Ja, det var kanske lite otydligt, menade alltså att hingstbyte samma säsong som inte tar sig så att man ändå får börja om nästa år.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det var bättre än jag hört "ryktas om" så jag ville kolla ren fakta istället för att gå på bara hörsägen.@simpan det var bättre än jag trodde. Vi har haft två å båda är faktiskt dräktiga.
@Pontevecchio om du vore lite mer insatt i problematiken skulle du inte skylla på stationerna...
Känns som jag vill säga något här, kanske blir det bara fel eftersom att jag mest känner mig ledsen över den här säsongen.
Luxus har alltid haft (väldigt) låg motilitet men det har uppmärksammats främst i år eftersom han har fått så många ston. Det är inte helt lätt att förklara för stoägare och även en hel del seminstationer om att låg motilitet inte automatiskt betyder dålig spermakvalité.
Utöver de dräktigheterna som finns på Språngrulla har Luxus ytterligare fyra dräktiga ston som inte är inrapporterade vilket ger en dräktighet på strax över 61%. Det är sämre än tidigare men i år har Luxus tex flera ston som valt att bara göra ett försök, hur statistiken hade sett ut om de gjort fler försök kan man inte veta men chansen till fler dräktigheter hade i alla fall varit större.
Om jag inte har helt fel tror jag också att simpans ena sto först tog sig men sen resorberade?
Känns väldigt tråkigt att Luxus har fått så dåligt rykte, hade han inte fungerat i hade vi tagit honom ur avel! Hans låga motilitet gör inte att sperman inte är funktionsduglig och det har varit väldigt svårt att få fram till en del i år. Luxus måste väl tillhöra de mest "öppna" och tillgängliga hingstar på marknaden men ändå kan det bli såhär tråkigt
Förstår att du är ledsen, det är jag med
Jag lade ut fakta just för att det inte skulle bli ryktesspridning då jag kände att jag bidrog till en massa negativitet.
Jag har ju ett jättefint föl efter honom och skulle gärna sett att det blev ett till, ett sto som jag kunde behålla.
Att ett sto krånglar och inte tar sig är en sak men två, som går till samma hingst tre brunster där hingsten har dålig motilitet känns inte som stationens eller stonas fel men självklart kan jag ha haft maximal otur så att bägge mina ston krånglar. Ingen dock har haft infektioner, vätska el dyl. Bägge är rutinbehandlade en gång för att maximera chanserna ifall att det ligger nåt som vi missat men visst kan det vara så illa att det är mina ston som är boven. Nu blir det ju annan hingst så det lär väl märkas.
Mina ston har fått 3 brunster var på sig varav en seminering med skick från Slingan på bägge två. Det ena stoet rapporterades in som dräktigt men var nog aldrig det, veterinären var MKT tveksam då hon inte kunde hitta någon fosterblåsa men stoet kändes dräktig. Vid ytterligare kontroll visade det sig att hon inte var det trots allt och hade nog aldrig varit heller men då var det ju redan inrapporterat.
Jag är absolut inte ute efter att hänga Luxus på något sätt men han har funkat rätt dåligt i år, det säger stationerna också.
Jag har i pm fått påbackning från tre håll om att jag borde höra av mig till hingstägaren och kräva kompensation, nåt som inte känns aktuellt då det är som det är med betäckningar. Ibland går det och ibland inte. Hade det visat sig att hingsten haft superdålig dräktighet kunde man ha funderat i de banorna men inte i nuläget tycker jag.
Jag hoppas att du inte känner att jag smutskastat Luxus @AW, det var inte det som var tanken.
Som sagt, gränsen går vid att göra reklam. Känner man sig osäker på om något är okej att skriva kan man skicka pm till mig och kolla.
Alternativet är att kolla hur AW förhåller sig eftersom hon har förstått var gränsen går.
Görel moderator på avel
Då fanns det bland de hingstarna de som fick krångelston i slutet pga hög dräktighetsprocent, så det finns alltid något man kan hänvisa till om ett sto inte skulle ta sig.