Betäckningar 2016

Nej, jag gjorde inte det. Jag gick till sist på magkänslan och den skrek byt.
Jäkligt tråkigt att hingsthållare ställer som krav med 2 försök och säger att sperman är okey med nya kylmetoder och sperman fortfarande är dålig samma skick och man då får betala språng när man inte vill ge det två språng pga av dåliga simmare .
Samma när man skull boka och betalar och man bokar för att sperman var bättre då också med nya kylmetoden och sen igen så är sperman fortfarande dålig , börjar kännas som en dålig följetong .
Säg som det är dålig sperma stalla upp på stationen hingsten finns inga skick för sperman är dålig .
Då är det upp till storägaren att välja om man vill använda hingsten .
Men alla turer runt detta gör hingstägare och storägare ledsna och inga partner mår bra .
Sätt honom på naturligt så kommer iallafall jag som stoägare men känner mig numer lurad efter förbättringar varje år på Luxus sperman .
Hur som hoppas jag du slipper betala språngavgiften för att du inte vill göra 2 försök och förlora tid pengar när inte sperman håller förbättrad kvalité .
Skulle själv kunna tänkt mig 1 försök men inte 2 och förbinda mig med .
Ändå hoppas jag verkligen att det blir bättre dräktighet i år för fina Luxus .
Usch så tråkigt för alla partner -:(

Jag vet att motiliteten inte är lika med fertiliteten men jag är ändå nyfiken: vad räknas som "normal" motilitet?

Vi låter Monette vänta till måndag med återbesök på Station. Äggen hade knappt växt alls sen igår. Troligen pga skitväder.

Antingen är äggen lagom då eller har hon släppt ägget då och då sprutar vi igång henne mot slutet av veckan för seminering i veckan efter.

En andra semin idag. Ägget kollas ikväll men semin säger att hon dragit ihop sig.

Jag har hört att semin ska "hålla" 48-72 timmar. Men räknar från man produktion eller från insemination?

Min som kollades idag har en skrynklig plutte fosterblåsa - så vi lär få börja om i nästa brunst. Det braiga är att då vet man att hon tar sig på fryst

Skrynkelfostret var borta idag och ny fin brunst på gång. Kvar på station och semineras nog nån gång under helgen om jag känner henne rätt - gissar på söndag eller måndag.

Håller med @cirkus . Det är ju jättesvårt att få upp dräktigheten också om alla byter direkt det inte blir dräktigt på 1a försöket, tidigt på säsongen när de bästa brunsterna kanske inte ens kommit igång än och utan att ens kolla upp om det finns bakterier etc på stoet (?) som kan vara anledning att det inte tar sig...

Håller med @cirkus . Det är ju jättesvårt att få upp dräktigheten också om alla byter direkt det inte blir dräktigt på 1a försöket, tidigt på säsongen när de bästa brunsterna kanske inte ens kommit igång än och utan att ens kolla upp om det finns bakterier etc på stoet (?) som kan vara anledning att det inte tar sig...
Så du menar att för att vara schysst så ska man låta stoet insemineras flera gånger för att överhuvudtaget få dräktigt med en hingst med taskiga simmare för att ge den chansen till bättre dräktighet ?
Det sto man använder och som får ökad retning i livmoder och med ökad risk för att man kluddar med fler semineringar och taskig sperma är inte värt något ..,
Nä jag tycker inte det är bra vilkor att krävs 2 semineringar .
Det kostar storägaren pengar med körningar uppställningar retad livmoder infektioner tid osv för att få upp en hingsts dräktighet har för mig styret Highqruiset och har dräktighetsavgift men inte krav på 2 semineringar , han har i haft bra kompisar och antar att där behöver man inte ha krav på 2 semineringar för dräktigt.

Så du menar att för att vara schysst så ska man låta stoet insemineras flera gånger för att överhuvudtaget få dräktigt med en hingst med taskiga simmare för att ge den chansen till bättre dräktighet ?
Det sto man använder och som får ökad retning i livmoder och med ökad risk för att man kluddar med fler semineringar och taskig sperma är inte värt något ..,
Nä jag tycker inte det är bra vilkor att krävs 2 semineringar .
Det kostar storägaren pengar med körningar uppställningar retad livmoder infektioner tid osv för att få upp en hingsts dräktighet har för mig styret Highqruiset och har dräktighetsavgift men inte krav på 2 semineringar , han har i haft bra kompisar och antar att där behöver man inte ha krav på 2 semineringar för dräktigt.

Jag menar att man vet förutsättningarna från början, så om man väljer att påbörja bör man inte klaga på att man måste betala språng om man bara gör 1 försök.

Jag menar att man vet förutsättningarna från början, så om man väljer att påbörja bör man inte klaga på att man måste betala språng om man bara gör 1 försök.
Fast när hingstägarna säger att sperman är bättre med ändring av kylning och det fortfarande är dåliga kompisar hur ska man göra då ?

Hingstägarna säger att sperman är bättre och då törs stoägaren försöka och då visar det sig att iallafall det skicket inte är okey ?
Vad är då rätt eller fel ?

Fast när hingstägarna säger att sperman är bättre med ändring av kylning och det fortfarande är dåliga kompisar hur ska man göra då ?

Hingstägarna säger att sperman är bättre och då törs stoägaren försöka och då visar det sig att iallafall det skicket inte är okey ?
Vad är då rätt eller fel ?

Jag har inte haft kontakt ang att beställa och skulle i så fall inte behöva skick heller, men som jag har uppfattat det är det aldrig någon som lovat något utan alla är väl medvetna om att det finns problem, de försöker förbättra det, ibland blir det dräktigt, de rekommenderar att man åker dit, men vill man försöka på TAI vill de att man gör det iaf 2 ggr.

Jag har inte haft kontakt ang att beställa och skulle i så fall inte behöva skick heller, men som jag har uppfattat det är det aldrig någon som lovat något utan alla är väl medvetna om att det finns problem, de försöker förbättra det, ibland blir det dräktigt, de rekommenderar att man åker dit, men vill man försöka på TAI vill de att man gör det iaf 2 ggr.

Jo man har hävdat att sperman haft med kylningen att göra och man har löst det .
Förra året på 7 ston inseminerades med AI och 4 blev dräktiga frågan är på hur många semineringar ?
Fruktansvärt dåligt resultat även på AI men jag tycker diskussionen slutar här .
Min åsikt är fortfarande att det inte är ett bra vilkor , men det får man ta ställning till själv .

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska rapportera in resultat av betäckning och funderar över vad som räknas som resorption vs kastning? Tekniskt sett innebär ju båda...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Hedwig
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar