Betäckningar 2013

Sv: Betäckningar 2013

När är det man ska vaccinera mot abortvirus?

/Lizzie

Hur smittar abortvirus? Jag har bara mitt halvblod och min shettis i mitt lilla stall. Så inga andra hästar kommer till min gård. Dock har närmaste grannen sina hagar kant i kant med min hage - och där byts det hästar lite hur som... det är blandad kompott, islandshästar, shettis, ridhästar och hux flux någon travare från banan.

Om grannen får in i sin hästbesättning - finns det risk för mina två pållar då?

/Lizzie
 
Sv: Betäckningar 2013

kl.

Var koll idag på dygn 18... Ungefär såhär gick mumlandet från vet:

"Hon ser tom ut... eller... ser konstigt ut... kanske... där i skarven... hmm..."
Till slut blev det ett "kanske dräktig, 50/50 chans". Ska kollas igen på fredag.
Semin påminde om att det var lika förra året när hon var dräktig med nuvarande föl, då det krävdes 2 kollar innan vet var säker på dräktighet/hittade blåsan, så eftersom hennes temperament säger dräktig och vet säger kanske dräktig håller jag alla tummar jag har för att hon faktiskt är dräktig.

Donnan gillar att dra ut på spänningen... :meh:
 
Senast ändrad:
Sv: Betäckningar 2013

Åh vad roligt! Grattis :)

Var det tredje försöket i år eller har ni försökt två år tidigare :o (jag trög)
 
Sv: Betäckningar 2013

Jag fick typ samma besked på mitt ena sto. Först trodde vet att hon var tom sen bara "nä vänta där är nåt men den är på fel ställe (långt bak)" kolla henne sen ett par dar senare och då satt fosterblåsan rätt och nu är hon 3 mån dräktig!

Håller tummarna att det går lika bra för dig och din kusa!
 
Sv: Betäckningar 2013

Haha, ja, jag vet ju inte vad hon menade med "i skarven", men jag tar hellre "kanske dräktig" än "inte dräktig" alla gånger! ;) Jag har själv varit så övertygad om att hon är dräktig, för den menatlitet hon har nu har hon enbart uppvisat under dräktighet och det hade hon slagit över till när vi hämtat hem dem från seminstation några dagar efter släppt ägg och har sen hållit i sig... Så vi får se.

Men jag vill ju veta helt säkert NU! :p
Känns skönt att det inte bara är mitt sto som gömmer undan fosterblåsan i början av dräktigheten iaf. ;)
 
Sv: Betäckningar 2013

Åh hoppas på att hon är dräktig då! :)

idag var vi inne för att kolla ägg och hennes var minsann stora och fina så vi lämnade henne över dagen så hingsten kunde tappas och våran tjej insemineras :) vi ska dock in på fredag igen för att vara på den säkra sidan. Hoppas hoppas hoppas hon tar sig :)
 
Sv: Betäckningar 2013

Mitt sto är dräktigt på 47 dygn idag och snälla håll alla tummar att det går hela vägen denna gång. Synd om mitt sto inte går att använda i avel.

Har alltid tagit sig på första försöket men haft otur med sina föl
 
Sv: Betäckningar 2013

Tredje försöket i år. Hon är aldrig betäckt innan så detta bli förhoppningsvis hennes första föl.
 
Sv: Betäckningar 2013

kl

Andra kollen för min imorgon. Hoppas mao på att få se hjärtslag!
Även om jag står och tittar på UL på andras ston hela somrarna är det extra nervöst när det är min egen i spiltan... :nailbiting:
 
Sv: Betäckningar 2013

Powwow befanns dräktig med tvillingar vid koll på 18 dygn :(
Ett verkade vara 20 dar och det andra runt 15 dar, så vi klämde den mindre.... Koll om någon dag att det lyckades!
Hon är betäckt med quarterhingsten The Equalizer Bunny:)
Håll nu tummarna för att det gick vägen!
 
Sv: Betäckningar 2013

Kl
Min lilla dam är såå trött nu!
De sover inne varannan natt ungefär nu för att få vila lite och i vanliga fall brukar hon ha väldigt bråttom ut o busa lite på vägen.
Nu får man dra ut henne!
Shettisen travar på o är lagom sur över att det går så sakta ut till hagen nu på morgonkvisten ;-)
Märker ni skillnad på era ston?
De första veckorna så var hon en riktigt liten häxa!
Högg efter kompisen o va riktigt tetig!
Men det ha försvunnit med tiden o nu har hon då istället blivit så seg...
 
Sv: Betäckningar 2013

Kl
Min lilla dam är såå trött nu!
De sover inne varannan natt ungefär nu för att få vila lite och i vanliga fall brukar hon ha väldigt bråttom ut o busa lite på vägen.
Nu får man dra ut henne!
Shettisen travar på o är lagom sur över att det går så sakta ut till hagen nu på morgonkvisten ;-)
Märker ni skillnad på era ston?
De första veckorna så var hon en riktigt liten häxa!
Högg efter kompisen o va riktigt tetig!
Men det ha försvunnit med tiden o nu har hon då istället blivit så seg...

Jag har betäckt mitt sto för första gången och jag märker stor skillnad på damens humör. Från att vara en Diva och ha väldigt starka åsikter om NÄR hon ska göra VAD och tämligen vaken häst. Så har hon blivit en sävlig kelgris som inte reagerar på det hon normalt skulle ha vaknat till liv av. Nästan så jag funderar på ifall det till och med skull gå och sko henne... hon får ju gå barfota eftersom hon i vanliga fall drogas vid skoning...


Under sommaren har hon fått taget det lugnt, men ska egentligen sättas igång efter en utläkt kotledsinflammation. Men jag funderar på ifall hon verkligen är ridbar - inte pga ledinflammtionen -utan att hon verkar vara så frånvarande... När jag tömkörde igår så orkade hon knappt gå framåt i maklig skritt...

/Lizzie
 
Sv: Betäckningar 2013

Precis sådär blir mitt sto också! Sävlig och sömnig och kelig och står mest och blinkar. Inte för att hon är en diva normalt, är vanligen väldigt lätt att ha och göra med, men het och vaken annars.
Min går utmärkt att rida, jag passar på att njuta av det lugnare tempot, men hon vaknar till om man ber om mer än skritt och "joggtrav" och tycker ändå det är roligt. :)
Ibland är det lite som "rida? vaaaa? okej... trava? Är du säker? Okejråååå..." men sen vaknar hon till lite. :D

Förre dräktigheten tyckte jag hon piggnade till efter månad 5 och blev lite mer sitt vanliga jag, men aldrig fullt ut. Då VILLE hon ut, klart och tydligt.
----

fast nu kanske jag är helt fel ute och hon egentligen är sjuk snarare än dräktig... :meh: "kanske dräktig" kollar igen imorgon. Men hon är precis som förra året när hon var dräktig, och slog om lika snabbt efter seminering (bara ett par dagar senare märker man stor skillnad). So we'll see...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 696
Senast: Sassy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 575
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp