Betäckningar 2013

Sv: Betäckningar 2013

Vi visste att hingsten inte var färdig han skulle prövas på bock i veckan och lämna prov. Vi tar nästa brunst det är inga problem.
Mamma Grynet som hade den jobbiga fölningen får efter 6 föl med samma hingst byta hingst och åker till Dwyfor Topaz. Dottern Gwylfah som precis ovulerat seminerars nästa brunst med Derwen Gladstone. Andra försöket vi försökte hela förra sommaren med honom när han stod på naturlig utan att det gick. Kanske att semin fungerar bättre.

Wow vilka maffiga hingstar! Och jag är ju extra svag för isabeller så topaz fick hjärtat att klappa extra fort ;)

Idag har jag kört Columbine till simberg Superman. Jag hade räknat med att hon skulle komma i brunst imorgon, men hon var superbrunstig redan nu. Så himla svårt att se på henne här hemma, men jag kan ju tala om att hon blev alldeles till sig av att se den stilige och maskuline superman, Så kort efter att jag lämnat henne var hon betäckt.
Kanske var det redan för sent, men vi får se ifall hon är fortsatt intresserad eller det kanske var sista dagen det gick att betäcka.:nailbiting:

Håller tummarna för er andra här i tråden också!
 
Sv: Betäckningar 2013

Hoppas att det var precis rätt läge och inte för sent.

Lämnade vår lilla Dingla ikväll också, hade först tänkt köra henne fram o tillbaka under betäckningen men hon är ju så svår att se brunst på, inte alls som halvblodet så jag var tvungen att lämna henne där.

Men det såg bra ut, :) hon fick en egen hage i närheten av hingsten så hoppas hon kommer i brunst så fort som möjligt. Saknar henne redan här hemma..
 
Sv: Betäckningar 2013

Det kommer säkert gå jätte bra! :)

Själve jag nyss hemkommen från stationen med Penny, hon seminerades igår igen och idag var ägget borta :D
Hon är även sköljd pga måttliga och känsliga bakterier så det skulle med bara det. Så nu har man gjort allt man kan för att bebis ska trivas, nu väntar bara dom långa 16 dygnen för att kolla...

Dom andra två stona ska kollas igen på söndag, det blir 42 dygn på Filippa och 15 dygn på Tequila om jag inte minns fel ;)
 
Sv: Betäckningar 2013

Idag har mitt sto e Quite Easy seminerats med Ustinov (Libero H-Nimmerdor)!:)

Sedan tidigare har jag ett sto e Levisto Z dräktig på 42 dygn med Colman (Carthago Z - Lord):d

Hoppas på ett bra hästår nu, förlorade ju min superfina 3 åring e Stalypso för två veckor sedan! Så håll en tumme för mig och mina fina ston!:)

Vilka härliga stammar du har på dina ston! Hoppas allt går bra för dig nu efter det tråkiga som har hänt.

Det är så hemskt att förlora en häst och det känns ännu värre när de inte ens fått leva så länge.

A
 
Sv: Betäckningar 2013

Knapp

Var på 17 dagars kontroll idag och där var ingen bebis, inte på något av stona. Så nu hoppas jag bättre lycka nästa gång.
 
Sv: Betäckningar 2013

Körde mitt gamla sto till station igår, måndags fjärde brunstdagen. Då stod hon med ett ägg på 4,5 cm och jag kan inte få sperma förrän onsdag morgon.
Vet inte riktigt hur mjukt det var.

Ska ha skick från Tyskland och det var helgdag igår - annandag pingst - så de skickar inte förrän idag. Veterinären sa att det är möjligt att hon står men han var inte säker men eftersom de inte hört av sig idag om att jag kunde ta hem henne så hoppas jag verkligen att hon håller det till i morgon.

Har valt Contendro II och chansar på att sperman är bra.

A

Lite uppdatering: hon seminerades på onsdag em och ovulerade på kvällen - natten. Sköljdes på torsdag em som extra åtgärd och har dessutom sprutats med oxytocin onsdag och torsdag samt klamrades i övre delen av slidan. Sperman låg dessutom på 80% motilitet så nu känns det som om man har gjort allt som går att göra :)

A
 
Sv: Betäckningar 2013

Allt hade sett bra ut och sperman var bra så jag var helt säker på att hon var dräktig. :-( Tråkigt. Första gången hon ska ha föl så jag hoppas det tar sig nästa gång.

Det andra stoet seminerades med Levisto Alpha men det hade krockat med helgen och transporten kring kristehimmel så sperman var fyra dygn när den seminerades så där var vi mer tveksamma. Så hoppas att båda tar sig nästa gång.
 
Sv: Betäckningar 2013

Trist det är med krånglet med helger och transporter! Hoppas att det tar sig till nästa gång.

Summerwind:klamrades - är det som någon slags variant på caslick?
 
Sv: Betäckningar 2013

Lämnade mitt sto igår för betäckning med Feliciano. Inväntar svar på bakterie provet. Håll alla tummar!
 
Sv: Betäckningar 2013

Det andra stoet seminerades med Levisto Alpha men det hade krockat med helgen och transporten kring kristehimmel så sperman var fyra dygn när den seminerades så där var vi mer tveksamma. Så hoppas att båda tar sig nästa gång.

Undrar om du är den första i Sverige som använder en klon i avel ?
 
Sv: Betäckningar 2013

Trist det är med krånglet med helger och transporter! Hoppas att det tar sig till nästa gång.

Summerwind:klamrades - är det som någon slags variant på caslick?

Ja, det är det. Man syr alltså inte utan klamrar igen upptill och det är sedan jättelätt att ta bort vid konstaterad dräktighet. Jag har varit på Flyinge både i fjol och i år - med två olika ston - och båda gångerna har veterinären klamrat. Två olika veterinärer också - spanske Miguel och portugisiske Pedro - båda anställda av Schockemöhle, så jag antar att detta är mycket mer frekvent utomlands än här. Tycker att det var smidigt i alla fall och i fjol blev mitt 3-årssto dräktigt direkt på fryst så man får hoppas det blir lika bra i år för hennes gamla mamma.

A
 
Sv: Betäckningar 2013

Allt hade sett bra ut och sperman var bra så jag var helt säker på att hon var dräktig. :-( Tråkigt. Första gången hon ska ha föl så jag hoppas det tar sig nästa gång.

Det andra stoet seminerades med Levisto Alpha men det hade krockat med helgen och transporten kring kristehimmel så sperman var fyra dygn när den seminerades så där var vi mer tveksamma. Så hoppas att båda tar sig nästa gång.

Skall du regga i Z ? Eller hur funkar det Levisto har väl OCD och är väl körd för godkännande i ASVH, men räknas klonen som en "egen" häst i det sambandet om han har rena röntgenplåtar ? Klonern är ju egentligen väldigt intressanta för OCD forskningen de om någon kan ju bevisa om det är genmassan som ocd beror på eller om det beror på yttre faktorer. Hade varit väldigt intressant att veta om klonen har samma OCD som sin vad kallar man det sin egentliga häst O_o
 
Sv: Betäckningar 2013

Haha, förlåt men det lät roligt :p

Haha ja jag satt här som ett nöt, finns det egentligen något vettigt man kan säga att klonen är en klon är ju ett vedertaget namn men vad säger man egentligen om den ursprungliga hästen när man pratar om det från klonens sida så att säga :crazy: Kommer inte på något vettigt alls :cautious:
 
Sv: Betäckningar 2013

En liten följdfråga bara ;)

Varför kan han inte bli godkänd för asvh när det finns andra hingstar som fått dispens?
Har han svårare/ grövre OCD? Eller är det något mer som är avgörande?

Och har Det kommit fram om Alpha har rena plåtar eller ej?
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 677
Senast: Sassy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 574
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp