Betäckningar 2016

Vi ska kolla på 14 dygn i morgon. Fürsten-Look är ju ur avel nu så vi har haft mycket ågren över vem som skall vara ersättare. San Amour är en favorit men han passar nog de andra stona bättre så vi hade bestämt oss för Foundation... Meeen då kan man tydligen inte lösa ett-sto på honom även om Lövsta hävdar det. Det är inte bekräftat men låter i våra öron som att han har anmärkning på röntgen. Vore det en häst till mig skulle jag säga "fuck it" efter att ha sett en del av avkommorna, men denna skall säljas så nu blir det Feinrich om hon inte är dräktig :crazy: Det känns.... ok eller sådär, inte för att jag inte tycker han är döläcker, utan för att jag hade tänkt mig Fürsten-Look :D

Inte dräktigt här heller nu har vi tagit bakterie prov på marmeta så får vi se om det visar något där. Än ger vi inte upp.på onsdag ska tora kollas på 30 dygn adeleine på 17 dygn och Marmeta ska kollas då hon hade stort ägg så hon seminerades idag innan vi åkte hem. Svar på bakterie prov i morgon

Inte dräktig efter att ena tvillingen klämdes :( Imorgon semineras hon igen och går inte det så får jag ta en funderare om det är värt att prova i augusti eller vänta och börja tidigt nästa år :)

@tabac @oanki
Näe, vilket sk*tår det här verkar vara! :(
En kompis hörde av sig idag och hennes sto har heller inte tagit sig på hela sommaren. Trots byte till hingst med supersperma som står på stationen.:down:

Här går det inte bra alls. Först hade hon bakterier och behandlades sen nästa gång var det midsommar och hingsten fullbokad så de sa att de kunde vänta till nästa lev två dar senare för att få svar på nytt bakterieprov. Då skickar hon iväg ägget under tiden trots att det var litet.
Vid nästa försök samlar hon på sig vätska i livmodern så det gick ju åt pipan.
Gör ett nytt försök troligen imorgon. Veterinären tyckte vi borde byta hingst men det är ju knappast hans fel att hon krånglar. :cry:
Hinner kanske med ytterligare ett försök men då borde vi väl byta hingst?

Här går det inte bra alls. Först hade hon bakterier och behandlades sen nästa gång var det midsommar och hingsten fullbokad så de sa att de kunde vänta till nästa lev två dar senare för att få svar på nytt bakterieprov. Då skickar hon iväg ägget under tiden trots att det var litet.
Vid nästa försök samlar hon på sig vätska i livmodern så det gick ju åt pipan.
Gör ett nytt försök troligen imorgon. Veterinären tyckte vi borde byta hingst men det är ju knappast hans fel att hon krånglar. :cry:
Hinner kanske med ytterligare ett försök men då borde vi väl byta hingst?
Det kanske är vettigt att byta? Alla passar ju inte ihop trots att förutsättningarna är bra...

Känner verkligen för er med problem - så jäkla trist - när man vill och hoppas så mycket! Min lokala veterinär sa att det är ett riktigt "skitår" med en massa konstiga saker som t.ex infektioner på maidenston.. Själv fattar jag knappt att det är sant - mitt maidensto dräktig på första semineringen med Bravour. Kollad på 17, 29 och igår 46 dagar och allt ser jättebra ut :D

Det är väl försent att börja betäcka nu? Min häst har varit på återbesök efter sin operation och allt ser bra ut, veterinären frågade vad jag skulle göra nu, rida eller betäcka, men vi kom väl överrens om att det är försent att betäcka. Man har väl en gång på sig nu och fölet föds ju sent?

Det är väl försent att börja betäcka nu? Min häst har varit på återbesök efter sin operation och allt ser bra ut, veterinären frågade vad jag skulle göra nu, rida eller betäcka, men vi kom väl överrens om att det är försent att betäcka. Man har väl en gång på sig nu och fölet föds ju sent?
Mitt nyinköpta sto seminerades i fredags och första stoet jag betäckte seminerades sista veckan i juli, förra året tog sig stoet först 8:e augusti så nej, det är inte för sent och tar det sig inte nu lär du ha språngavgiften till godo nästa år.

Har is i magen och har beställt sperma tills imorgon bitti, sist stod hon 1 vecka med väldigt stort ägg, och då skyndade vi oss och flög upp och då seminerades hon igen efter 3 dagar..
Så jag hoppas att hon inte släpper det idag utan väntar tills imorgon :)
Angående att börja nu så går det ju man har ju ungefär två brunster kvar. Och betäcker man nu så får man i slutet av juni, början av juli, vilket inte är jättesent på en ridhäst. =)

Kotten släppt ägget idag så jag har precis hämtat hem henne. Nu börjar nästa väntan...

Hur räknar ni med återbesök/första dräktighetskollen? Om jag räknar från sista seminering (måndags 18/7) så får jag det till att 17 dygn gått på onsdagen 3/8, men stationen säger att det är dygn 14 och troligtvis för tidigt att se något (de räknar det som att ägglossningen skedde idag, men den kan ju lika gärna ha varit i måndags tänker jag...) Nu bokade vi ändå återbesök den 3/8 för sen åker jag bort en vecka så behöver de kolla fler dagar får hon nog stå kvar.

Jag minns att sist jag betäckte henne fick vi åka på flera stycken extra ultraljud för det var frågetecken kring om det var cystor eller tvillingar, och då ångrade jag att jag inte lämnade henne för det blev så många vändor så det kanske är lika bra att ha henne där...

Mitt nyinköpta sto seminerades i fredags och första stoet jag betäckte seminerades sista veckan i juli, förra året tog sig stoet först 8:e augusti så nej, det är inte för sent och tar det sig inte nu lär du ha språngavgiften till godo nästa år.

Varför skulle man ha språngavgiften till godo nästa år? Hingsten kanske inte ens är i avel då.

Varför skulle man ha språngavgiften till godo nästa år? Hingsten kanske inte ens är i avel då.
Det undrar jag med.
Läste att Hästak hade det så men vet ni fler?
Om vår inte tar sig nu borde vi ju byta hingst och då hade det varit bra om man kunde få avgiften på den nye tillgodo om det inte blir nåt.
Om vi byter till en annan hingst från samma ställe brukar man då slippa en ny språngavgift?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska rapportera in resultat av betäckning och funderar över vad som räknas som resorption vs kastning? Tekniskt sett innebär ju båda...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Hedwig
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar