Betäckningar 2016

Äntligen kan jag också skriva i denna tråd! Köpte ett treårssto i fjol som skulle bli dräktig då - hade jag tänkt... Det visade sig att hon hade en handbollsstor tumör på höger äggstock så det blev operation istället för betäckning. Och nu i år har hon sina första brunster. Tyvärr är hon lite blyg av sig så trots att hon går i en hage med 13 andra hästar så visar hon ingen brunst och då blir det lite svårt innan man har lärt sig hennes cykler. I alla fall så kollade jag henne hos lokala veterinären i torsdags och då hade hon en stor gulkropp. Veterinären tyckte då att jag kunde köra till min seminstation framåt tisdag, onsdag denna veckan. Nu körde jag redan i måndags (igår alltså) eftermiddag och när hon kollades så hade hon ett ägg på 42 mm! som Jag har valt Bravour (finns en 5-åring med samma mödernelinje som min som är en superhäst!) men tyvärr var det för sent för att beställa sperma då. Så nu hoppas jag innerligt på att hon håller detta ägg till torsdag då sperman kommer! Annars får jag ta hem henne och spruta nästa vecka.

Idag var vi återigen till seminstationen för koll och ägget som var 30mm i måndags hade växt på sig till 45mm så nu fick hon stanna kvar och semin är beställt till imorgon och på fredag.
Så hoppas allt går bra nu så får hon komma hem på fredag förmiddag. :)

Idag var vi återigen till seminstationen för koll och ägget som var 30mm i måndags hade växt på sig till 45mm så nu fick hon stanna kvar och semin är beställt till imorgon och på fredag.
Så hoppas allt går bra nu så får hon komma hem på fredag förmiddag. :)

Har ni beställt till både imorgon och på fredag?

Nån som vet om det är vanligt- jag har aldrig hört talas om det

Kollar man torsdag kväll så måste man göra så om man misstänker att de inte släpper i tid. Det går inte att få fredagstappning på alla hingstar.

Tanken är att hon ska semineras båda dagarna.

Dalwhinnie tappas mån, ons, tors och fredag så därför går det att få semin både torsdag och fredag med post.

Det är nog inte jättevanligt att de tappas på torsdagar.

Senast ändrad:
var på Station idag och 4 cm stort ägg och semin beställt :banana: semineras ikväll oroade mig att hon skulle vara seminerings brunstig först till fredag och då finns det ju risken att man även måste seminera på måndag :banghead: vilket inte är möjligt då det är en röddag och seminen har svårt att ta sig från Norge upp till oss.. :arghh: men Fuxsy lyssnade på mamma och gick i brunst idag :angel: För visst lyssnar dom på oss :p

Tanken är att hon ska semineras båda dagarna.

Dalwhinnie tappas mån, ons, tors och fredag så därför går det att få semin både torsdag och fredag med post.

Det är nog inte jättevanligt att de tappas på torsdagar.

Åh en Dalwhinnie-unge - vad kul!

Jag har en på gång som jag vill köpa/byta

Darinas ägg hade inte växt till sig så ingen semin idag. De tror hon semineras på måndag.
Blir några veckor på station men det är bara bra för hennes vilda lite skygga föl.:angel:

Äntligen kan jag också skriva i denna tråd! Köpte ett treårssto i fjol som skulle bli dräktig då - hade jag tänkt... Det visade sig att hon hade en handbollsstor tumör på höger äggstock så det blev operation istället för betäckning. Och nu i år har hon sina första brunster. Tyvärr är hon lite blyg av sig så trots att hon går i en hage med 13 andra hästar så visar hon ingen brunst och då blir det lite svårt innan man har lärt sig hennes cykler. I alla fall så kollade jag henne hos lokala veterinären i torsdags och då hade hon en stor gulkropp. Veterinären tyckte då att jag kunde köra till min seminstation framåt tisdag, onsdag denna veckan. Nu körde jag redan i måndags (igår alltså) eftermiddag och när hon kollades så hade hon ett ägg på 42 mm! som Jag har valt Bravour (finns en 5-åring med samma mödernelinje som min som är en superhäst!) men tyvärr var det för sent för att beställa sperma då. Så nu hoppas jag innerligt på att hon håller detta ägg till torsdag då sperman kommer! Annars får jag ta hem henne och spruta nästa vecka.
Vi har också valt Bravour till vår gamla tävlingshäst. Har testat en gång utan att lyckas då hon hade vätska o "var" i livmodern. Är väl inte helt ovanligt på äldre ston? Hon är 17 och inte haft föl innan.
Nu väntar vi på nästa försök som kanske blir på fredag. De ska ta nytt bakterieprov. Hoppas att hon är ok nu och att det lyckas.

Pratade med seminstationen idag och hon stod kvar med sitt ägg så det blir seminering i morgon bitti! Sa till dem i måndags att de gärna fick ställa henne lite mörkt inne så att hon kunde hålla sig till torsdag morgon.... så i morgon eftermiddag får hon gärna ovulera :-) Fina tjejen!

Nu har vi hämtat hem henne ifrån seminstationen. Hade släppt ägget så nu hoppas vi att hon tar sig. :bump:

Så koll om två veckor och förhoppningsvis dräktig då! :love:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska rapportera in resultat av betäckning och funderar över vad som räknas som resorption vs kastning? Tekniskt sett innebär ju båda...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Hedwig
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar