Betäckningar 2016

Suck, ja... min har ju inte brunstat ordentligt sen vi seminerade henne i slutet av maj (som inte tog sig). Nu brunstar hon på alla sätt och vis men har istället en massa vätska vilket hon inte hade i förra brunsten...VARFÖR kan inte något bara funka för en gångs skull..jag blir rena Tony Rickardsson - "Ja ä int' bitter!!", när jag ser alla "X dräktig med Y"-inlägg på FB, fast jag egentligen blir glad å deras vägnar så blir jag också...:cry: ...
Kan inte direkt påstå att jag blir mer peppad av att försöka med min märr efter att ha läst era inlägg... :p Hoppas att det tar sig till slut! Vet att det ofta lättar i slutet på säsongen, och att det trillar in lite dräktighetsresultat på såna märrar som hållit på hela våren och sommaren. :)

Kan inte direkt påstå att jag blir mer peppad av att försöka med min märr efter att ha läst era inlägg... :p Hoppas att det tar er till slut! Vet att det ofta lättar i slutet på säsongen, och att det trillar in lite dräktighetsresultat på såna märrar som hållit på hela säsongen. :)
Sorrysorrysorry! :o:p Allt kommer givetvis att gå jättebra med din ju! Hälsar Emiro-party poopern:rofl:

Klart att ni kommer få dräktigt! :) :)

Jag behövde inte alls ha nojat mig så mycket som jag gjorde i förra veckan, Cajsa var och är jätte lugn, så fort hon fattade att hon skulle sova ute var det inga problem alls!

En bild på fröken, idag på 83 d. Kollas nästa onsdag eller fredag igen ❤

28tku8l.jpg

Mitt sto med föl står kvar på stationen, inseminerades sista gången 7/7 men när jag skulle hämta dem igår hade baktprovet kommit o visade på bakterier som måste behandlas med sprutor i blodet = inget jag vågade mig på att göra hemma så de va bara att åka hem med tom transport igen :( Dessutom stod det tvillingrisk på henne och idag ringde dem o sa att hon var halt och nu även står på smärtstillande... Är hon inte bättre imorgon ville dem att jag kör henne till Helsingborg :cry: Känns inte så muntert just nu...

Mitt sto med föl står kvar på stationen, inseminerades sista gången 7/7 men när jag skulle hämta dem igår hade baktprovet kommit o visade på bakterier som måste behandlas med sprutor i blodet = inget jag vågade mig på att göra hemma så de va bara att åka hem med tom transport igen :( Dessutom stod det tvillingrisk på henne och idag ringde dem o sa att hon var halt och nu även står på smärtstillande... Är hon inte bättre imorgon ville dem att jag kör henne till Helsingborg :cry: Känns inte så muntert just nu...
Nämen vilken otur.. Säger som @Molin hoppas att hon är bättre imorgon.

Fast varför köra henne till Helsingborg? Det borde väl gå att få en veterinär till stationen som kan kolla hältan? Jag hade verkligen inte velat fara med ett föl till Hbg om jag inte absolut måste.

Skumläst lite i den här tråden (orkade inte plöja hela...)
Och känner att OJ vad behändigt det är att ägna sig åt basic avel, dvs naturlig betäckning - för hand eller fribetäckning.
Jag har idag hämtat hem det första betäckta stoet som gått på fribetäckning och som inte brunstat om utan därför fick komma hem. (detta sto som tagit sig på första försöket alla gånger hon betäckts helt naturellt, men som har gått tom flera gånger, samtliga gånger, hon betäckts efter att ha sprutats för att få igång brunst - varav en gång pga misstänkt tjuvbetäckning av unghingst på rymmen)
Mitt andra sto, maidensto som smyger med sina brunster, lämnades hos hingsten för en vecka sedan för att de skulle kunna ha koll på hennes brunster. Och det gjorde susen att få gå i hagen bredvid hingsten, då kom brunsten igång som ett brev på posten och hon är betäckt idag.

Nej man seminerar aldrig med råsperma. .
Klipper ut en mening
Vad är skälet till att man "aldrig" gör det? Är det "fel" på något sätt att seminera med nytappad råsperma?
Jag är nämligen rätt säker på att ett av mina tidigare ston seminerades direkt med obehandlad sperma, inom typ 10 minuter efter att det samlats. Hon fick hela satsen eftersom ingen annan skulle semineras just den dagen. Om jag minns rätt - det är väl typ 10 år sen eller nåt...

Men så tråkigt, håller tummarna för snar bättring!

Här händer inte ett skit.... Fortfarande två stycken 3x2 och hon har inte gått fram nåt sen i måndags trots sprutor i helgen. Lär ju få se mig om i månen efter ett hoppföl nästa år. *Ja ä int' bitter....*.

Mitt sto är bättre idag så nu hämtas dem hem istället så kommer min egen vet. ut imorgon och kollar henne. Så skönt att slippa dra iväg dem till klinik! Det var stationen själva som ansåg att hon behövde in till klinik om hon inte blev bättre för o kunna röntgas bla. Nu håller jag tummarna för att det "bara" är en ev. hovböld. Hon är väldigt plattfotad fram och blir lätt ömfotad om hon trampar på stenar.

Köra ända in i kaklet var det ja.. Lövsta föreslog ju Heartbeat eller Flambeu till mitt sto eftersom hon verkar behöva färskt. Ingen av dem kändes rätt och efter mycket funderande och diskuterade med vänner så tog beslutet att köra henne till en hingst som känns mer rätt för mig. Nu står hon på Eklunda och ska förhoppningsvis insemineras med Sir Oldenburg den här veckan.

Men vad fasen...:(
Enligt min kompis som har ägt henne innan så går hon efter klockan på 21 dygn, och idag trodde han nog ändå att hon var på väg in i brunst. Går hon 21 dagar så blir det nästa vecka. Känner mest att tiden går och vi kommer få 1, max 2 försök. Så jäkla mycket pengar. :(

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska rapportera in resultat av betäckning och funderar över vad som räknas som resorption vs kastning? Tekniskt sett innebär ju båda...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Hedwig
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben