Betäckningar 2016

Min magkänsla stämde, jag fick sms om att K seminerats idag! Alltså var hon på väg in i brunst i onsdags, som jag trodde. Det känns verkligen som att det var meningen att jag skulle betäcka just nu! Jag hade ingen koll på hennes brunster alls, bestämde mig i måndags för betäckning och så gick hon in i brunst dagen efter. Nästan för bra för att vara sant :crazy:

Min magkänsla stämde, jag fick sms om att K seminerats idag! Alltså var hon på väg in i brunst i onsdags, som jag trodde. Det känns verkligen som att det var meningen att jag skulle betäcka just nu! Jag hade ingen koll på hennes brunster alls, bestämde mig i måndags för betäckning och så gick hon in i brunst dagen efter. Nästan för bra för att vara sant :crazy:
Ibland ska man ha lite flyt, hoppas det går vägen! :)

@ameo ja är det bara ett sto och man seminerar inom tio min kanske man gör det men det vill jag mena är ett väldigt ovanligt fall.
Jag seminerade min direkt från hingsten direkt men det var verkligen från hingsten och 20 meter till stoet och seminerades omedelbart. Tog sig fint på det så nu har jag en 7-åring på den.
Men det är som du säger, de var några enstaka ston och mitt var sisten ut.

Suck! ja, det verkar vara en knepig säsong.
Min seminerades i maj och tog sig på ett skick. Massor med cystor dock så seminstationen tyckte vi skulle titta även vid 21 dygn och då var hon tom med gulkropp kvar men skrumpnande. Sen fastnade hon och först denna vecka i tisdags seminerades hon igen. Koll onsdag om två veckor så håll tummarna för att jag får min drömhäst nu!
Vi har 3 ston från olika ägare som har strulat och gått parallellt i en dryg månad men nu släppte alla samtidigt :D

Jag har en dum fråga, jag minns inte riktigt allt från sist jag betäckte (9år sedan) min första gång då.
Men kan veterinären se på ultraljudet vilket mer exakt dygn stoet är på om man är osäker?

Min är ju betäckt för hand, två ggr. Sista gången precis innan hon gick ur brunst, knappt så hon brunsta dagen efter sista betäckningen, blev något skvätt bara när hon sa åt en valack som ville hälsa på henne då hon kommit tillbaka till flocken (han är en av ledarhästarna).

Men ingenting annat.

Så när vet kommer ut 28-29 för ultraljudkoll så är hon antingen på 16-17 lr 18-19, tänkte om det går och se eller ska man räkna med sista betäckningsdag ändå?

Så gjorde jag sist iof, men sen har jag hört om folk som räknar från första betäcknings/insemineringsdag.

Hur gör ni?

Jag har en dum fråga, jag minns inte riktigt allt från sist jag betäckte (9år sedan) min första gång då.
Men kan veterinären se på ultraljudet vilket mer exakt dygn stoet är på om man är osäker?

Min är ju betäckt för hand, två ggr. Sista gången precis innan hon gick ur brunst, knappt så hon brunsta dagen efter sista betäckningen, blev något skvätt bara när hon sa åt en valack som ville hälsa på henne då hon kommit tillbaka till flocken (han är en av ledarhästarna).

Men ingenting annat.

Så när vet kommer ut 28-29 för ultraljudkoll så är hon antingen på 16-17 lr 18-19, tänkte om det går och se eller ska man räkna med sista betäckningsdag ändå?

Så gjorde jag sist iof, men sen har jag hört om folk som räknar från första betäcknings/insemineringsdag.

Hur gör ni?
räkna efter den dag hon gick ur brunsten
Om hon skvätte mot valacken i hagen efter att ha gått ur brunsten så var det troligen inget brunstpiss, utan skvätta så kan de göra ändå. Jag har ett sto som alltid skriker och skvätter när hon hälsar på nya hästar, oavsett om hon är brunstig, inte brunstig eller dräktig...

räkna efter den dag hon gick ur brunsten
Om hon skvätte mot valacken i hagen efter att ha gått ur brunsten så var det troligen inget brunstpiss, utan skvätta så kan de göra ändå. Jag har ett sto som alltid skriker och skvätter när hon hälsar på nya hästar, oavsett om hon är brunstig, inte brunstig eller dräktig...

Tack för ditt svar ameo :)

Ja precis, hon sa dessutom åt honom, han gick efter och luktade henne i baken så att säga och då blev hon sur och sa ifrån och skvätte samtidigt (första gången jag sett hon göra så också) men hon har ju dagen innan blivit betäckt.

Okej, dagen efter alltså.
Alla gör verkligen olika med dygnsräkningen, se vad man lär sig :)
Tack igen :)

Alla gör verkligen olika med dygnsräkningen, se vad man lär sig :)
Tack igen :)
Eftersom dräktighet inte är någon exakt vetenskap utan det kan variera en hel del hur länge de går, så är väl egentligen det viktigaste att man vet "ungefär" när det är dags, så att man kan börja hålla koll då.
(hos mig har det fötts föl allt mellan 316-349 dygns dräktighet...) Det varierar ju också om man räknar 330 dygn, 335 dygn eller 11 månader mellan semin/betäckning och fölning.
Så det spelar egentligen inte jättestor roll vilken dag du räknar från heller. Fölet kommer när det behagar tycka att det är dags ;)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska rapportera in resultat av betäckning och funderar över vad som räknas som resorption vs kastning? Tekniskt sett innebär ju båda...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Hedwig
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar