Betäckningar 2013

Sv: Betäckningar 2013

Jag förstår inte riktigt heller faktiskt, mitt nuvarande föl gick på ca 24k i tillverkning, och då strulade mammahäst väldigt mycket så det var mycket uppstallningskostnader, ett par behandlingar samt många skick som sköt kostnaderna i höjden.
 
Sv: Betäckningar 2013

Hur i hela friden gör ni för att komma upp i såna summor?
Jag har då aldrig lyckats fakturera mina kunder så mycket.

Inte svårt alls :D
Språngavgift 1900 EURO, varje skick 100 EURO transportavg, Seminavgift färsk + stationsersättning 3200 SEK + moms alt Seminavgift fryst + stationsersättning 6700 SEK + moms, uppstallningskostnader 120 SEK/dygn + moms, dieselförbrukning, mediciner...

Håller noga koll på totalkostnaden och har kvar alla underlag från förra året.
 
Sv: Betäckningar 2013

Önskar såklart att det inte blev så dyrt :(

Förra året så stod ju stona på Flyinge tills de var klara och det blev ju dryga uppstallningskostnader. Så i år tänkte jag för att göra det lite mindra kostsamt att jag skulle köra fram- och tillbaka till station men det är ändå 6 mil enkel resa och med två ston varav ett "krånglat" så har det blivit måååånga vändor...
 
Sv: Betäckningar 2013

Haha, jag jobbar på annan ort så för mig är det billigare att ha dem uppstallade tills de är klara än att sitta och åka emellan, både med bil och hästbuss... (seminstationen ligger mellan mitt jobb och mitt hem, så först hem med bilen, lasta, semin fram och tillbaka med bussen, sen till jobbet med bilen igen.) För att inte räkna in att jag inte behöver köpa krafft hela tiden då det ingår i stallhyran på seminstationen.

10 dagar tills jag får veta om hon är dräktig, men hon verkar så sävlig och nöjd mellan travvarven för att undkomma bromsarna så det ser positivt ut! Helt sjukt vad snabbt hon slår om vid dräktighet, släppte ägget någon gång mellan lörd-sönd. Men det märks även om hon resorberar, då blir hon stressad och hetsäter. Så jag TROR iaf att hon är dräktig. :D
 
Sv: Betäckningar 2013

Ja men det är ju faktiskt bud på att det inte blir så jättemycket dyrare att ha dem uppstallade! Allt detta körande kostar pengar! Inte "bara" diesel utan också förlorad arbetstid för mig. Jag åker tidigt på morgonen och lämnar så jag kan vara på jobbet innan kl 9 :crazy:

Jag har 14 spännande dagar framför mig innan jag vet utfallet...:nailbiting: Håller tummarna för dig och hoppas att vi kan följas åt i Vänta föl 2014-tråden :D
 
Sv: Betäckningar 2013

Håller tummarna att hon blir dräktig! Så tråkigt när det blir dyrt om resultat uteblir.

Jennjenny, läste om testet, det där undrar jag om Dingla går med på hehe.
Hade varit smidigt om man kunde ta ett vanligt gravtest ;)
 
Sv: Betäckningar 2013

Och "mitt" sto konstaterades dräktig i måndags! :banana: Sista betäckning 19/6 så nu håller vi tummarna för att den lill* håller i sig och stannar kvar! Isf blir de´t majfölis nästa år! :love: Följde med och hämtade hem stoet igår och fick då träffa hingsten också, jättekul! :)

oj hade helt missat att du också betäcker i år. Vad är det för sto du betäcker? Verkar som att det kanske blir runt samma datum som Räkan, hon inseminerades den 18 juni :)

Cirkus - vad tråkigt att det inte blev något. Håller tummarna för nästa brunst!
 
Sv: Betäckningar 2013

Ja det är jättekul! Inte mitt sto men har lagt handpenning på blivande bebis. :) Det är min kompis som äger henne så jag har varit med ända från planering och har redan bokat tältplats inför fölningen. ;) Det är ett brukssto e. Gorm, hon är betäckt med Bozz! Ska bli min blivande kör- och ridkompis och förhoppningsvis parhäst med Balder i framtiden. :)
 
Sv: Betäckningar 2013

Hehe, jag ska inte säga vad mitt föl kostade O_o hade stot på flyinge i 6v och hingsten kostade 2000€ :D bara transportkostnader hamnade på 10k! Men ett föl blev det, och nöjd är jag!
 
Sv: Betäckningar 2013

Ja fick ju med ETT föl i år (hade ju hoppats på TVÅ).

Men det fölet jag fick, som jag längtat efter sen jag köpte stoet när hon var 6 (hon är 15 i år), överträffade allt vad jag vågat drömma om :love:
...men därmed inte sagt att jag inte kan tänka mig ett till :p
 
Sv: Betäckningar 2013

Ger mig också in i betäckningsligan.. har dock lånat magen på ett dressyrande selektionssto.. tyvärr verkar sperman inget vidare.. letar därför reservhingst.. återkoll 18/7 men släppte ägget för tidig samt nästan död sperma.. inga vidare odds.. så tips på supersperma är tacksamt.. gärna med 17dygnsavgift istället för språng..
 
Sv: Betäckningar 2013

har hört att Ampére tydligen ska ha super-simmare men vet inte vad han står på för avgifter eller om han är verksam i år.
 
Sv: Betäckningar 2013

Sir Oldenburg samt Luxus har bra sperma men iof ingen 17 d avgift .

Ampere skulle jag kanske se till att kolla upp ordentligt innan hur statusen ser ut nu ..
 
Sv: Betäckningar 2013

Warsteiner har bara 500 i språng (73% i dräktighetsprocent förra året), Twilight har 17 dygn+levande föl (100%), Sir Donnerhall II 17+90 dygn (43%), Black Coffee enbart levande föl, Edison O 17+90 dygn, Heslegårds Rubin 17+90 (87%), Luxus CML erbjuder 17+90 dygn till treåriga diplomston (91%), Rambo har 1000 i språng sen val mellan 90 eller levande föl (82%), Ravell har 17+90 (43%).

Det är de hingstar utan/med låg språngavgift som finns på Språngrulla om man bara tittar på de dressyrinriktade och inte fullbloden.

kl.
Jag tror faktiskt min donna är dräktig igen, hon står mest och sover och äter och är så mysig och gosig och blinkar så slött åt en. Sääääävlig. :love: Precis som förra året när hon var dräktig. :D Får vänta en vecka till tills jag vet säkert, och sen hålla tummarna för att den lilla håller sig kvar till nästa sommar. :)
 
Sv: Betäckningar 2013

Har använt en av ovanstående just för att hon inte tog sig förra året.. ska kika på de andra ni föreslagit..
 
Sv: Betäckningar 2013

Vad är väl en bal på slottet (eller två veckor all inklusive i Thailand) när man kan åka fram- och tillbaka till seminstation ;) :D

:D man får ha lite humor när man håller på med hästar.


Maja, grattis till dig som fått dräktigt !
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 723
Senast: Sassy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 579
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp