Betäckningar 2016

Fy vilken otur vissa av er har! :(
Hoppas det vänder för er nu ❤

*kl*

Här är också namnet bestämt för fölis oavsett kön. Fölis blir:
e. Canterbury - Claudius RP 176 - Le Mans xx - Rockad

Idag är fröken på 94 d. Kollas nästa vecka. ❤

Såg Canterbury igår, så snygg och vilken läcker guldbrun färg

Tänkte på er som har ston som går gall, hur gör ni efter det? Försöker ni igen nästa år eller hur resonerar ni gällande det?
Jag har stoet enbart för avel och då hon inte tagit sig på försök nr 2 så börjar tankarna snurra om vad jag gör om det går åt skogen :nailbiting: Gör jag nytt försök nästa år eller är det att kasta pengarna i sjön?!

Alltså vårt ena sto som är dräktig på 73 dagar nu fortsätter att uppträda som en hingst.... enligt gamla myter säger väl det att det är en hingst i magen (jag har ju beställt ett sto!). Hon är verkligen extremt vaktig på vårt andra sto, 'hingstbrummar', kontrollerar och biter henne i nacken liksom. Fortfarande lika mysig och trevlig gentemot oss men har hon varit ifrån den andra blir hon som besatt vid mötet igen. Måste vara mycket hormoner i kroppen för tidigare när hon var 'tävlingshäst' visade hon aldrig humörsvängningar eller brunster. Hon måste även tycka det är märkligt att plötsligt ha blivit ett naturbarn. Sedan hon var typ fyra år har hon aldrig gått ute på nätterna eller gått på stoooort grönbete men nu måste hon verkligen tycka matte blivit knäpp. :o Men hon verkar trivas, för tjock är hon och verkar vara harmonisk i övrigt. Har ni andra med dräktiga ston hunnit märka ngn skillnad?

Tänkte på er som har ston som går gall, hur gör ni efter det? Försöker ni igen nästa år eller hur resonerar ni gällande det?
Jag har stoet enbart för avel och då hon inte tagit sig på försök nr 2 så börjar tankarna snurra om vad jag gör om det går åt skogen :nailbiting: Gör jag nytt försök nästa år eller är det att kasta pengarna i sjön?!

Jag har ingen erfarenhet, men gissar att man försöker igen om det finns en anledning till varför de gått tomma -infektion eller liknande men annars vet jag faktiskt inte hur man resonerar. Vi började sent i år med vårt andra sto och är hon tom nu på måndag ger vi det ett försök till men sedan är det sannolikt för sent och hon kommer gå ut i sporten igen och sannolikt inte betäckas igen nästa år.

Gah, upptäckte just att jag kanske varit väl vågade min linjeavel på Nimmerdor, eller är det ingen fara? Det är ju så dags nu i vilket fall :angel: Jag tyckte att jag kollade ordentligt innan men nu ser jag att mitt sto ju har honom i tredje och fjärde led och hingsten har honom ju som farfar... Har jag gjort bort mig helt? :nailbiting: :crazy:

Stam på fölis blir Heartbeat -Emmerton...

Gah, upptäckte just att jag kanske varit väl vågade min linjeavel på Nimmerdor, eller är det ingen fara? Det är ju så dags nu i vilket fall :angel: Jag tyckte att jag kollade ordentligt innan men nu ser jag att mitt sto ju har honom i tredje och fjärde led och hingsten har honom ju som farfar... Har jag gjort bort mig helt? :nailbiting: :crazy:

Man brukar säga att den magiska siffran för linjeavel ska bli 5-6

Om ditt sto har honom i 3dje led och han är farfar till hingsten bör siffran bli 7
4+3
Mitt sto har honom i tredje och fjärde, men man kanske bara räknar det närmsta? Som sagt, lite sent att ångra sig nu, men det är alltid bra att lära sig något ;) Jag har för mig att jag hade samma oro förra gången, fast då gällde det Cor de la Bryer, och han återkom bara 1 gång per föräldrahäst :angel:

Tack för ditt förtydligande!

Bl.a. DWB rekommenderar att man håller inavelsprocenten under 3%. Din unge blir ~2% inavlad på Nimmerdor :)

Om hon har blivit betäckt naturligt innan så borde det inte vara problem. Hon kanske inte är helt redo även om hon brunstar. Mitt sto kan skrika, slå och pissa som tokig ena sekunden till att nästan backa in mot valacken, som i det fallet.
Hoppas att det löser sig.
nä man tycker de. Men tog inte alls hingst förra brunsten... Så jag undrar vad problemet är. Veterinär kan inte hitta något konstigt med henne.

Min är betäckt 4 ggr utan reslutat, nu väntar jag på dräktighetskontroll nr 5...:meh:
Ett försökt till ska vi göra i år om hon är tom då. Ända in i kaklet har vi sagt.
Vi har pratat lite fram och tillbaka hur vi gör nästa år om hon inte blir dräktig i år.
Hon tog sig på första gången 2014 och nu detta krångel. Men som det känns nu så tror jag ändå att vi försöker igen nästa år. Fungerar det inte då heller så ger vi upp. Hon är ändå 17 år.

Min är betäckt 4 ggr utan reslutat, nu väntar jag på dräktighetskontroll nr 5...:meh:
Ett försökt till ska vi göra i år om hon är tom då. Ända in i kaklet har vi sagt.
Vi har pratat lite fram och tillbaka hur vi gör nästa år om hon inte blir dräktig i år.
Hon tog sig på första gången 2014 och nu detta krångel. Men som det känns nu så tror jag ändå att vi försöker igen nästa år. Fungerar det inte då heller så ger vi upp. Hon är ändå 17 år.
Om hon inte tar sig nu så begär du att man tar och sköljer henne och tar ett bakterieprov på detta typ .
Det kan ligga bakterier i något veck och då når sköljningen dit och man får rättvisare prov mot att topsa lite.

Är hon behandlad något? sist jag hade ett sto som inte blev dräktig så togs bakterieprov som visade negativt. Men ändå så sköljdes hon och behandlades nästa gång hon seminerades för säkerhets skull. Då blev hon dräktig. Sen kanske det inte är att rekommendera i alla fall att man behandlar utan att ha hittat bakterier, men det är nog lite olika hur man gör på stationerna. Det är inte alltid bakterierna syns på ett prov då det kan vara lite olika stammar, ofta testar man på vissa "kända stammar". Så har jag för mig att seminstationsägaren förklarade för mig i alla fall, var några år sedan nu.

Mitt nya sto seminerades i torsdags morse och natten fredag/lördag - koll på måndag om ägget gått. Hon samlade vätska efter första omgången så hon är sköljd och kommer få partoxin sprutor.

Alltså vårt ena sto som är dräktig på 73 dagar nu fortsätter att uppträda som en hingst.... enligt gamla myter säger väl det att det är en hingst i magen (jag har ju beställt ett sto!). Hon är verkligen extremt vaktig på vårt andra sto, 'hingstbrummar', kontrollerar och biter henne i nacken liksom. Fortfarande lika mysig och trevlig gentemot oss men har hon varit ifrån den andra blir hon som besatt vid mötet igen. Måste vara mycket hormoner i kroppen för tidigare när hon var 'tävlingshäst' visade hon aldrig humörsvängningar eller brunster. Hon måste även tycka det är märkligt att plötsligt ha blivit ett naturbarn. Sedan hon var typ fyra år har hon aldrig gått ute på nätterna eller gått på stoooort grönbete men nu måste hon verkligen tycka matte blivit knäpp. :o Men hon verkar trivas, för tjock är hon och verkar vara harmonisk i övrigt. Har ni andra med dräktiga ston hunnit märka ngn skillnad?

Mitt sto var också hingst i början av dräktigheten, fram till 90 dygn ungefär, och hon fick ändå (precis som jag önskade mig) ett stoföl i maj i år:D;)

Mitt sto var också hingst i början av dräktigheten, fram till 90 dygn ungefär, och hon fick ändå (precis som jag önskade mig) ett stoföl i maj i år:D;)

Åh men vad bra, då finns det fortfarande hopp om att hon bakar ett sto! Men huvudsaken är att det är en där inne och att den kommer ut frisk och kry, men får man önska kön så.. :o

Åh men vad bra, då finns det fortfarande hopp om att hon bakar ett sto! Men huvudsaken är att det är en där inne och att den kommer ut frisk och kry, men får man önska kön så.. :o

Mitt sto har varit mild och lätthanterad när hon väntade sina hingstföl och retlig och ilsken när hon väntade sina stoföl.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska rapportera in resultat av betäckning och funderar över vad som räknas som resorption vs kastning? Tekniskt sett innebär ju båda...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Hedwig
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Vilket är ert favoritgodis?