningar 2013

Sv: Betäckningar 2013

*KL*
Varför VILL man avla på en klon, och därmed stötta den verksamheten?
Har man inget samvete?
 
Sv: Betäckningar 2013

+ gylle

Avkomman kommer att registreras i zangersheide och det är inte jag som är uppfödaren. Jag har samarbete med en uppfödare som nästan bara använder sig av zangersheide hingstar så han registrerar alla hans avkommor där. Levisto Alpha Z är första klonen han använder sig av och jag vet inte om det är fler i Sverige som har provat att seminera med en klon. Ägaren tänkte först använda sig av Levisto Z men pga av lite tråkiga anledningar blev det Levisto Alpha istället.
 
Sv: Betäckningar 2013

Det där får du lov att utveckla?

Jag tycker kloning förstör hela syftet med avel. Det är ju inte så att det är brist på bra hästar, och man måste kopiera de som redan finns.

Eller vad skulle fördelarna vara? Jag blir beklämd när man hör rika amerikaner klona sin gamla katt, istället för att bara köpa en ny.
Nästa steg blir väl att klona sin partner?
 
Sv: Betäckningar 2013

Fast i de allra flesta fall är det ju hingstar som använts mycket och ibland fortfarande använts. De har förärvt sig väl och man vet vad man får. Ofta har de dött tidigt och man kan inte få mer sperma.

Då skulle det väl vara lika illa att avla med sperma från döda hingstar eller?

Jag kan förstå att man har vissa etiska aspekter kring kloning, absolut. Men har man inte det fattar jag inte varför man ska ha dåligt samvete?
 
Sv: Betäckningar 2013

Lite OT kanske men..
Inom travet får man väl inte använda sperma efter hingstar som dött mer än ett år efter att dom gått bort?

Jag kan förstå tanken samtidigt som det blir lite löjligt, ena hingsten kan vara 24 år men fortfarande i avel för att den lever, samtidigt som en annan kanske dör vid 5-års ålder och får inte användas något mer sen.
 
Sv: Betäckningar 2013

Jag tycker travets regler, där man får använda semin bara under det år hingsten dött är riktigt.
Man ska inte sätta sig för mycket över naturen, och som sagt, det är ju inte så att hästsläktet dör ut så man måste klona.
 
Sv: Betäckningar 2013

Åh hoppas det är ett bra tecken :)
Hoppar in här! Är lite beskymmrad.. Har köpt ett sto som gick gall förre året, hon är mitt tävlingssto första avkomma o har gått 140, är 13år och har haft ett föl tidigare. Hon har blivit inseminerad med hip hop 2ggr nu utan resultat och igår när vi var och kollade hade det gått 19dygn sedan sista gången och hon var helt tom, inga ägg nada... blir lite förvirrad och oroad såklart då jag redan slängt ut mycket pengar.. Tog med henne hem och tar ut min egna vet idag för att kolla henne och ev då spruta igång henne.. Någon mer som har haft likande problem??
 
Sv: Betäckningar 2013

Kan det vara så att dom har missat fostret så att hon ändå<är dräktig om hon nu inte har några nya ägg som växer..?
 
Sv: Betäckningar 2013

Har du en bra seminveterinär? du kanske har samma som rebeckasff ;)

Skämt åsido, har det gjorts något bakterieprov på henne? är livmodern sköljd?

en bra veterinär som tar problem att bli dräktigt på allvar är jätteviktigt, jag är själv livrädd som bytat station i år, hoppas min är dräktig O_o

Glömmer aldrig det året jag åkte till en station som bara seminerade och seminerade en hel sommar utan att kontrollera varför det inte blev dräktigt. Jag var nybörjare på avel och begrep inte att ställa några som helst krav på veterinären. Ingen av dem blev dräktig. Det blev lite samma sak där, seminerade flera brunster och till slut hade inte stoet några ägg längre, tror det berodde på en infektion som inte blev behandlad. Jag hade lånat det stoet men kunde som tur var (efter denna dyra sommar) lämna tillbaka stoet till ägaren som senare fick stoet dräktigt (annat år då)
 
Senast ändrad:
Sv: Betäckningar 2013

Ibland blir det så där. Kan vara så att de varit dräktiga 10-14 dagar, sen resorberat. Då brukar de komma brunst självmant, men med viss fördröjning.
Be att de tar ett bakterieprov i början på nästa brunst, (innan seminering).
Så vitt jag vet så har Hip Hop bra sperma, så felet är troligen infektion hos stoet. (Eller fel semineringstidpunkt).
 
Sv: Betäckningar 2013

Nu tyvärr verkar det luta åt att det inte blir Topaz i alla fall :(. Fölungen vid sidan har lite krokiga ben och dom har inte rättat till sig som dom borde, så imorgon har hon tid på klinik för röntgen och ultraljud. Blir det nu massa stödbandage, skenor, skor eller andra typer av aktiva korrigeringar finns det inte en chans att köra mammahäst 40 mil till hingst, utan då får vi vackert använda gårdens hingst ett år till i alla fall. :( Suck, när vi faktiskt fått dispens att använda T som egentligen inte är i allmän avel, så ska det skita sig för att fölet vid sidan måste ha tät tillsyn.
 
Sv: Betäckningar 2013

Åh typiskt. Ni vill inte lägga den hingsten på ett annat sto?

Hoppas det går bra med årets föl i alla fall :)

Vår lilla ponny har så smått börjat intressera sig för hingsten men är ännu inte i brunst, lämnade ju henne där i söndags. Fick i alla fall rapport om att hon mår bra så det är skönt.
 
Sv: Betäckningar 2013

Oj, stackars lille fölungen. Hur gick det på kliniken? Är det bra prognos?
Nej 40 mil på stödbandage är ju så klart inte att tänka på, men vilken otur!

Sassiball: Då kommer hon kanske snart i brunst, spännande! Är det första gången hon betäcks?

Columbine är fördigbetäckt nu, så hoppas hoppas att hon tagit sig :)
Jag hämtar hem henne på lördag för det är lite ont om plats hos hingstägaren. Superman är ganska populär i år så där är fullt.
 
Sv: Betäckningar 2013

Ja jag har valt Diarado till henne även i år. Tillverkar gärna ytterligare en Dorri :p
 
Sv: Betäckningar 2013

*Avundsjuk*:D:D:D

Han står förtillfället högts på listan till mitt cortez sto nästa år!:d

( ska typ bara råna en bank först) :p
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 677
Senast: Sassy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 574
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp