Betäckningar 2013

Sv: Betäckningar 2013

Jag har efter mycket velande bestämt mig för att betäcka mitt sto efter L´acteur - Democritos, hon är född 2005 och detta är första gången jag försöker ta föl på henne (har fött upp henne själv :D )

Så hon sprutades igång i lördags och imorgon ska vet titta på henne.... Det var ett litet ägg på gång för en vecka sedan. Om allt går vägen så blir Sir Oldenburg pappa till Nobbys första föl!
 
Sv: Betäckningar 2013

Åh spännande! Jag valde också Sir Oldenburg till mitt halvblod.

Jag behöver lite hjälp här av kunniga. Vårt ponnysto betäcktes sista gången 26/6 alltså 12 dagar sedan idag. Hon ställde sig o kissade i hagen idag en bit bort från de andra pållarna, jag bedömde det som en "vanlig" kiss och ingen brunstkiss men bestämde mig ändå för att kika lite på slemhinnorna. Jag tyckte de var något djupare rosa i färgen än på de andra stona som var väldigt bleka, vanligt hudfärgade.

Kan det vara brunst på g redan? jag har ägt den här ponnyn i två år och sett en svag brunst en gång, förra sommaren. Jag har dock aldrig kollat slemhinnorna på henne så jag vet inte hennes "normalfärg".

Hon stod hos hingst 3 veckor utan att komma i brunst, fick sprutas igång och kom då i brunst 2 dagar efter det och stod nästan i en vecka för hingsten.

Jag tänkte kolla färgen på slemhinnorna imorgon bitti. Vet inte riktigt hur jag ska göra? när man ser att de börjar skifta lite i färg, hur många dagar brukar det då dröja innan de verkligen är brunstiga?
 
Sv: Betäckningar 2013

KL
Håll tummarna för mig och min 08:a! Idag skall hon dräktighetskollas. Sista betäckning den 20:e. Nervös så jag mår illa. Både hennes och mitt första föl, om det nu blir något.

Buhu :( inte dräktig. Men påt igen, baktprov (igen) imorgon och troligtvis betäckning igen i helgen.
 
Sv: Betäckningar 2013

Åhhh segt :( man vill så gärna och det är SÅ nervöst när man står där i undersökningsrummet och så får man beskedet "Nej tyvärr..."
 
Sv: Betäckningar 2013

På andra försöket så är mitt sto e Quite Easy dräktig med Ustinov. Överlycklig! Två av två dräktiga-det andra e Levisto Z är på 90 dygn dräktig med Colman
 
Sv: Betäckningar 2013

Åh, grattis!!

OT men varför har ni inte midsommartävlingar i Trossnäs längre, var ju bara för att komma till Trossnäs på midsommar som jag tog upp ridningen igen :p
 
Sv: Betäckningar 2013

Jag har uppfattningen att det är lite individuellt vilken färg de har på Slemhinnorna. Mitt welshsto är alltid lite laxrosa men blir någon nyans djupare vid brunst, men först vid högbrunsten.

Här hemma väntar jag på pregnamare-testet. Skulle kommit igår men det var fördröjt. Jag har inte sett någon direkt brunst, men varit lite osäker två gånger, sist nu i helgen och då hade jag ingen att prova mot. Så jag hoppas nu att testet kommer imorgon och kan ge mig lite svar på hur det ligger. Idag skulle hon vara på dygn 42 ifall hon är dräktig. :nailbiting:
Längtar lite tillbaka till det är med hur det var att betäcka halvblodet. Så mycket enklare när man kan ultraljuda!

Åh spännande! Jag valde också Sir Oldenburg till mitt halvblod.

Jag behöver lite hjälp här av kunniga. Vårt ponnysto betäcktes sista gången 26/6 alltså 12 dagar sedan idag. Hon ställde sig o kissade i hagen idag en bit bort från de andra pållarna, jag bedömde det som en "vanlig" kiss och ingen brunstkiss men bestämde mig ändå för att kika lite på slemhinnorna. Jag tyckte de var något djupare rosa i färgen än på de andra stona som var väldigt bleka, vanligt hudfärgade.

Kan det vara brunst på g redan? jag har ägt den här ponnyn i två år och sett en svag brunst en gång, förra sommaren. Jag har dock aldrig kollat slemhinnorna på henne så jag vet inte hennes "normalfärg".

Hon stod hos hingst 3 veckor utan att komma i brunst, fick sprutas igång och kom då i brunst 2 dagar efter det och stod nästan i en vecka för hingsten.

Jag tänkte kolla färgen på slemhinnorna imorgon bitti. Vet inte riktigt hur jag ska göra? när man ser att de börjar skifta lite i färg, hur många dagar brukar det då dröja innan de verkligen är brunstiga?
 
Sv: Betäckningar 2013

Jag håller med, mycket enklare med halvblod verkar det som, i alla fall kan man se hur det står till invärtes. Nåja, jag frågar om seminvet kan kolla henne på dygn 18 kan han inte det så kör jag nog henne till hingsten på dygn 18 och hoppas att hon inte då blir brunstig..
 
Sv: Betäckningar 2013

Håller tummarna för er!

En tröst är att de flesta säger att ponnyston oftast inte är så mycket krångel med utan oftare blir dräktiga på första försöket under förutsättning att det är en bra brunst och inga bakterier. Nu vet jag inte om det är en skröna eller om det faktiskt finns bra statistik på det :cautious:
 
Sv: Betäckningar 2013

Vi kan väl enas om att det där stämmer ;)

Fendi var dräktig idag på dygn 48. Jag kör Dingla till seminstationen på söndag eller måndag då på dygn 18-19. Är hon då inte dräktig (om det går att kolla henne, vet kunde inte lova men ska försöka) så kör jag en runda till till hingsten.

Har du gjort någon dräktighetskoll alls på din ponny? Eller är hon lika liten som min, 118 cm?

Gimlan, vad tjatigt :( hoppas på bättre lycka denna gången.
 
Sv: Betäckningar 2013

+Hunter
Tror och hoppas att chanserna är bättre den här gången. Hon hade just kommit till Backome när hon betäcktes första gångerna och hon är en känslig individ +något lågt hull. Hon är i fint hull nu tydligen och trivs bra.

Hon var lite strulig vis första betäckningen, förstod inte riktigt vad det handlade om, men de två följande gick bättre och bättre. Sen kan de tänka sig att jobba på med stona tom september så i värsta fall blir det en sen bebi, men då får det väl bli det och blir hon inte dräktig efter det, då är det ju något som inte stämmer :)
 
Sv: Betäckningar 2013

Låter som du har en bra plan där :) jag har ju hört att en del seminstationer har ultraljudat shettisston, så det beror väl lite på individen själv...
Mitt sto är 122 cm. De förra ägarna hade testat att försöka ultraljuda henne, men det gick inte.
Jag har bara brunstkollat mot annan häst. Känns lite 1800-tal på något sätt ;) , men jag ska ta blodprov idag när det kommer på posten.
 
Sv: Betäckningar 2013

Hur gör du med blodprov, vem tar det o var ska det skickas? Var beställde du det? När kan man tidigast kolla med blodprov?
 
Sv: Betäckningar 2013

:D Dags för första semineringen imorgon! Sen koll på fredag om ägget har släppt! ;)
 
Sv: Betäckningar 2013

Men hade släppt sin konstiga blåsa och ingen brunst i sikte. Ska sprutas igång och sen om allt går som det ska så semineras hon på måndag.
 
Sv: Betäckningar 2013

Och "mitt" sto konstaterades dräktig i måndags! :banana: Sista betäckning 19/6 så nu håller vi tummarna för att den lill* håller i sig och stannar kvar! Isf blir de´t majfölis nästa år! :love: Följde med och hämtade hem stoet igår och fick då träffa hingsten också, jättekul! :)
 
Sv: Betäckningar 2013

"knapplån" på fredag är det äntligen dags att få reda på om damen är dräktig eller inte :) hoppas hoppas

jag har redan ställt in mig på att hon skaaa vara dräktig på första försöket så jag skulle bli sååå besviken om det inte är klart nu :nailbiting:
 
Sv: Betäckningar 2013

Hur gör du med blodprov, vem tar det o var ska det skickas? Var beställde du det? När kan man tidigast kolla med blodprov?

Det är ett test som man fixar med själv hemma. Googla på pregnamare så hittar du det. Från dygn 40 tar man det.

Bättre än att bara brunstkolla tänker jag eftersom jag inte helt litar på vad jag ser (eller snarare inte ser) när det gäller hennes brunst :cautious:
 
Sv: Betäckningar 2013

kl

Jaha då vart dom hemma igen nu blir det att vänta igen på dräktighetskontroll om 14 dar...
Så här i efterhand så ångrar jag mig att jag inte ställde dem i Flyinge så jag (och hästarna) sluppit allt körande. Blir det dräktigt i år så blir det ju ett sent föl nästa år så då behöver jag inte fundera på betäcka om...

Hoppas, hoppas det tar sig nu!!! Är nästan uppe i 40' i tillverkningskostnader - det är verkligen att gambla med pengar det här :banghead:

Förra året la jag ut 35' på det andra stoet - som inte blev dräktigt :arghh: - ibland undrar jag vad jag håller på med...när jag berättat om mina öden och äventyr som hästuppfödare för mina arbetskamrater så får jag en konstig känsla av att de tycker att jag är helskum...men de fattar inte hur fantastiskt det är med föl :D
 
Sv: Betäckningar 2013

Hur i hela friden gör ni för att komma upp i såna summor?
Jag har då aldrig lyckats fakturera mina kunder så mycket.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 723
Senast: Sassy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 579
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp