Betäckningar 2013

Sv: Betäckningar 2013

Tråkigt, hur många gånger har hon inseminerats?

Min har heler inte tagit sig trots allt ser bra ut. Ska tillbaka på 17 dagars kontroll om en vecka så jag håller tummarna att hon har tagit sig.
 
Sv: Betäckningar 2013

sååå besviken idag :( har precis pratat med seminstationen och damen var inte dräktig :( nu ska det tas baktprov och så ny inseminering
 
Sv: Betäckningar 2013

kl
På fredag är det dax för koll nr 2, hoppas Miranda har tagit sig denna gången, känns som bättre odds nu, förra gången seminerades hon på lördagen, och hade gulkropp på måndagen, blev ej dräktig, denna gången seminerades hon på tisdagen, och hade släppt ägget på onsdagen :) Hoppas hoppas...
 
Sv: Betäckningar 2013

KL
Pållan har hakat upp sig och vill inte släppa ägg så nu på fredag ska hon sprutas med dubbel dos av ngt annat preparat.
 
Sv: Betäckningar 2013

Men om hon inte vill betäckas är det väl tokigt att spruta loss äggen?

Har de ägg, brunstödem och visar brunst och inte vill bli betäckta beror det på två saker:
1, de är ändå inte igång i brunst, utan behöver ytterligare dagar.
2, de tänker "INTE bli betäckta av den där otäcka hingsten".
 
Sv: Betäckningar 2013

kl

I måndags konstaterades båda mina ston dräktiga på första försöket. En på 16 dygn och en på 17 dygn. Nu hoppas jag på att de stannar kvar där. Första gången jag provat semin på dem (ponnyston) och så här långt har det funkat jätte bra. Har fått superservice från både stationen och hingstägarna.
 
Sv: Betäckningar 2013

Enl den vette de anlitat, som är erfsren på området, så är det vettigt att spruta henne iom upphakningen. Hon är kollad med ultraljud ons, fre och mån, om jag minns rätt. Vet dock inte vad hon ska sprutas med. Hon har tagit hingst innan så den biten torde inte vara ngt problem.
 
Sv: Betäckningar 2013

KL
Igår åkte vi till station med donnan då hon i tisdags helt plötsligt fick för sig att börja brunsta på kvällskvisten. Ringde stationen i lite småpanik (min första betäckning någonsin, så tacka vet jag bra kunniga människor hemma och riktigt trevliga människor på station) som inte tyckte att vi skulle vänta tills planerad avfärd (idag, torsdag) och tur var det. Väl på plats konstaterades att hon var redo för seminering direkt. Så jag och mamma dröjde kvar och fick se allt från tappning, till mikroskopkollning på simmarna till seminering. Vilket var extra kul för en nybörjare som mig :) hingsten som får bli den stolta fadern till det (förhoppningsvis) kommande fölet är Canterbury!

Så nu är det bara att vänta helt enkelt :)
 
Sv: Betäckningar 2013

KL.
30 dygns koll i morse, var tvungna att bremsa henne för hon var spänd, men sedan gick det bra!! Lilla fosterblåsan är kvar och man såg hjärtslag och allt så bra ut =) Räkan fick massor av beröm av veterinären; "ingen allemanshäst det här inte men om du kan hantera hennes nerv så har du en riktigt fin häst för framtiden" - man blir ju löjligt lycklig av sådana kommentarer :D
 
Sv: Betäckningar 2013

Jaså? Se där, ibland är världen allt bra liten. :) ja det hoppas jag också, blev ännu mer nöjd med mitt val av hingst när jag fick se honom på riktigt :love:
 
Sv: Betäckningar 2013

Grattis!

Jag ser verkligen fram att få komma och titta på underverket om tio månader!
 
Sv: Betäckningar 2013

Vet man varför hon resorberade? brukar man ta baktprov då? vid vilket dygn såg ni det?

Lycka till denna gång istället :)
 
Sv: Betäckningar 2013

Då får vi hålla tummarna för relativt jämngamla halvsyskon nästa sommar! ;) Mitt sto är också seminerad med Canterbury, första dräktighetskoll söndag eller måndag. Har inget hänt under de dagar jag varit borta nu så tror jag faktiskt hon är dräktig, hon är så loj och sävlig och mysig med sitt nuvarande föl. eller mig, för den delen. :D

Aldrig sett till maken till sto dock, hon står hellre i vindskyddet och äter hö och halm än går ner på täkten och betar gräs... :cautious: Har fått dra ner på högivan för att tvinga ut henne så det inte blir helt överväxt. Tacka vet jag när b-ponnyn var här, då tog det slut snabbt som attan. O_o
 
Sv: Betäckningar 2013

Man såg redan på dygn 18 att något var knasigt fosterblåsan var deformerad och alldeles avlång, på dygn 20 så var det likadant och på dygn 22 (eller 23) så var den borta. Jag vet inte om hon detta berodde på bakterier, hon var i alla fall ren när hon seminerades första gången. Jag har henne inte hemma - hon bor i det Skånska landet hos en kompis som sköter allt åkande (eller promenerande -de har bara 1.7 kilometer till stationen) så jag har inte detaljkoll på allt. Jag var nere förra veckan och då var jag förstås med till stationen.
 
Sv: Betäckningar 2013

Åh vad roligt :) då håller vi verkligen tummarna för det. Och jag håller tummarna för dig vid första dräktighetskoll, jag försöker att inte tänka så mycket på min. Blir bara nervös då! Då min står kvar på station kommer jag ju heller inte kunna se några eventuella beteendeändrigar, men hon för i övrigt gärna bli lite gosigare :angel:

Haha, det hade inte varit några problem för min, där Caga finns går gräset åt. Matvrak!
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 714
Senast: Sassy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 576
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp