Betäckningar 2013

Sv: Betäckningar 2013

Har stoet du betäcker med Heartbeat blivit dräktig? Min seminerats för tredje gången med honom igår så nu hoppas jag att hon tar sig.
 
Sv: Betäckningar 2013

Grattis till din Diaradofoster eller hur säger man :D

Jag har nästan övertalats att mönstra min Diaradobäbe till elitfölauktionen men nu OM OM mammahäst tar sig på andra försöket (eventuellt beställa på måndag) så kommer mönstringen att hållas då mamman är mellan dygn 20-40...:meh: så då blir det ingen fölbedömning heller tyvärr :mad:
 
Sv: Betäckningar 2013

Tack :)
Det krävdes ju två försök även förra året så hoppet är ju inte på nåt sätt ute. Diarado har fungerat bra för andra även detta året och funkade med min märr förra året. Det som känns så segt är att vi fått åka så många vändor, koll om brunst på g, sen brunst över, sen spruta, sen seminering - blir några vändor..

Be om ett nytt bakterieprov också så du inte utsluter något ? Du har redan betalt så mycket pengar .

Håller tummar o tår för dig Mia
 
Sv: Betäckningar 2013

Be om ett nytt bakterieprov också så du inte utsluter något ? Du har redan betalt så mycket pengar .

Håller tummar o tår för dig Mia

Bad om nytt prov när jag var där i fredags, dom sa att vi tar det på måndag. Antar att det är stängt på lab över helgen så man tar inte baktprov på fredagar?
Någon som vet? Baggarna kanske inte klarar sig om dom får stå över helgen :D

Tack för att du håller tummar - funderade på om jag skulle göra någon fertilitetsdans för märren i hagen idag avstod dock mina grannar tycker redan att jag är tillräcklig spacig med mina konstiga kusar :p
 
Sv: Betäckningar 2013

Sen kanske man inte ser alla bakterier på prov heller, sa i alla fall en seminstation jag anlitade för ett par år sedan då jag hade ett sto som inte tog sig. Man tog bakterieprov och trots att man inte hittade något så sköljde man för säkerhets skull efter seminering. Dräktig då.

Håller också tummarna för dig och alla oss andra i tråden :)
 
Sv: Betäckningar 2013

Ett tips är att be om resistenskontroll vid baktprovet också (om nu din station inte har det som rutin vill säga), så ev bakterier kan behandlas med preparat som de är sensibla för.
 
Sv: Betäckningar 2013

Bad om nytt prov när jag var där i fredags, dom sa att vi tar det på måndag. Antar att det är stängt på lab över helgen så man tar inte baktprov på fredagar?
Någon som vet? Baggarna kanske inte klarar sig om dom får stå över helgen :D

Tack för att du håller tummar - funderade på om jag skulle göra någon fertilitetsdans för märren i hagen idag avstod dock mina grannar tycker redan att jag är tillräcklig spacig med mina konstiga kusar :p

Vet hur tråkigt det är att kasta 30 000 kr i sjön och stå utan fölunge .....Dock känns det bättre att man i alla fall har gjort vad man kunnat ;)
Fråga om de inte kan skölja henne också ,så de verkligen följer upp , du har ju inte mer än kanske en brunst till på dig om det inte tar sig nu ?

Vill ju att du får en ....två SÖTA fölungár till nästa år ;)
 
Sv: Betäckningar 2013

Ju längre in i brunsten man tar provet (men innan man hunnit seminera) desto mer rättvist resultat.
 
Sv: Betäckningar 2013

Har stoet du betäcker med Heartbeat blivit dräktig? Min seminerats för tredje gången med honom igår så nu hoppas jag att hon tar sig.

Tog ej på första försöket. På fredag får jag veta om hon tagit sig på andra :) Maidensto...
Hoppas verkligen det tar sig för din med!!
Står hon på seminstation?
 
Sv: Betäckningar 2013

Så roligt att läsa om hur det går för alla! Grattis alla som har dräktigt, håller tummarna för er som haft mindre tur. :)


KL
Mitt lånesto har nu stått hos hingst ett bra tag! Hon blev betäckt tre gånger på fem dagar med sista betäckning den 19 juni. Hon stod fint för hingst alla tre gånger och slog sen ifrån när de provade två dagar senare.

Hon har varit ganska tidig mellan brunsterna i år så de provade henne mot hingst redan idag med lite tvetydigt resultat. Hon både kissade och var irriterad. Nu hoppas vi att hon är dräktig så att det inte är en begynnande brunst... Om hon gör lika imorgon och på måndag skjutsar hingstägaren iväg henne för ultraljud på måndag. Så förhoppningsvis slår hon ifrån imorgon. Det här är ju nästan lika nervöst som när min egen seminerades! :nailbiting: :D
 
Sv: Betäckningar 2013

Kl

Mitt sto kollades ju på 45-dygn och var dräktig.
Funderar på när jag ska kolla nästa gång...
Är så nojig att hon ska tappa i år igen :-(
Hade ett blodprov kitt hemma kvar från förra året så gjorde ett blodprov häromdagen o det visade helt klart på dräktig.
65-dygn idag..
Hur tänker ni andra göra?
 
Sv: Betäckningar 2013

Tack!

Håll alla tummar att allt går väl och det födds en frisk fölis nästa år. Första avkomman hade fölsjukan behandlades men fick följdsjukdomar så avlivades som 1 1/2 åring. Sen i år fick hon ett föl som inte kom ur fostersäcken. Vet ej om fölet levde eller inte. Hade henne utlånad och de övervakade inte ordentligt.

Så det blir nervös väntan..
 
Sv: Betäckningar 2013

Jag ska kolla min på dygn 46 imorgon och är hon då fortsatt dräktig så försäkrar jag fostret. Sen ska hon kollas igen på dygn 90 då jag betalar dräktighetsavgiften som är på 7000 plus moms.

Jag är redan över den summan i språngavgift och seminavgifter så jag tycker inte det finns någon anledning att vänta med försäkringen. Efter 90 dygn kollar jag inte mer.
 
Sv: Betäckningar 2013

Håller tummarna för dig Miss Sixty, du är värd att få ett friskt föl den här gången! Kommer ihåg din lilla 10:a eftersom jag också hade ett föl det året.
 
Sv: Betäckningar 2013

Jag har levande föl avgift så har ingen anledning att kolla henne mer än att lugna mig själv :-)
Försäkrade med vid 45-dygn, det kändes skönt efter fjolårets 20'000kr som blev kastade i sjön!
Blir väl en koll på 90-dygn kanske...
 
Sv: Betäckningar 2013

Grattis till din Diaradofoster eller hur säger man :D

Jag har nästan övertalats att mönstra min Diaradobäbe till elitfölauktionen men nu OM OM mammahäst tar sig på andra försöket (eventuellt beställa på måndag) så kommer mönstringen att hållas då mamman är mellan dygn 20-40...:meh: så då blir det ingen fölbedömning heller tyvärr :mad:

Tack, tack! Man kan väl koppla av om sisådär 10-11 månader :D
Stoet är mitt senast inköpta avelssto och det blir så spännande!
Har du alltså en Diarado-avkomma född i år? Har du valt Diarado ånyo eller valde du ngn annan i år?
Hur ser din avkomma ut? Blir så nyfiken!! Vilken stam har stoet?
 
Sv: Betäckningar 2013

vi har 3 ston å allihopa blev dräktiga på första försöket =)

mitt korsnings sto är dräktigt med ponny hingst
och våra 2 islands ston är dräktiga med våran egen avelshingst =)

Betäcker alltid naturligt =)
 
Sv: Betäckningar 2013

kl
Mina 2 ston inseminerades med Canterbury igår. Ångrar lite att jag var så slö med att köra till seminvet, blir dom dräktiga nu är dom på dygn 30 båda två på fölvisningen. Hade velat visa Camaro-fölet men det får nog kvitta. Varför har dom inte visningarna senare på sommaren?
 
Sv: Betäckningar 2013

Är inte dessutom det mest rättvisa resultatet att ta ett sköljprov/bakterieprov ?
Eftersom det kommer in i alla veck osv ?

Mia
 
Sv: Betäckningar 2013

Möjligt, vet inte. Har aldrig funderat på att ta såna baktprov, faktiskt.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 728
Senast: Sassy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 579
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp