Betäckningar 2013

Sv: Betäckningar 2013

Javisst! :D Jag är faktiskt inte så nervös... jag har ju redan ett stoföl nu, det känns inte som någon katastrof om det inte går vägen. Visst, pengar i sjön, men det är ganska skönt att inte behöva nojja så mycket. ;)
 
Sv: Betäckningar 2013

Idag fick jag besked att hon var infekterad så nu är hon under behandling med hippotrim, dessutom så var hon tokbrunstig även idag och är seminerad ytterligare en gång. Vet inte om de sköljde henne också - men det lär ju ha gjorts om det behövdes.

Nu så hoppas jag stenhårt på att hon har blivit dräktig.
 
Sv: Betäckningar 2013

Förlåt att jag kastar mig in här men jag måste kolla om någon har tips och ideer...

Seminerat 2 ggr med Snap Shot = dålig sperma båda gångerna. Eftersom det inte blev något förra gången och hon nu blev omseminerad i tisdags och släppt ägget i onsdags så känns det som kört igen. Förra brunsten han vi med två. Behöver en reservhingst med BRA SPERMA som ska upp till NORRLAND. De har tagit bac-prov och hittat lite lite bacterier. Sköljd och fått antibiotika. Men det känns som det gick åt h...te iallafall. Spermat hade varit bra på torsdagen för ett annat sto behövde. Känns som Murphys lag råder här.

Tips på dressyrhingtar med:
Bra Sperma
17 dagars dräktighet
Levande föl avgift

Känns som jag slängt iväg 10.000:- nu utan resultat. Stoet är efter Don Romantic ue Cortez. Stor, luftig trav och bra galopp.

Tar tacksamt emot tips så får jag lite ideer kanske.
 
Sv: Betäckningar 2013

titta på sida 25 så har jag skrivit upp dressyrhingstarna som har låg språng/dräktighetsavgift. Står också dräktighetsprocent från förra året på de som jag kunde hitta info om. :)
 
Sv: Betäckningar 2013

Zaladin MI

Dessutom så är han i Tullstorps program så det kan vara så att du slipper ngn avgift
 
Sv: Betäckningar 2013

Jo, kollat in sid 25. Hade Twiligth i fjol... kastade i januari defekt. Vill inte prova igen. Zaladin MI är för stor, mitt sto är nästan större. Varnad för Zack av Gränsbo. Tullstorp får man byta hingst en gång så jag funderar på Certus NL men han är ju ocskå oprovad... Kan ge stort med Figaro R och Friendship.
Ska ta och plita ihop ett mail till Tullstorp så får vi se. Ska kolla alla med dräktig 17 dygn. Sett att Lövsta har det på hemma hingstarna nu. Sugen på Don Primus förut men så har han Don Shufro så det blir dubbelt för mig...
Hoppas dock hon är dräktig... men... misstänker att så inte är fallet...
 
Sv: Betäckningar 2013

Eftersom det inte blev något förra gången och hon nu blev omseminerad i tisdags och släppt ägget i onsdags så känns det som kört igen. Förra brunsten han vi med två. .

Tar tacksamt emot tips så får jag lite ideer kanske.

Det räcker utmärkt med en seminering. De har ju prickat ganska rätt denna gång.
Är hon dessutom nu behandlad för basilusker så borde hon kunna bli dräktig, absolut.
 
Sv: Betäckningar 2013

Låter väll som ett bra tillfälle med seminerad på tisdag och hade släppt ägget till onsdag ?
Bättre kan det väll inte bli .

Mia
 
Sv: Betäckningar 2013

Låter väll som ett bra tillfälle med seminerad på tisdag och hade släppt ägget till onsdag ?
Bättre kan det väll inte bli .

Mia

Ja precis, håller med Miaa, en fullträff ju. Så blev mitt sto seminerad och bara en gång och blev dräktig.

Vi får hålla tummarna ;)
 
Sv: Betäckningar 2013

Spermat var jättedålig och hon hade lite bakterier. Sköljd å fått atibiotika. Men veterinären tror ändå inte på positivt resultat. Kollat här på fler inlägg och då har det gått kanon när de sköljt å behandlat. Jag blev ju jätteglad när jag läste det. Men dagen efter så lät det på veterinären att det är kört. Hon vill att jag kollar in ny hingst eller ge upp. Det sistnämnda är jag nog mer för men då tappar man bara pengar å får ingen chans. Vill ha senast Maj ungar. Pga snorig häst i stallet fick jag vänta till midsommar med att åka. Alla mina ston har blivit dräktig på 1:a försöket.
Luttrad.
Men jag måste tacka för att ni ger en styrka att kämpa vidare.
2 aug. är det 16-dagar. Någon som vet när man tidigast kan se fostret?
 
Sv: Betäckningar 2013

Är sperman riktigt dålig så är det ju svårt att bli med föl ,även om hoppet finns .

Det behövs ju bara en som hittar till ägget ;)

Dock så skrev du innan som det var dåligt seminerings tillfälle med _bara_ 1 seminering och det stämmer inte .
Stoet har blivit seminerad vid bra tillfälle och dessutom blivit behandlad .
Så stoet har väll fått de bästa förutsättningarna för att kunna bli dräktigt men som sagt är sperman skit så får du byta hingst till nästa tillfälle .

Tullstorp kan ju faktiskt ge råd med vilken hingst som har bra sperma och ev kunna passa ditt sto ?
Dom är ärliga med hur spermakvaliten ser ut om man bara frågar .
I alla fall med min egen erfarenhet .

Mia
 
Sv: Betäckningar 2013

Låter väll som ett bra tillfälle med seminerad på tisdag och hade släppt ägget till onsdag ?
Bättre kan det väll inte bli .

Mia

Håller med om att det låter som en bra tidpunkt stoet släppte ägget men jag måste fråga här, om stoet precis HAR ovulerat och man prickar med semineringen direkt efter, vad är oddsen för dräktigt? hur länge finns ägget kvar för befruktning?

Frågan är inte riktad enbart till Miaa, kanske finns någon annan som vill svara :)
 
Sv: Betäckningar 2013

Jag har för mig att ägget *överlever* max 6 timmar efter stoet släppt ägget ?
Är dock inte helt säker . Vilket iof torde stämma med tanke på att man kollar frysstona 4-6 timme ? Beroende på vette .

Mia
 
Senast ändrad:
Sv: Betäckningar 2013

Ägget är befruktningsdugligt ungefär 8 timmar efter ägglossning.
De kan bli dräktiga om befruktning sker efte mer än 8 timmar, men då ökar också risken för resorbering.
Vid fryst seminerar man så gott som alltid efter ägglossning, eftersom den frysta sperman är av sämre kvalite. Därför så kollar man frysston ungefär var 8e timme, och seminerar när stoet ovulerat.
 
Sv: Betäckningar 2013

Don Primus har över 90% dräktighet såhär långt och ligger numer på 17 dygn + 90 dygn.

Du får inte dubbelt Schufro då Don Primus är e Don Primero MEN du får dubbelt Donnerhall och du får linjeavlat på Don Primeros och Don Schufros mormor en MYCKET intressant linjeavel i mina ögon!! :) Stoföl kan du skicka till mig ;)

Bra rabatt till selektionsston.
De har också Ravell som har 17 + 90 med honom fick vi dräktigt på ett skick trots att stoet var ordentligt infekterad (behandlades givetvis)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 700
Senast: Sassy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 575
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp