Betäckningar 2013

Sv: Betäckningar 2013

Ok, hoppas min vet är duktig på att bedöma det :)

Det är ju tidigt än på säsongen så det ska väl lösa sig på något sätt.
 
Sv: Betäckningar 2013

Nja. 4 dagar, och upp till 5 kan den vara duglig om det handlar om färskt. Men när den varit nerkyld så är hållbarheten kortare.

Man kan bara gissa hur länge "en fyra" sitter kvar. det kan handla om en timme, eller 3 veckor.
Därför är det bra om veterinären även säger vilken mjukhet ägget har, för att kunna bedömma ägglossning.

"mjukhet" låter intressant. Hur bed man det?

Vår stod ju med 4.8 på måndagen och 5.2 sen.. Hon ska få stora ägg så nu vet vi det till nästa gång om hon inte tagit sig nu..

Sperman är TAI så vi får se om det fanns ngn supersimmare kvar..

En skitdum fråga men lever flick eller pojkspermier längst eller lever de lika länge?
 
Sv: Betäckningar 2013

Min veterinär kollade mitt sto var 3e dag tills hon var brunstig och när hon hade ägg så beställde hon semin och sprutade henne och när semin kom nästa dag så inseminerade hon och det tog direkt men jag vet inte hur man brukar göra... På tal om Alcatraz så tillhörde han min nr 1 länge men det är samma ägare som hade Leuten 1 och jag tog naturlig på honom och sen kom det fram att han var steril så nu när Warsteiner ligger ute på så låg avgift undrar jag hur bra kvalitet han eg och ärligt har....? Jag läste en avhandling där det framkom att ju större testiklar på hingsten, ju bättre kvalitet... kan vara bra att veta om man väljer från hingstvisningar....
 
Sv: Betäckningar 2013

Låter som ett bra upplägg att kolla var tredje dag.

Min ville ju bara kolla en gång i veckan och det är därför jag hamnat i den här sitsen.. men håll tummarna nu att hon står där med ett jätteägg :nailbiting:
 
Sv: Betäckningar 2013

Har fått lära mig att hanspermierna är snabbare men dör lättare/fortare medan honspermierna är långsammare men tåligare.
Sen minns jag dock inte hur det var när man centrifugerade dem - vilken var lättast/hamnar högst upp?
 
Sv: Betäckningar 2013

Tjejspermier är mer seglivade har jag lärt mig. Hoppas hon är dräktig, då gissar jag på sto ;)
 
Sv: Betäckningar 2013

Måste uppdatera, vet hade rätt, en femma på ägget o optimalt läge att seminera :D
Är så nöjd med seminvet o val av station!!
 
Sv: Betäckningar 2013

Grattis va bra!

Är nervös för ikväll! Hoppas verkligen hon tagit sig! Är så långt att ligga o köra fram o tillbaka så slipper helst göra det extra ;-)
 
Sv: Betäckningar 2013

*kl*

Jag har 3 st som ska betäckas i år.

Första stoet är redan klart :banana: Hon är på ca 30 dygn nu, konstaterad dräcktig på 16 så hon ska kollas snart igen för säkerhetsskull :)

Sto nr 2 är betäckt i helgen och jag fick provsvaren från baktprovet idag och där var riklig växt... Fick inte svar på exakt vad utan hon skulle komma till stationen ikväll så vi får rådgöra med vetrinären.
Dock räknar jag inte med att hon blir dräktig på detta försöket... :meh:

Sto nr 3 samlar ägg på hög...:cautious:
Kollade henne förra söndagen (hon skulle vara i full brunst på måndagen
) och då hade hon en massa 2 or.. Var välkommen tillbaka i torsdag, då hade hon ännu fler 2 or, var välkommen tillbaka i söndags igen och då hade hon ÄNNU FLER 2 or... Så då sprutade dom igång henne så att det händer något.
Så hönan Agda ska dit i kväll igen, nu ser hon dock brunstig ut i hagen, pissar och skriker samtidigt när valacken nosar på henne...
Så får väl se vad dom säger idag, förhoppningsvis är hon iaf så pass mjuk så att dom kan ta ett bakt prov idag iaf även om jag inte tror att det är dags att inseminera än..

Massa körande fram och tillbaka...
 
Sv: Betäckningar 2013

Körde mitt gamla sto till station igår, måndags fjärde brunstdagen. Då stod hon med ett ägg på 4,5 cm och jag kan inte få sperma förrän onsdag morgon.
Vet inte riktigt hur mjukt det var.

Ska ha skick från Tyskland och det var helgdag igår - annandag pingst - så de skickar inte förrän idag. Veterinären sa att det är möjligt att hon står men han var inte säker men eftersom de inte hört av sig idag om att jag kunde ta hem henne så hoppas jag verkligen att hon håller det till i morgon.

Har valt Contendro II och chansar på att sperman är bra.

A
 
Sv: Betäckningar 2013

*kl*

På söndag kör jag ner Columbine till Simberg Superman och hoppas på att hon snällt kommer i brunst i början av veckan.

Hon inser nog att en enda maskulina typen i form av min shettisvalack på 18 år inte är mycket att brunsta för...
Hon brunstar lite stillsamt när hon inte har en hingst i närheten, så jag tror att närvaron av Superman gör att hon tydligare visar brunst på plats :)

För er som undrar så bryter vi av halvblodsdominansen i tråden med en Welsh sek B och dessutom naturlig betäckning :p
 
Sv: Betäckningar 2013

Vad intressant!
Jag har kollat in Contendro 1 som möjlig kandidat till nästa års betäckning ;)

Vem tar in på 2an och var hittar jag mer info om honom? Hittar typ inget på svenska alls.. :/
 
Sv: Betäckningar 2013

Hu, vad nervöst, samma sits som jag var i då.

Rebecka, skönt att ha en dam avklarad ialla fall ;) och hon som du tagit baktprov på är det väl bara att behandla henne med en gång?

Jennyjenny, kul med welshföl, jag funderade länge o väl på om jag skulle betäcka welshmountainstoet men jag blir så nervös av det här så jag pallar nog bara med ett sto som ska bli dräktigt...


Imorgon bitti ska jag vara på sem stationen och se om ägget släppt, förhoppningsvis har det det, då vet sa att det var mjukt och lite oregelbundet i formen.
 
Sv: Betäckningar 2013

Jodå, klart att hon ska behandlas!

Dock så togs ju baktprovet i torsdags vid undersökning och då konstaterades det att hon stod med en fin 5a så hon skulle till hingsten direkt för betäckning.
Sen är hon även betäckt i lördags.
Men eftersom det har varit helg så har jag fått vänta på svaret och nu är det för sent att skölja henne som dom gärna vill göra när det är riktigt med växt...
Eventuell blåsa har ju redan vandrat ner..

Så får se vad vet säger ikväll, behandlas ska hon ju men om det blir optimalt eller ej det återstår ju att se...
 
Sv: Betäckningar 2013

Ok, ja då är jag med på hur ni ska göra. Vad är det för hingst? Är det HdH eller har han åkt till Öland nu?
 
Sv: Betäckningar 2013

Ja, sto nr 1 är dräcktig med HdH, och även sto nr2 är betäckt med honom.
Han går nog tillbaka till hingstägaren i veckan så skulle sto nr 2 inte ta sig så blir det en tur till öland nästa gång... :meh:
Men hon står som en pingla på transporten så det ska vi nog reda ut.

Sto nr 3 går till Lasandos ist för HdH med tanke på att han ska tillbaka.

Hon har precis varit på stationen och hade som jag misstänkte satt fart på brunsten, stod med en 4,5a nu och sperma beställs så att hon ska insemineras på torsdag morgon.
Idag togs även ett bakt prov på henne som vi har svar på tills på torsdag kväll när hon ska dit igen för att se så att ägget har gått.
Finns där något skit så sköljs hon då och sätts in på behandling.

Fick även medicin till sto nr 2 av vetrinären och stoet ska sprutas intramuskelärt i 4 dagar nu så håller vi tummarna för att eventuell bebis stannar kvar :)
 
Sv: Betäckningar 2013

Sassiball: klart du ska betäcka welshmountainstoet! Kanon för fölen att leka ihop trots storleksskillnaden :)
Men visst är det lite nervpåfrestande med allt väntande på brunst, på dräktighetskontroll och sen när stoet väl är dräktig går man och småoroar sig fram till fölning och för att inte prata om vakandet! :nailbiting:
Och sen det unga fölet....
nu är min 12:a snart 1 år och först nu börjar jag nog bli riktigt cool med henne :o:rage:
Jag tror nog att vi får utnämna oss avlare till riktigt nervstarka kvinnor och män för annars skulle vi inte palla :)
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
895
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 672
Senast: Sassy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 574
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp