Betäckningar 2016

@Molin Nej, det är garanterat en gulkropp och ingen gul liten propp som sitter fast. Det är inte så tokigt att läsa på lite grundläggande termer om stoets cykler/anatomi/hormoner när en ska börja betäcka. Det gör att en kan följa med vad veterinären/seminstationen menar om en stöter på patrull som i ditt fall :). (Annars är det alltid en bra idé att lyssna på erfarna uppfödarna som @athena som snällt försöker förklara vad veterinären menat.)

@Molin Nej, det är garanterat en gulkropp och ingen gul liten propp som sitter fast. Det är inte så tokigt att läsa på lite grundläggande termer om stoets cykler/anatomi/hormoner när en ska börja betäcka. Det gör att en kan följa med vad veterinären/seminstationen menar om en stöter på patrull som i ditt fall :). (Annars är det alltid en bra idé att lyssna på erfarna uppfödarna som @athena som snällt försöker förklara vad veterinären menat.)

Tack för ditt svar!l
Men måste få fråga, har jag skrivit något dumt?
Det är inget jag menat överhuvudtaget. Skriver bara det som jag blivit uppdaterad med.

Jag är tacksam för dom svar man får här inne av väldigt erfarna uppfödare eller av andra som jag (inte så erfarna). Forumet finns väl för att finna svar och få svar genom frågor när man är osäker :)

Jag har givetvis läst på, och fortsätter även efteråt, så fort jag stöter på något nytt kollar jag upp det. Köpte hem fölboken första gången när jag betäckte för några år sedan bland annat. Men tycker det är skönt och vända sig även hit när man är osäker lr förvirrad eller bara har någon fråga :)

Jag har frågat mig för om det igen (ifall jag hört fel?) men veterinär och uppfödaren säger gulpropp (det "proppar" igen systemet kan man säga) fick jag till svar när jag frågade vad det var eftersom jag inte visste.

Hur (o-)vanligt är det att foster tillbakabildas eller kastas tidigt? Vi ska kolla på 30 dagar i morgon, och jag är skeptisk i vanlig ordning. Tidigare har båda två dräktigheterna för denna damen gått bra när hon blivit dräktig, och allt har varit som vanligt för henne, inget konstigt eller stressande..

Vi har 3 betäcka ston i år.
-Forsythia(36) (e.Don Primero u.Frida(36) ELIT ue.Tip Top - Maraton) är konstaterad dräktig med Fürstenball :love:
-Frida(36) (e.Tip Top u.Bordighera(36) ELIT ue.Maraton - Galant) är betäckt med G.Zappa.
-Fackellilja(36) (e.Topaasch u.Forsythia(36) ue.Don Primero - Tip Top) är betäckt med Blue Hors Farrell.
Fackellilja är konstaterad dräktig med Farrell! :D

Min resorberade mellan 20-30. Aldrig gjort de innan men hade mycket cystor. Så hoppas hon blivit dräktig igen och får behålla de

Vi står på station och inväntar vår tur och jag hinner bli orolig igen. Sen då, hur ser det ut, hur stor är risken för att det ska gå åt skogen mellan 30 och 45 och sen till 90? Och hur många föl föds egentligen av de som klarat sig så långt? Jag hittar inte någon statistik på språngrulla..

@Fritidsryttare och @Amanda_F Äsch då det kommer gå fint! Jag håller tummarna!

Vårt sto inseminerades i torsdags och har tydligen släppt tre (!) ägg så chans till dräktigt finns ju, men vi har ju redan varit med om en tvillingdräktighet som gick tillbaka denna säsong så det hade räckt alldeles utmärkt med en!

Det känns som att det strular för alla mer eller mindre i år, så jag har börjat gå runt och inbilla mig att Ebba har resorberat och att det inte ens är lönt att försöka med den nya märren då det är för sent. Ett riktigt skräpår har jag fått för mig att det är; men jag kanske har fel, det lär väl visa sig när säsongen är avslutad.

Det känns som att det strular för alla mer eller mindre i år, så jag har börjat gå runt och inbilla mig att Ebba har resorberat och att det inte ens är lönt att försöka med den nya märren då det är för sent. Ett riktigt skräpår har jag fått för mig att det är; men jag kanske har fel, det lär väl visa sig när säsongen är avslutad.

Här har vi haft ett superbra år, dock har det strulat en del de sista två veckorna.

Här har vi haft ett superbra år, dock har det strulat en del de sista två veckorna.
Det kan vara så att vi har lika bra dräktighet som tidigare år, jag uttryckte bara min personliga uppfattning efter att ha pratat med folk, både hemmakring och på andra ställen. Sen är det nog så att man lägger märke till fallen som strular mer än de som blir dräktiga direkt.

Det kan vara så att vi har lika bra dräktighet som tidigare år, jag uttryckte bara min personliga uppfattning efter att ha pratat med folk, både hemmakring och på andra ställen. Sen är det nog så att man lägger märke till fallen som strular mer än de som blir dräktiga direkt.

Du behöver inte gå i försvar ;), det var mest ett konstaterande från min sida.

Du behöver inte gå i försvar ;), det var mest ett konstaterande från min sida.
Inget försvar, men jag kände att jag ville förtydliga att mitt första inlägg bara var en personlig reflektion, så att inte folk tror att det är en allmän sanning att det är ett dåligt år. Så det var mer ett förtydligande än något annat, no offence taken :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska rapportera in resultat av betäckning och funderar över vad som räknas som resorption vs kastning? Tekniskt sett innebär ju båda...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Hedwig
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar