Betäckningar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åkte till station med mitt sto idag. Hon hade gulkropp så kommer att sprutas igång och semineras nästa vecka. Jag lät henne bli kvar där, här hemma är hagkompisarna skadade och står i sjukrutor så hon kunde lika gärna bli kvar på stationen och gå på bete. Dessutom jobbar jag massor närmsta veckan så det var helt klart enklast.

De är superproffsiga och jag litar till 100 % på dem men lite konstigt känns det? Men jag väljer att se det som att hon är på semester med all-inclusive :D:cool:

Dum fråga, men frågar man inget får man inget veta... Ingår det någonting i stationsavgiften? jag tänker mig att den bara är en grundavgift för att jag använder den stationen och sen tillkommer avgifter för varje ultraljud, behandling, seminering osv. Men min stallkompis sa att ultraljudet ingår i stationsavgiften?

Ultraljuden ingår. På många men inte alla (tror jag) stationer ingår även dräktighetskontrollerna.
Sen så tillkommer veterinäravgiften och avgifterna för varje enskild behandling samt eventuella medikamenter

Men så trevlig överraskning! Då blir det lite lättare att ha ett hum om hur mycket det här kalaset kommer sluta på. Ungefär hur mycket går "spruta igång"-behandlingen på (jag kommer inte ihåg vad det heter...)

Suck, inget skick på hingsten idag och de kommer inte prova på fredag heller... Så vill jag verkligen hinna med denna brunsten får jag ta en hingst som tappas imorgon och som jag kan köra och hämta direkt, annars får jag chansa på att ägget är kvar fredag men har då lite mer att välja på, finns iaf en hingst som jag haft som kandidat som jag skulle kunna få tag på då. Eller så väntar jag till nästa brunst och hoppas att hingsten jag tänkt egentligen är OK om ett par veckor...
Kunde ha fått på någon annan av stationens hingstar skickat idag också men kände inte att där var någon jag ville hugga på direkt...

Senast ändrad:
Missflyt med seminering iår. Frida tog sig för första gången inte för första försöket, misstänkt infektion. Och nu inför andra omgången så har Deodoro fått en låsning i ryggen tidigare i veckan och inte kunnat lämna sperma. Frida är på dygn 17 imorgon, så blir till att hålla tummarna att hon inte ovulerat till måndag när vi hoppas kunna få semin om D mår bra igen...

Nu är problemet att vårt andrahandsval Van Vivaldi också faller bort, vågar inte satsa på utlands + fryst med omständigheterna.
Så nu blir det till att överväga en ny plan B :(...

Håller nu tummarna att allt går bra med nästa vecka när Fackellilja är beräknad till brunst och skall semineras med Skovens Rafael! Känns sjukt spännande!

Missflyt med seminering iår. Frida tog sig för första gången inte för första försöket, misstänkt infektion. Och nu inför andra omgången så har Deodoro fått en låsning i ryggen tidigare i veckan och inte kunnat lämna sperma. Frida är på dygn 17 imorgon, så blir till att hålla tummarna att hon inte ovulerat till måndag när vi hoppas kunna få semin om D mår bra igen...

Nu är problemet att vårt andrahandsval Van Vivaldi också faller bort, vågar inte satsa på utlands + fryst med omständigheterna.
Så nu blir det till att överväga en ny plan B :(...

Håller nu tummarna att allt går bra med nästa vecka när Fackellilja är beräknad till brunst och skall semineras med Skovens Rafael! Känns sjukt spännande!

Samma som för mig då :(, men mitt sto hade ägg på 4 i onsdags så är knappast kvar på måndag, förmodligen gått redan idag också annars borde jag ha hört från stationen vid det här laget om jag hade behövt köra ut och hämta sperma från reservplanen... Så jag hoppas på att D är OK till nästa brunst i alla fall :nailbiting: Jag tar ju inte föl varje år så för min del gör det inget om det blir sent föl, men jag förstår att det är lite sämre läge för er eftersom Frida alltid går över och ni väl tänkt betäcka om också?

Hur gör ni om Frida har ägg kvar på måndag men D inte är OK? Kör ni byte då?

Mitt sto var tom men hade ett jätte ägg tydligen så hon blev kvar på stationen i hopp om att det är kvar till nästa vecka för då kan hingsten tappas men jag tror hon släpper ägget i helgen.

Mitt sto började brunsta igår. Det var nog egentligen lika bra då hon har varit sjuk i EHV-4.
Blir inte att seminera på denna brunst då stallet är isolerat till och med onsdag.

I går ringde veterinären från seminstationen och sa att det var dags att inseminera! Jag körde själv till Ängelholm och kelade med blivande fadern Diero Lux N och fick med mig en rykande färsk dos! Underbart trevlig och vacker hingst. Hoppas hon tar sig nu lillstrumpan (Geisha e Don Primero - Maraton)

Samma som för mig då :(, men mitt sto hade ägg på 4 i onsdags så är knappast kvar på måndag, förmodligen gått redan idag också annars borde jag ha hört från stationen vid det här laget om jag hade behövt köra ut och hämta sperma från reservplanen... Så jag hoppas på att D är OK till nästa brunst i alla fall :nailbiting: Jag tar ju inte föl varje år så för min del gör det inget om det blir sent föl, men jag förstår att det är lite sämre läge för er eftersom Frida alltid går över och ni väl tänkt betäcka om också?

Hur gör ni om Frida har ägg kvar på måndag men D inte är OK? Kör ni byte då?
Ohnej :(, vilket oflyt du också har!
Missar vi denna brunsten så kommer hon sprutas igång. Vilken är din reservplan? Om D inte klarar det på måndag så är vår reservplan Vilancio. Ja hon gör ju alltid det! Så hade verkligen behövt fånga fölbrunsten för att inte försena det än mer, men allt gå inte alltid enligt planen... :P

Ohnej :(, vilket oflyt du också har!
Missar vi denna brunsten så kommer hon sprutas igång. Vilken är din reservplan? Om D inte klarar det på måndag så är vår reservplan Vilancio. Ja hon gör ju alltid det! Så hade verkligen behövt fånga fölbrunsten för att inte försena det än mer, men allt gå inte alltid enligt planen... :P

Vilancio här också! Eller Hermes har jag också varit sugen på att pröva, både lite roligt och lite avskräckande med helsvensk stam :angel:

Vilancio hade jag med bland kandidater från början men sorterade egentligen bort pga att han har samma anmärkningar på sina ben som mitt sto har ("obetydligt intåad fram" och "något rakhasig"), dock så är det såpass lite på båda så skulle fölet få samma är det inte en katastrof heller, och med tanke på omständigheterna känns det bäst att ta en hingst som står såpass nära att man kan köra direkt och hämta själv ifall det skulle behövas.

Men jag har ju några dagar till att fundera, tidigast onsdag kan vi spruta henne och innan dess tänkte jag själv ta och ringa till Gränsbo och höra hur läget är. Kan ju vara att de inte alls vill börja på några nya ston för att spara på honom, vi var ju anmälda på språngrulla men hann aldrig börja seminera.

Var och hälsade på mitt sto på stationen igår. Hon ville inte komma fram och hälsa, så uppenbarligen trivs hon fin-fint! De sprutade henne med progesteron i torsdags kväll och hon var synligt brunstig när jag var där igår så de skulle ultraljuda ikväll. Förhoppningsvis seminering på tisdag! :bump: :nailbiting::bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 925
Senast: JSH
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·
W
Avel Så här kan det ju också se ut hos oss uppfödare. Beställde sperma till ett av våra ston, detta var sperma från en utländsk hingst med...
Svar
10
· Visningar
1 542
Senast: Winter
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 655
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka