Betäckningar 2013

Sv: Betäckningar 2013

Min seminerades också med Canterbury igår! (eller ja, hon har seminerats med honom i torsdags också, men hade inte släppt ägget på fredagen)
Vi kanske får en hel drös Canterburyungar samma dag nästa sommar? :D

Våra fölvisningar är senare, den ena jag skulle kunna åka till 1 september, men jag vågar inte riskera något ändå.
Sen tror jag inte heller galenpannan till mammahäst går att visa för hand på tävling, hon klarar inte av att stå still mer än max 5 sek åt gången när hon är uppskruvad. :cautious:
 
Sv: Betäckningar 2013

Aha ok, hon var på väg in i brunst i fredags så den lär väl va över då till imorgon :crazy: kan vi ta provet ändå?
 
Sv: Betäckningar 2013

Sen kanske man inte ser alla bakterier på prov heller, sa i alla fall en seminstation jag anlitade för ett par år sedan då jag hade ett sto som inte tog sig. Man tog bakterieprov och trots att man inte hittade något så sköljde man för säkerhets skull efter seminering. Dräktig då.

Håller också tummarna för dig och alla oss andra i tråden :)

Vet inte vilka baggar man odlar för? Får kanske göra en kvalitetskontroll :p? Mitt ena sto blev inte dräktigt förra året, det togs naturligtvis baktprov på henne men det kom tillbaka negativt men eftersom hon inte tog sig så behandlades hon ändå - hjälpte dock inte...:meh:
 
Sv: Betäckningar 2013

Känner inte till om detta görs (resistenskontroll) alltså, ska fråga imorgon.
 
Sv: Betäckningar 2013

Vet hur tråkigt det är att kasta 30 000 kr i sjön och stå utan fölunge .....Dock känns det bättre att man i alla fall har gjort vad man kunnat ;)
Fråga om de inte kan skölja henne också ,så de verkligen följer upp , du har ju inte mer än kanske en brunst till på dig om det inte tar sig nu ?

Vill ju att du får en ....två SÖTA fölungár till nästa år ;)

30 000 räcker inte.....:eek: lägg på en tiotusing till minst...:banghead:

Jag hoppas på att det är "lucky number two" även i år...om hon semineras på tisdag (om hon inte gått över nu då) och det inte blir nåt så hinner vi en tredje runda men inte så mycket mer!
Jo, hon ska sköljas också!!
 
Sv: Betäckningar 2013

kl.

Fick ett sms från seminstationen nu, de hade haft en extra koll idag ändå och de är redo att åka hem nu då donnan behagat släppa ägget. seminerad torsdag, kollad fredag, ej släppt, seminerad igår och släppt ägget idag, så det känns bra. Funderade på saken och har bestämt att de står kvar där till på Onsdag då det var planerat från början. Hästbussen kommer vara ute på andra äventyr mån-tis och var redan i ordning gjord för det, plus att det besparar mig tid och bensin och oro då de fått stå utan uppsikt på dagarna mån-tis om jag tagit hem dem. Lätt värt den lilla summan de tar för uppstallning/dag.

Tror Spöket läst skolboken, fölade på 335 dagar, släppte hon ägget igår var det precis på 30 dagar efter fölning. Behändig häst! :D

Så nu ska jag hålla tummarna i 2 veckor att hon tar sig, och därefter att hon behåller fostret så vi får en liten Canterburybäbis nästa sommar! :bump:
 
Sv: Betäckningar 2013

Haha häftigt! :D Vore roligt att veta hur många ston Canterbury fått, känns som att han är ganska väl använd iår. Ska bli kul att se vad det blir för något, men det är det ju alltid.. Håller på att fundera på hingstval till nästa år redan nu, men valet är ju allt som oftast inte klart förrän dom är inseminerade :angel:
 
Sv: Betäckningar 2013

Ja, jag blev faktiskt lite förvånad när "min" seminstation som ändå fått upp mot 80 ston i år bara hade mig som valt Canterbury, men det är ju mycket travarston också såklart, om kanske inte flest. Tittade inte så noga på tavlan, de har ju uppskrivet stort namnet på alla ston som seminerats och med vilken hingst, och när de konstateras dräktiga läggs det till ett litet hjärta mellan namnen, jag tycker det är hemskt sött, och kul att se hur det går för alla andra ston! ;)
 
Sv: Betäckningar 2013

Jag funderar på att ta honom till min nästa år. Han är otroligt komplett men tyvärr är dom enda svagheterna han har dom samma som mitt sto också har så vill se lite vad min lämnar innan jag vågar mig på det.
Eller jag har kvar honom som reserv i år också ifall jag skulle behöva byta. Känns tryggt att ha en såpass bra hingst så nära ifall det skulle strula med mina tysklandsskick.
 
Senast ändrad:
Sv: Betäckningar 2013

Vad har du för sto, stam och svagheter? Vem betäcker du med? :)

Haha, jag har inte ens en backup, har max 2 brunster på oss och jag byter inte på bara ett misslyckat försök när det är en hingst med bra dräktighetsprocent. Jag hoppas dock på att hon inte ska behöva fler semineringar nu, utan att allt bara fortsätter rulla på bra nu. ;)
 
Sv: Betäckningar 2013

Min (Corrado WL-Lambert-Diedron) är betäckt med For Romance (Fürst Romancier - Sir Donnerhall) och ska dräktighetskollas i morrn så håller tummarna nu!

Hon nystar lite ena fram och har inte världens starkaste överlinje, ingenting extremt alls men det är sånt jag gärna vill förbättra. Hon har visserligen en kronrandsskada som gett lite underlig hovform eftersom ärret växer ner i hoven och det kan säkert delvis i alla fall ge nystandet då hon är korrekt i benen i övrigt. Även om jag inte tyckt att Canterbury nystat nämnvärt eller sett speciellt svag ut i länden när jag sett honom så vill jag helst veta vad stoet ger också då det trots allt står i hans bedömning. Då stoets tidigare föl är efter en hingst som inte alls tilltalar mig personligen och jag dessutom bara sett den en gång i hagen som åring så har jag lite svårt att avgöra det på bara den avkomman. Hon har främst varit dressyrhäst hos mig men mentalt är hon en hopponny i storformat så misstänker att hon kan ge riktigt trevliga allroundhästar om hon betäcks med en hopphingst som rör sig bra och har "rätt" stam. Hon har ju redan gott och blandat i stamtavlan så det finns ju rätt stora valmöjligheter förutom att dom flesta av mina favoriter bland multitalangerna har antingen Cortez nära i stammen (inget jag vill linjeavla på) eller CdB massor med gånger redan.
 
Senast ändrad:
Sv: Betäckningar 2013

Min Tea kollades i dag 18 dygn och är dräktig med Common Sense:) :) :)!! Så nu blir det att hålla tummarna på 40 dygns kollen!
 
Sv: Betäckningar 2013

kl

min lilla Fendi kollades inte idag på dygn 46 eftersom seminveterinären fått förhinder, så det får bli någon dag i veckan. Men jag tvivlar inte på att hon är dräktig, hon är ganska förändrad i temperamentet. Hon vill helst vara ifred, gå i hagen och beta, tidigare var hon väldigt social och kelig.
 
Sv: Betäckningar 2013

KL
Håll tummarna för mig och min 08:a! Idag skall hon dräktighetskollas. Sista betäckning den 20:e. Nervös så jag mår illa. Både hennes och mitt första föl, om det nu blir något.
 
Sv: Betäckningar 2013

kl

Nu har jag lämnat sto och föl på station. Stoet sköljdes och ett bakterieprov togs.
Glömde naturligtvis fråga om resistenkontroll :o, var stressad för att jag skulle tillbaka till jobbet och arg för att jag blev omkörd i kön till undersökning :mad:
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 728
Senast: Sassy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 579
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp