Betäckningar 2013

Sv: Betäckningar 2013

Zuidenwind och carlton hill ska ha bra sperma, ingen på 17 dygn men har levande föl båda två. Mitt strul-sto har tagit sig med zuidenwind 2 år i rad, första gången dessutom på en inseminering på fölbrunsten...
 
Sv: Betäckningar 2013

Vad menar du med det?

Vad jag menar ?! Att man själv kanske ska ta kontakt med hingsthållaren och bilda sig en egen uppfattning om hur sperman ser ut nu !
Trodde du höll på med semin och visste att det kan skilja sig på sperma och press på hingstarna och hur mycket de levererar och att det kan se olika ut vid olika tider .
 
Sv: Betäckningar 2013

Ta det lugnt.
De jag seminerat har tagit sig direkt, och jag har inte hört talas om att han skulle ha problem med fertiliteten?

Det var därför jag undrade, om du visste nåt som inte jag visste.
 
Sv: Betäckningar 2013

Ja jag har hört annat och jag vill inte diskutera en hingst sperma på ett forum och därav sa jag att man kanske ska kolla av hingsthållaren hur det ser ut då när det är aktuellt eftersom hingsten haft ett hårt tryck på sig under säsongen som attraktiv i Sverige och alla skick utomlands .

Och vill man ha en hingst med supersperma kanske det är fel hingst val i sista stund ?

Skulle dock inte själv tveka om jag valde honom i början på säsongen .
 
Senast ändrad:
Sv: Betäckningar 2013

kl

snart en vecka sedan jag hämtade hem Dingla från hingsten. Igårkväll när vi stod i stallgången och ryktade säger dottern på 4 år att hon kände att fölet sparkade ;) Så hon är nog dräktig :D

Dottern hade visst rätt, tydligen är Dingla dräktig :) Var iväg med henne till seminstationen och vet var så försiktig med henne så och kunde visst se en fosterblåsa.
 
Sv: Betäckningar 2013

Inte dräktig enligt blodprovet :( Jag körde henne til hingsten igår så vi får se om hon kommer i brunst med lite herrar omkring sig. Åtminstone är hon där i tid och vi missar inte någon brunst nu som jag funderar på ifall jag har gjort ändå?
 
Sv: Betäckningar 2013

Åh typiskt vad tjatigt. Men det kanske helt enkelt är så att ni var något för sent på det vid betäckning, visst var det så att hon bara stod för hingsten samma dag hon kom dit, eller stod hon dagen efter också? Vissa ston är ju brunstiga ett par dagar efter att ägget gått och så länge lever ju inte ägget.

Svårt med sådana här små som man inte har samma undersökningsrutiner på som med halvblod.
Min seminvet rådde mig att bara låta Dingla vara ifred nu och hoppas på det bästa, i så fall göra ett vanligt blodprov framåt hösten för att se om hon fortfarande är dräktig.
 
Sv: Betäckningar 2013

Ja, det stämmer att hon stod samma dag, men i tre dagar till.
Hingstägaren var inne på samma som du, dvs om att kanske vi var lite för sena på det. Och jag håller med er. Nu är hon där och de kan börja precis i rätt tid i nästa brunst.
Jag får språngavgiften tillgodo till nästa år på Superman ifall hon inte tar sig och det känns ju bra, men nu satsar vi för fullt på detta året :)

Har du levande föl-avgift eller 90-dagars på Dingla?
 
Sv: Betäckningar 2013

KL
Väntar på svar om min lilla fröken blivit betäckt i helgen. Gha! Avel är hemskt!
 
Sv: Betäckningar 2013

Jag har språngavgift på henne så allt är betalt. Tycker de flesta ponnyhingstar verkar ha det.
 
Sv: Betäckningar 2013

Då blir det till att vänta i 16 dygn innan vi får se hur det har gått! Efter två semineringar har ägget gått, och nu är det bara att vänta...Hoppas!
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 714
Senast: Sassy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 576
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp