Betäckningar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
3 av stona är färdig inseminerade, phaloma är nu på 45 dygn (click and cash), Blenda 30 dygn (hasard) i torsdags... Har ett 4:e som jag funderar på att lägga Diero på.. Men har inte lyckas bestämma mig för om hon ska tävla nästa år (4-års säsongen) eller om hon ska få gå ett år som fölsto.. Med min vanliga tur så kommer Diero bli en superförärvare som bara betäcker i år, säljs till typ PS i höst och sen bara säljs på 10 frysta doser a' 10 000 euro per år och går WC om jag inte betäcker...

Wayana trodde vi var tom på 17 dygn (hade i vanlig ordning cystor, och är djup så väldigt svår att se dräktighet på) men kommer inte i brunst och står med en stor gulkropp.. när veterinären började "gräva" lite mer på 22 dygn då vi var inne för att se om något hänt så verkade det faktiskt ligga ett foster där inne.. Ska in igen nu nästa vecka och se.. Hoppas verkligen på det, och om hon nu inte är dräktig hoppas jag att Deodoro mår bättre, för jag har ingen reservhingst i åtanke... :angel: Gillar den hingsten väldigt mkt så har inte ens tittat efter en reserv.

I går ringde veterinären från seminstationen och sa att det var dags att inseminera! Jag körde själv till Ängelholm och kelade med blivande fadern Diero Lux N och fick med mig en rykande färsk dos! Underbart trevlig och vacker hingst. Hoppas hon tar sig nu lillstrumpan (Geisha e Don Primero - Maraton)
Varför tar du en hopphingst?
Hoppas att det går vägen.

Ja det undrar jag med :confused::confused:
Det finns ju massor av dressyrhingstar som skulle passa den trevliga stammen.
Jag veeet, det kanske verkar knäppt! Jag hade funderingar på Luxus CML, för han är så otroligt fin och han har ju tävlat debutant fälttävlan. Jag är alltså ute efter att avla fram en allroundhäst åt mig själv, som både kan hoppa och gå dressyr, och gärna fälttävlan också. Får inte vara för stor heller.. Geisha tycker om att hoppa och tillslut bestämde jag mig för Diero Lux för att han har Diarado som är superhoppare, men också ligger högt i dressyr. Sen har vi Cortez på Dieros sida också och han har ju lämnat många fina dressyr och hopphästar. Jag var också tvungen att välja en billig hingst då jag både köpt Geisha och ett nytt hästsläp nyligen. När jag var och hälsade på Diero Lux så kändes han i alla fall helt rätt. Otroligt vacker och trevlig och ägaren som är dressyrtjej tycker att han har extremt bra ridbarhet med både piaff och passageväxel.

Han är ju jäkligt snygg, men nog kan vilken häst som helst hoppa upp till 130.

Du kanske har högre ambitioner? Jag vet dock inte vad de skiljer i pris.
Tycker att det är allt runtikring som är den stora kostnaden.

Avkommor med DonPrimero i stammen kan bli dyrgripar.

Luxus verkar ge mkt bra avkommor, men tyvärr fuxar:p

Vadå tyvärr? :confused::love:

Jag har BARA valt fuxhingstar till mina ston iår. Vet att jag får helt säkert en fux (om nu stoet blir dräktigt) de andra kan jag bara hålla tummarna för fuxar - alla utvalda har bläsar och mycket vitt på benen...undrar vad det kan bero på - kan väl aldrig vara så att jag är påverkad av den stora kärleken i mitt liv?

1044324_10151576754293323_1061509337_n.jpg

Detta är alltså min gammelvalack - som faktiskt också har ett par avkommor eftersom han fick möjlighet att betäcka som 3 åring

Han är ju jäkligt snygg, men nog kan vilken häst som helst hoppa upp till 130.

Du kanske har högre ambitioner? Jag vet dock inte vad de skiljer i pris.
Tycker att det är allt runtikring som är den stora kostnaden.

Avkommor med DonPrimero i stammen kan bli dyrgripar.

Jag behöver inte hoppa högre än 130 och jag tror att Diero Lux kommer att bli riktigt fin och duktig när han blir äldre. Då kommer jag vara så nöjd över att ha använt honom när han var billig ;-) Fuxar har jag inget emot men jag vet att många andra har det så skulle jag avla för att sälja dyrt så kanske jag skulle ha det i åtanke. Om min gullis Geisha ska bli avelsmärr senare i livet, på heltid då kommer jag naturligt vis att avla på dressyrhingstar, riktigt dyra och fina och ta massor av betalt för hennes föl ;-) Hon har ju ett väldigt bra blup och hennes mamma har lämnat 2 avkommor som gick till breedersfinal och en av dem vann t.o.m (med risk för att framstå som helt korkad)

Nu har Loppan äntligen blivit seminerad med King Louie,trög vår7sommar att komma i brunst så hon har stått på sem.station i 14 dagar och äntligen kommit igång.Är det fler än jag som haft problem med brunsten?Loppan brukar både vara tidig och tydlig i sina brunster,kan det bero på att vi flyttat och att dom går på lösdrift eller är det bara jag som missat?

Fairytale blev konstaterad dräktig m Magic park igår på 17-dygnskontrollen! Tog sig inte på första försöket, troligen pga att hon hade en infektion. Antibiotikakuren gjorde susen, sååå skönt att det funkade på 2:a. :bow:

Såååå glad :) Var och UL båda stona idag. Den ena som är betäckt en gång ( ett språng) var dräktig på dygn 20 idag :) Den andra som inte verkar vilja komma i brunst och släppa på hingsten blev igångsprutad så får vi se hur det går. Förhoppningsvis brunstig och kan betäckas denna vecka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 925
Senast: JSH
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·
W
Avel Så här kan det ju också se ut hos oss uppfödare. Beställde sperma till ett av våra ston, detta var sperma från en utländsk hingst med...
Svar
10
· Visningar
1 542
Senast: Winter
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 655
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka