Betäckningar 2016

Mitt sto har varit förvånansvärt snäll bägge dräktigheterna, förra gången släppte det runt 120 dygn och hon blev en drake av sällan skådat slag. Ut kom en hingst.

Nu har hon mer hingstbeteende, stona i stallet ställer upp sig för henne (??) och pissar hej vilt... Vet inte hur jag ska tolka det beteendet.:p

Darina är fortsatt dräktig på dygn 45. Hon är en sådan pärla. Hennes tredje dräktighet och hon har tagit sig på första försöket alla gånger. Hoppas nu det håller i sig och att det blir ett sto efter två hingstar. Men jag är förstås glad bara den är hel och frisk!

Är hon behandlad något? sist jag hade ett sto som inte blev dräktig så togs bakterieprov som visade negativt. Men ändå så sköljdes hon och behandlades nästa gång hon seminerades för säkerhets skull. Då blev hon dräktig. Sen kanske det inte är att rekommendera i alla fall att man behandlar utan att ha hittat bakterier, men det är nog lite olika hur man gör på stationerna. Det är inte alltid bakterierna syns på ett prov då det kan vara lite olika stammar, ofta testar man på vissa "kända stammar". Så har jag för mig att seminstationsägaren förklarade för mig i alla fall, var några år sedan nu.
Ja, hon behandlas med penicillin. Vet faktiskt inte om hon är sköljd? De hittade streptokocker och det är det hon behandlas för. Är det kutym att man sköljer innan behandling?

Ja, hon behandlas med penicillin. Vet faktiskt inte om hon är sköljd? De hittade streptokocker och det är det hon behandlas för. Är det kutym att man sköljer innan behandling?
Ja, jag tror att det är det. Men vet inte hur man jobbar på andra stationer än de jag har använt.

Det behövs inte alltid.
Mitt ena sto behandlades bara med hippotrim, det andra fick även nån antibiotika jag inte minns namnet på. Ingen av dom sköljdes vid behandling av bakterierna. Den ena är dräktig nu. Den andra är precis seminerad

Det behövs inte alltid.
Mitt ena sto behandlades bara med hippotrim, det andra fick även nån antibiotika jag inte minns namnet på. Ingen av dom sköljdes vid behandling av bakterierna. Den ena är dräktig nu. Den andra är precis seminerad
Då hoppas jag att både din och min tar sig nu! Min får penovet.

Jag fick inte ut någon veterinär tidigare, min har semester och hennes kompis är fullt uppbokad och sen fick jag tips om en annan men även den var fullt uppbokad, men dom sa det att det brukar sällan vara svårt och klämma ev tvilling runt 17 dygn osv.

Så nu är det bara att hoppas att hon tagit sig och att allt ser bra ut.

Men får jag fråga er en sak?
Mitt sto har varit rejält lättskrämd och lite tittig sen hon kom hem, vet inte om det bara är för att hon går i hagen mest (tar ner henne till stallet nästan varje dag för och pyssla med lite flugspray och sårrengöring).
Men idag blev hon livrädd för en pälspläd någon hängt på tork utanför stallet, först kollade hon bara fundersamt på den sen slog det om hon vände om i full galopp = jag tappade henne.

Hon stannade några meter ifrån mig och stod där och blåste och lät som en drake, helt fullkomligt livrädd.

Hur pass bra är sådant? :S Jag blev livrädd givetvis eftersom man hör från nästan alla att man ska vara försiktig med stona första tiden och inte sådana här händelser.

Hur är era?
Såhär har hon aldrig någonsin reagerat för något.. :(

Imorgon är det dags för min och kollas, nervös som tusan. Varför? Tja, hoppas på att hon tagit sig givetvis om inte så vet jag inte hur jag skall göra, hon borde komma i ny brunst under nästa vecka.

Vi får se imorgon helt enkelt =D
Hon brukar ha lätt för sig och brunsta i blandad flock och med nya hästar men ingenting sådant hittills.

Imorgon är det dags för min och kollas, nervös som tusan. Varför? Tja, hoppas på att hon tagit sig givetvis om inte så vet jag inte hur jag skall göra, hon borde komma i ny brunst under nästa vecka.

Vi får se imorgon helt enkelt =D
Hon brukar ha lätt för sig och brunsta i blandad flock och med nya hästar men ingenting sådant hittills.
Är oxå på väg för koll imorgon, håller tummarna nu. Blir så långdraget om hon är tom o vi ska seminera för tredje gången... Men, men det blir som det blir :grin:

Tyvärr var hon tom igen, trots väldigt bra förutsättningar förra semineringen :( de skulle ta bakterieprov nu iaf så blir det väl ett sista försök.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska rapportera in resultat av betäckning och funderar över vad som räknas som resorption vs kastning? Tekniskt sett innebär ju båda...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Hedwig
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar