Betäckningar 2013

Sv: Betäckningar 2013

tack för svar!

Detta sto blev seminerad med färsk sperma efter att hon släppt ägget, men som då enligt seminvet, var färskt ovulerat. Antar att man kan se det?

Hon resorberade innan 30 dygn tidigare denna säsong. Har efter det behandlas mot bakterier. Har två tidigare avkommor, dräktig på första försöket.

Miaa tack för ditt svar också :)
 
Sv: Betäckningar 2013

Och jag skulle egentligen ha kollat imorgon, men då det stämmer så dåligt med mitt jobb frågade jag om jag kunde komma på Onsdag istället så jag faktiskt kunde vara med under kollen, så onsdag it is! :p
 
Sv: Betäckningar 2013

Fel av mig där ja... Don Primus blir det dubbelt D-blod helt ok men tyvärr så har vi mamman till Don Primero med Pik Bube som blir dubbelt också... Inte rekommenderad det.... Jo jag har kollat Lövsta och vi har ringt och talat med Tullstorp om sperma. Seminveterinären ringde när de skulle beställa skickning 2 och klagade. Men de säger att den är av bra kvalitet. Tisdagens skick var dåligt medans torsdagen samma vecka var bra men då hade mitt sto släppt ägget ju... Lövsta har ju bra deal där på hemma hingstar. Var ju toksugen på Don Primus tills det hela med Pik Bube kom upp. Undrar om Weltman går i avel, finns inte på språngrullan men under Lövsta som hemma hingst.
 
Sv: Betäckningar 2013

*kl*

I år har jag min lilla gula donna hos hingsten :) Hon brunstade när jag åkte dit, blev ett språng, brunstade inte om, sen såg hingsthållaren att hon var lite geggig i svansen. Hon hade troligtvis antingen resorberat eller tappat fostret. Hon är nu ombetäckt så nu håller jag tummarna. ;)
 
Sv: Betäckningar 2013

Nu hoppar jag också in i tråden :)

Två st fullblodsston inseminerade med Kostolany.
Den ena ska kollas på fredag och den andra den 5/8.
 
Sv: Betäckningar 2013

Hoppas på positivt besked för oss båda så vi kan starta Vänta-föl-2014-tråden sen :p
 
Sv: Betäckningar 2013

Idag var det dags för ultraljud och äntligen var stoet dräktigt. Tredje försöker och nu hoppas jag allt går vägen.
 
Sv: Betäckningar 2013

Tjohooo nu hoppar även jag in här :) var hos vet idag som såg ägg på g men då lilla stoet brunstar i smyg så sprutade vi igång henne. Ska tillbaka på onsdag för ny koll, hoppas på fina ägg då :)
 
Sv: Betäckningar 2013

Grattis! förstår att du är glad :)

själv är jag lite orolig för mina dräktiga då det var bromsinvasion i hagen idag, körde hem lite innan middagsrasten för att ta in dem och de var då genomsvettiga och ganska stressade av alla flugor. Jag fick tom svampa av dem, det gillade de verkligen.

Hoppas ändå de små fosterblåsorna finns kvar. Nu står mina hästar inne och käkar hö istället, lugnt o fint har precis kollat till dem.
 
Sv: Betäckningar 2013

Håller tummarna!!

Hoppas att det går bra för dina också Sassiball!

KL.

Har en fantastisk sambo som har gjort en alldeles egen lite föl-räknare:



Edit: såg att texten knappt syndes på bilden men det står dagar kvar till 40 resp 90 dygn och hur många dagar det är kvar till beräknad fölning =)
 
Sv: Betäckningar 2013

Kl

Hur tänker ni andra när det gäller vaccination mot abortvirus?
Jag har bara två hästar hemma som inte åker någonstans.
Stoet i sig har inte varit iväg någonstans, annat än till stationen då, på närmre två år nu...
Bör man vaccinera ändå?
Vill ju verkligen inte riskera nåt denna gången när hon fått behålla fostret så här länge...
 
Sv: Betäckningar 2013

Jag kommer vaccinera mina, jag har en häst i stallet som rids och kommer antagligen tävla i vinter/vår.
 
Sv: Betäckningar 2013

KL

Nu hoppar jag också in i den här tråden! Mitt sto konstaterades fortsatt dräktig idag i dygn 46 med hingsten Click and Cash! Har varit på koll dygn 18 och 27 innan, har inte riktigt vågat dela med mig innan IFALL det skulle hända något under de känsliga dygnen! ;)
 
Sv: Betäckningar 2013

jag får vänta ända till 5:e augusti innan jag vet om min är dräktig....var inte dräktig på första brunsten och har seminerats om... däremot hann dom bara seminera en enda gång denna brunst :( känns som om det är mindre chans då...men vi skulle hinna med 2 brunster till sa dom.
 
Sv: Betäckningar 2013

jag får vänta ända till 5:e augusti innan jag vet om min är dräktig....var inte dräktig på första brunsten och har seminerats om... däremot hann dom bara seminera en enda gång denna brunst :( känns som om det är mindre chans då...men vi skulle hinna med 2 brunster till sa dom.

En seminering är det absolut optimala.... Man ska in i stoet så några gånger som möjligt .

Mia
 
Sv: Betäckningar 2013

Knapp

Hur kommer det sig att visa stationer seminerar fler gånger per brunst och andra bara en gång. För och nackdelar?
 
Sv: Betäckningar 2013

Infektionsrisken minskar ju färre gånger man seminerar, dock vet man ju aldrig när stoet släpper ägget så för att inte missa det blir det ju ofta i alla fall 2 semineringar.

Sen kan vissa ston hänga upp sig och stå lite längre med ett ägg och då kan det bli både 3 och 4 semineringar men det är absolut ingen fördel utan det optimala är ju en gång.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 700
Senast: Sassy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 575
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp