Betäckningar 2016

Jag har en fråga, läst att bästa tiden att kolla ev tvillingar är ca 14-16 dygn, men ser man det lika tydligt på 17-19 dygnet?

@Molin om jag fattat det rätt ser man det väl även senare men det är svårare att fixa till

Ja så var det kanske, nu när du säger det har jag ett svagt minne om det.
Saken är att mitt sto ultraljudades eftersom hon aldrig kom i brunst men dom hittade inga fel så dom trodde på ett stopp så hon sprutades och sen kom hon i brunst 1½ dygn senare.

Hon ultraljudades inte igen då det var handbetäckning och jag är väl orolig, har läst om många som sprutat sina ston och att det blivit tvillingar av det.

Jag fick en tid om en vecka då veterinären skulle ut för att kolla ett annat sto samt vaccinera andra hästar och kände att det var väl bra och bokade in mig på den, men då är mitt sto på dygn 17-19.
Och har tänkt på detta hela tiden efter.

Haha nää jag ville ju att hon skulle vara dräktig, jag ville se en fosterblåsa inte ett ägg :o
När man inseminerat två brunster så är det svårare att känna sig hoppfull att få föl.
Däremot är det första brunsten hon får igång ordentligt själv då hon har sprutats både för att få brunst och släppa ägg men vad eller OM det ens påverkar nåt vet jag inte.

Vårt ena sto släppte ju tre ägg... är det vanligt?? Vi ska kolla på 16dgr på måndag, hoppas verkligen att det är en fosterblåsa där och inte tomt eller fler än en! Det andra stoet resorberade ju tvillingar på första försöket så har inte så bra erfarenhet av fler än en och det börjar ju bli lite ont om tid för omseminering nu också..

Vårt ena sto släppte ju tre ägg... är det vanligt?? Vi ska kolla på 16dgr på måndag, hoppas verkligen att det är en fosterblåsa där och inte tomt eller fler än en! Det andra stoet resorberade ju tvillingar på första försöket så har inte så bra erfarenhet av fler än en och det börjar ju bli lite ont om tid för omseminering nu också..

Jag håller tummarna för att hon är dräktig, utan tvillingar.

Ja nog är man nojig över detta med tvillingar, eller visar sig vara tomma.
Som du säger, börjar bli ont om tid för ombetäckning/omseminering, man vill inte ha ett alltför sent föl.

Jag funderar starkt på och kolla om min veterinär kan komma på tisdag eller onsdag istället, då är mitt sto på 14-15 lr 16-17.. Eller så kanske jag ska vänta in på fredag iaf, hur hade ni gjort?
Jag är mest orolig för tvillingrisken..

En annan säger att jag oroar mig i onödan, att fredag blir bra..

Det blir ju inte varken fler eller färre tvillingar ifall det går några dagar till och ska en klämas så har man på sig till minst ca 30 dagar.
När vi diskuterade dräktighetskoll på dag 15 eller 17 pga av vissa transportproblem .
Så menade man sen att det var tur att jag till slut kunde komma på 15 när det nu visade sig vara tvillingar .
Är väll lättare att klämma en tvilling tidigt mot att få spruta bort allt senare ?
Prognosen blir ju bättre vid klämning av tvilling ..

Jag har kollat mina vid 14 dygn redan vid misstanke om tvilling. Har dock bara varit en vid koll men jag antar att ju tidigare man upptäcker det desto bättre. Brukar de inte vara svårare att upptäcka också när de gått längre, typ att de ligger mer tätt och är svårare att klämma?

Fråga till er som har naturligbetäckning. Har ett sto här för ombetäckning. Betäckt i fjol blev dräktig direkt. Kastade på vintern tror ägaren. Stoet blev fodrad som dräktig och fick fång. De tog ut vet i början på juni och kände på henne. Då var hon tom. Men fin i livmodern. Kom hit i mitten på juni. Och bara brunstar och slår. Var uppe hos semistation för att kolla henne då hade hon precis gått ur brunst. tog inte hingst den brunsten utan bara pep o skrek. Pissade ändå ner hela stallet? Betäckt inte då hon sparkas. Blev sprutad 5 dagar efter ägget släppt.( tisdag denna vecka) Gnäggar och går på men slår och pissar lite. ... Kan det va hormoner som spökar? För hon kastat? Hon tyckte mycket om hingsten i fjol. ... Har bara haft ston som låtit sig betäckas när de fått pg. men denna verkar lite förvirrad.

@dobbis @Miaa @Fritidsryttare
Tack för era svar, som jag fattat det av det man läst så ska det vara lättare och sära och klämma en tvilling i tidigt skede, precis som miaa skriver.

Men går det fram till och med 30 så borde det funka på fredagen, det är som du sa dobbis bara några dagars skillnad, men jag nojar mig som tusan för det.

Skulle det visa sig vara tvillingar så vill man såklart försöka klämma och hoppas den andra klarar sig än att spruta bort allt.

Tack alla :) Tror jag gör som så att jag ringer vet på måndag och frågar runt lite och ser vad som bestäms. Då slipper jag gå runt och noja mig också :p

Mitt sto var tomt idag på 16-dygnskollen :( Dock nytt ägg som verkade redo så de fick bli kvar. Hoppas på bättre tur denna gången.

Två år sedan jag betäckte senast och jag hade glömt hur mycket väääääntan det är. Nu väntar jag på första dräktighetskollen, sen (om det är nåt där) väntar man på 30-dagarskollen, 90-dagarskollen och sen kommer den längsta väääääntan av dem alla. :crazy: :angel: :p

Fråga till er som har naturligbetäckning. Har ett sto här för ombetäckning. Betäckt i fjol blev dräktig direkt. Kastade på vintern tror ägaren. Stoet blev fodrad som dräktig och fick fång. De tog ut vet i början på juni och kände på henne. Då var hon tom. Men fin i livmodern. Kom hit i mitten på juni. Och bara brunstar och slår. Var uppe hos semistation för att kolla henne då hade hon precis gått ur brunst. tog inte hingst den brunsten utan bara pep o skrek. Pissade ändå ner hela stallet? Betäckt inte då hon sparkas. Blev sprutad 5 dagar efter ägget släppt.( tisdag denna vecka) Gnäggar och går på men slår och pissar lite. ... Kan det va hormoner som spökar? För hon kastat? Hon tyckte mycket om hingsten i fjol. ... Har bara haft ston som låtit sig betäckas när de fått pg. men denna verkar lite förvirrad.
Om hon har blivit betäckt naturligt innan så borde det inte vara problem. Hon kanske inte är helt redo även om hon brunstar. Mitt sto kan skrika, slå och pissa som tokig ena sekunden till att nästan backa in mot valacken, som i det fallet.
Hoppas att det löser sig.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska rapportera in resultat av betäckning och funderar över vad som räknas som resorption vs kastning? Tekniskt sett innebär ju båda...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Hedwig
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar