Betäckningar 2016

Det känns som att det strular för alla mer eller mindre i år, så jag har börjat gå runt och inbilla mig att Ebba har resorberat och att det inte ens är lönt att försöka med den nya märren då det är för sent. Ett riktigt skräpår har jag fått för mig att det är; men jag kanske har fel, det lär väl visa sig när säsongen är avslutad.
Det är min uppfattning också om jag kikar på folk runt omkring mig och på social medier.
Men det kan ju vara så att jag lägger märke till andras strul p.g.a att det strular för mig och mitt sto.

Det är min uppfattning också om jag kikar på folk runt omkring mig och på social medier.
Ja men precis! Men som sagt, klart att man lägger märke till det som krånglar när man själv väldigt gärna vill ha dräktigt och säsongen närmar sig sitt slut. Ebba tog sig ju på första försöket och andra skicket helt komplikationsfritt och tidigt på säsongen, så egentligen borde jag väl vara optimistisk.:D

Mitt nya sto har ett litet (3:a) ägg som vi hoppas växer till på onsdag. Hon bör i allafall vara ren efter antibiotikakuren senast

Nu är mitt sto konstaterat dräktigt med Mr Vain! :banana:

Vi får väl se hur det går, var på klinik med henne i torsdags då hon efter en veckas hälta lite av och till plötsligt blev blockhalt höger bak. :( Hovslagaren hade inte hittat nån hovböld dagen innan så det blev till att åka iväg. Röntgad nerifrån hoven och upp till bakknät utan fynd, lika halt efter bedövning av hov och kota. Vågade inte bedöva mer utan fick åka hem med smärtstillande ( det verkar inte finnas nåt preparat som man får ge till dräktiga ston?). Dagen efter kunde hästskrället inte bara stå på benet utan även hoppa över staketet ut ur sjukhagen och rejsa omkring på tomten. :banghead:

Nu har hon en dag till med flunixin, så får vi se vad som händer.

Vi slåss fortfaranda med fryst....
Jag vet snart inte vad vi skall hitta på och pengarna flyger iväg. Nu tar vi en sväng till, 2 försök i burken,
tar det sig inte nu vet jag inte om hon skall vara tom till nästa år och prova igen utan föl vid sidan eller
helt enkelt kasta drömmen och skita i pengarna... Det börjar bli en läskigt dyr fölunge nu...

Jag råkade visst köra iväg mitt sto och föl till seminstationen idag..
Jag hade inte tänkt att betäcka om i år men gubben min tycker att lilltanten är mycket snällare som dräktig så det var väl bara att göra om samma resa igen så dom blir nöjda och glada :D

Så hoppas det blir ett säljbart trevligt litet föl nästa år :)

Jag har nu, i slutet av säsongen, bestämt mig för att betäcka mitt sto. Hon har tagit sig på första brunsten vid tidigare dräktigheter så håll tummarna för att det är samma nu. Hingstval inte riktigt klart men lutar åt Heartbeat. Stoet är e. Emmerton-Cortez. Jag fick ett fantastiskt stoföl efter Canterbury förra sommaren som vi tyvärr fick ta bort pga trist benställning så det är med hjärtat i halsgropen som jag utsätter mig för detta igen.

Jag råkade visst köra iväg mitt sto och föl till seminstationen idag..
Jag hade inte tänkt att betäcka om i år men gubben min tycker att lilltanten är mycket snällare som dräktig så det var väl bara att göra om samma resa igen så dom blir nöjda och glada :D

Så hoppas det blir ett säljbart trevligt litet föl nästa år :)

Har man börjat med avel brukar det lätt kunna blir så har jag hört :p :D

Men det kan ju vara så att jag lägger märke till andras strul p.g.a att det strular för mig och mitt sto.

Ja men precis! Men som sagt, klart att man lägger märke till det som krånglar när man själv väldigt gärna vill ha dräktigt och säsongen närmar sig sitt slut. Ebba tog sig ju på första försöket och andra skicket helt komplikationsfritt och tidigt på säsongen, så egentligen borde jag väl vara optimistisk.:D

Mitt nya sto har ett litet (3:a) ägg som vi hoppas växer till på onsdag. Hon bör i allafall vara ren efter antibiotikakuren senast

Suck, ja... min har ju inte brunstat ordentligt sen vi seminerade henne i slutet av maj (som inte tog sig). Nu brunstar hon på alla sätt och vis men har istället en massa vätska vilket hon inte hade i förra brunsten...VARFÖR kan inte något bara funka för en gångs skull..jag blir rena Tony Rickardsson - "Ja ä int' bitter!!", när jag ser alla "X dräktig med Y"-inlägg på FB, fast jag egentligen blir glad å deras vägnar så blir jag också...:cry: ...

Suck, ja... min har ju inte brunstat ordentligt sen vi seminerade henne i slutet av maj (som inte tog sig). Nu brunstar hon på alla sätt och vis men har istället en massa vätska vilket hon inte hade i förra brunsten...VARFÖR kan inte något bara funka för en gångs skull..jag blir rena Tony Rickardsson - "Ja ä int' bitter!!", när jag ser alla "X dräktig med Y"-inlägg på FB, fast jag egentligen blir glad å deras vägnar så blir jag också...:cry: ...
Jag börjar också misströsta lite... :( Min är inseminerad fyra ggr i år utan resultat. Blä.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska rapportera in resultat av betäckning och funderar över vad som räknas som resorption vs kastning? Tekniskt sett innebär ju båda...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Hedwig
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar