Betäckningar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har tagit skick till två ston från Luxus. Ena stoet tog sig på första o enda skicket. Gammalt sto.
Andra tog vi två skick på på samma brunst, där var motiliteten markant bättre på skick två. Nästan så jag trodde det var felaktigt hanterat tidigare skick, för SÅ stor skillnad brukar det inte vara på två dagar. Detta sto ställde sig med vätska o skit, men blev ändå dräktig.

Så hundraprocent hos mig, på "tveksamma" ston. Men jag funderar fortfarade hur man kan packa skick i så skitiga lådor, när man vet att även motiliteten är dålig. Helhetsintryckt förhöjs ju inte direkt.

@rebus Säsongen är inte klar än så siffrorna för i år kan ändras, både till bättre och sämre.

Luxus har haft 100%, 91% och 77% dräktigt tidigare säsonger, mer än halvvägs in förra året hade han 92% men fick några sena ston som sen inte tog sig (självklart användes språngavgiften sen till i år). Hans sperma ser inte annorlunda ut i år så det är väl inte konstigt om vi tycker att den fungerar trots den låga motiliteten, skillnaden har varit främst mängden ston.

@dobbis Just Carnterbury verkar ha alldeles fantastisk dräktighet, allt verkar bli dräktigt! Det är bara att gratulera all inblandade!

Hm, jag är lite nyfiken på hur det gått för mitt första val Dalwhinnie. Mitt sto inseminerades på tre brunster. Det är såklart trist som bara den men kan ju vara att mitt sto inte fungerade med honom. Synd bara att jag inte bytte efter två misslyckade försök men var själv inte närvarande och kunde bolla med stationen etc.
Tog sig på första med Canterbury:)!

@AW. Jag var också hemskt sugen på Luxus. Men iom min osäkerhet på logistik och skick så vågade jag inte.
Tycker din öppenhet är bra och hoppas på så goda resultat som möjligt i slutklämmen!

Jag är så glad att mitt sto blev dräktig med Luxus! Hon tog sig på andra brunsten och jag hade börjat planera för hingstbyte om hon inte skulle ha blivit dräktig då. Men nu väntas en Luxusfölis i slutet av maj om allt går som det ska! Vi bor i Norrland utan möjligheter att hämta skick själva och jag var rätt less på att ha sto och föl på stationen (bor 12 mil från station så jag ville inte köra mellan), de blev ändå där i 6 veckor vilket känns som en evighet!

@rebus Säsongen är inte klar än så siffrorna för i år kan ändras, både till bättre och sämre.

Luxus har haft 100%, 91% och 77% dräktigt tidigare säsonger, mer än halvvägs in förra året hade han 92% men fick några sena ston som sen inte tog sig (självklart användes språngavgiften sen till i år). Hans sperma ser inte annorlunda ut i år så det är väl inte konstigt om vi tycker att den fungerar trots den låga motiliteten, skillnaden har varit främst mängden ston.

@dobbis Just Carnterbury verkar ha alldeles fantastisk dräktighet, allt verkar bli dräktigt! Det är bara att gratulera all inblandade!

Visst kan siffrorna ändras i år eftersom säsongen inte är slut riktigt än . Oavsett vilket skrev du att du tyckte att 62% dräktighet var ok. Om han nu har 62% dräktighet tycker jag att man, oavsett hur sperman sett ut, borde ha märkt tidigare på säsongen att många ston inte tagit sig, och utefter det ändrat på det man då trott vara felet, du trodde själv att det berodde på lång transporttid. Andra hingstar har haft detta problem andra säsonger, man har när man upptäckt problemet då valt att informera stoägarna om det och sedan enbart användt hingsten på hemmastationen och/eller närliggande stationer. På så vis besparar man stoägare som bor längre bort både en massa pengar och tid, samt att hingsten inte får rykte om sig att ha dålig fertilitet.

@rebus Jag har aldrig sagt att jag tror att lång transporttid skulle vara anledningen, däremot tror jag att alla vinner på kort tid mellan tappning och seminering. Luxus dräktigheter finns spridda över hela säsongen, veckodagar, stationer och avstånd så vi har tyvärr inte kunnat dra några slutsatser. Självklart hade vi valt och informerat om att bara ta emot ston på hemmastationen om det var lösningen.

Jag har inte sett nån dräktig med Frans Andreo utan tvärtom.
Dalwhinnie rekommenderas väl inte på skick? var iaf infon jag fick häruppe i sthlm.

Mina kandidater i år var just Frasse och Dalle så jag är glad över att jag inte la ut pengar på att testa.

Är det någon som har haft riklig växt efter baktprov stoet blev insatt på antibiotika 1 dag innan första inseminering blev behandlat i 4 dagar och bakt odlingen visar att bakterierna var vädigt knsliga för antibiotikan som sattes in som tur var..... berätta gärna om just er problematik i insemninerings samanhang

Jag har vågat hämta hem min dam nu. Hon har aldrig varit så lugnt när jag kört henne någonsin tror jag. Gick rakt in och stod som ett ljus hela tiden. Däremot har hon nu roat sig med att valla ponnyerna hemma i hagen hela dagen så hon är helt klart lite överhormonell. Så nu håller jag tummarna!

Jag har inte sett nån dräktig med Frans Andreo utan tvärtom.

Ska bli väldigt intressant att se statistiken när den är klar, många av hingstarna i samma program som Frasse har ju rykte om dålig dräktighet iår, frågan är ju vad det beror på?
Vet om 5 st som provat med Benetton Dream utan någon dräktighet

Ska bli väldigt intressant att se statistiken när den är klar, många av hingstarna i samma program som Frasse har ju rykte om dålig dräktighet iår, frågan är ju vad det beror på?
Vet om 5 st som provat med Benetton Dream utan någon dräktighet
Tänker att den hingsthållaren isåfall verkar medveten om det eftersom de tidigare på säsongen gick ut med att de "optimerar levereanserna" ifrån BD genom att erbjuda 2 semineringar per brunst. Om det vore dålig statestik på fler av deras hingstar borde de väll ge samma erbjudande där med? Eller had BD extra dåligt?
Jag har inte sett några siffror alls och alltid bra att säga att jag typ vet inget alls om avel heller.

Tänker att den hingsthållaren isåfall verkar medveten om det eftersom de tidigare på säsongen gick ut med att de "optimerar levereanserna" ifrån BD genom att erbjuda 2 semineringar per brunst. Om det vore dålig statestik på fler av deras hingstar borde de väll ge samma erbjudande där med? Eller had BD extra dåligt?
Jag har inte sett några siffror alls och alltid bra att säga att jag typ vet inget alls om avel heller.

Fast det med två skick per brunst är snarare en begränsning än en optimering. Dvs du får "bara" två skick per brunst, detta säkerligen eftersom han fått mycket ston och det helt enkelt inte räckte till för fria skick.

Idag har jag kollat mitt sto på typ 40 dygn. Hon hade ju helknas vid kollen på 17 då vi hittade en pyttefosterblåsa. Antagligen extremt bra överlevnad på spermierna så hon tog sig på ett annat ägg än det vi trodde vi seminerade på (som blev ett hematom).
Så idag, efter mycket letande hittade vi ett 2 cm foster med ett litet tickande hjärta i. :bow:

Den här blir en kombo av de i de senaste inläggen diskuterade hingstarna HC och Bocelli ;)
Är ett beställningsjobb (svart hingst med vit stjärn ska det bli) så jag behöver inte tänka på försäljning.

Hade själv tänkt annan hingst men fick frågan om att låna ut magen så då blev det så här. Hoppas det blir bra!

Fast det med två skick per brunst är snarare en begränsning än en optimering. Dvs du får "bara" två skick per brunst, detta säkerligen eftersom han fått mycket ston och det helt enkelt inte räckte till för fria skick.
Mer duma frågor: Hur ofta behöver man flera skick per brunst? Och hur fasiken hinner man få det om man inte bor nästgårds med hingsten?
Låter typ jämnt som att alla som föder upp häst bor i skåne, men om man inte gör det är det ju transporter som tar tid, hur fasiken hinner man med flertal sådana?

Mer duma frågor: Hur ofta behöver man flera skick per brunst? Och hur fasiken hinner man få det om man inte bor nästgårds med hingsten?
Låter typ jämnt som att alla som föder upp häst bor i skåne, men om man inte gör det är det ju transporter som tar tid, hur fasiken hinner man med flertal sådana?

Det är många stationer som beställer sperma t.ex mån,ons,fre eller ons,fre,mån dvs tre gånger i en brunst. vissa ston kvar med stora ägg länge andra kanske gör det lite "på rutin" eller "för säkerhets skull"

Det bästa är nog så få skick per brunst som möjligt! Att veterinären prickar in rätt via ul. Så man beställer nog inte en massa sperma "per automatik" men ibland behövs det både ett och två skick på samma brunst.

*kl eller nå´t..
Frågar igen, när bör jag boka koll inför 90 dagars? För betalning och för fosterförsäkring? Mitt sto är seminerat den 20/7.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 925
Senast: JSH
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·
W
Avel Så här kan det ju också se ut hos oss uppfödare. Beställde sperma till ett av våra ston, detta var sperma från en utländsk hingst med...
Svar
10
· Visningar
1 542
Senast: Winter
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 655
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka