Betäckningar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det var kanske lite otydligt, menade alltså att hingstbyte samma säsong som inte tar sig så att man ändå får börja om nästa år.

Problemet är väl detsamma som andra hingstar haft, döda eller trötta simmare? När min station upptäckte det på ett annat sto ringde han omgående Flyinge och styrde upp det.

Klart allt inte är stationernas fel, det har jag inte sagt men det hjälper om man är lite omsig och kring sig. Så slipper man förlita sig på turen.

Känns som jag vill säga något här, kanske blir det bara fel eftersom att jag mest känner mig ledsen över den här säsongen.

Luxus har alltid haft (väldigt) låg motilitet men det har uppmärksammats främst i år eftersom han har fått så många ston. Det är inte helt lätt att förklara för stoägare och även en hel del seminstationer om att låg motilitet inte automatiskt betyder dålig spermakvalité.
Utöver de dräktigheterna som finns på Språngrulla har Luxus ytterligare fyra dräktiga ston som inte är inrapporterade vilket ger en dräktighet på strax över 61%. Det är sämre än tidigare men i år har Luxus tex flera ston som valt att bara göra ett försök, hur statistiken hade sett ut om de gjort fler försök kan man inte veta men chansen till fler dräktigheter hade i alla fall varit större.
Om jag inte har helt fel tror jag också att simpans ena sto först tog sig men sen resorberade?

Känns väldigt tråkigt att Luxus har fått så dåligt rykte, hade han inte fungerat i hade vi tagit honom ur avel! Hans låga motilitet gör inte att sperman inte är funktionsduglig och det har varit väldigt svårt att få fram till en del i år. Luxus måste väl tillhöra de mest "öppna" och tillgängliga hingstar på marknaden men ändå kan det bli såhär tråkigt :cry:

Tack för förklaring - jag är dock helt säker på att våra båda Dr+ (vilket ett inte är rapporterat tror jag *skämsmössa på*) blev dräktiga tack vare slingan.

Det var otroligt stor skillnad på motilitet en fre kv jämfört med en tis mo.

Rent allmänt, även om det rör Luxus också, så ska det bli intressant att se om det är (stor) skillnad på AI och TAI, och även dräktighet per brunst. Jag TROR vi sa att det skulle publiceras vid säsongens slut...

Eller AI/TAI hjälper kanske inte iofs, men hade varit intressant att se hur många dagar efter tappning det är seminerat. Mitt sto står ju som TAI på Floricello båda gångerna även om hon är seminerad samma dag som tappning.

Intressant att höra om slingan Athena, jag tror att folk förlitar sig väl mycket på "det borde gå senare" istället för stt köra de där extra milen för att få sperman i tid.
Vill förtydligaatt mitt ex inte gällde luxus.

@athena Jag tror att alla hingstar bättrar på sin dräktighet när insemineringen sker snabbt efter tappning. Det svåra/tråkiga med just Luxus är att man inte kan ser på sperman hur duglig den är. Det finns flera som är dräktiga utan att gå via slingan men självklart är chansen bättre om transporten bara tar några timmar i stället för nästan ett helt dygn.

@Gabby_Ossi Jag skulle gärna vilja se antal semineringar per brunst på alla ston och men även hur seminstationerna ligger till snarare än specifika hingstar. Jag upplever väldigt stor skillnad i hur många gånger seminstationer/veterinärer beställer ofta oberoende sto.

En undran här bara lite OT. Varför är det ok för vissa hingstägare att diskutera sina hingstar fullt ut, men så fort andra överhuvudtaget nämner sin/sina hingstar så tas inläggen bort????

Till diskussionen
Detta är absolut inget angrepp mot vare sig Luxus eller hans ägare/station utan bara funderingar från en uppfödare.

Nä, motiliteten är absolut inte avgörande för att få dräktigt, MEN en dräktighet runt 60% är inte bra för en hingst som är stationerad i Sverige, och det känns inte konstigt alls att stoägare ifrågasätter kvalitén, då det är en markant försämring från ifjol där en snabb koll på språngrulla visar att han hade 77% dräktigt på 39 ston vilket ändå ger ett hyfsat urval sto med bra dräktighet.
Det kan vara en tillfällig svacka han har haft denna säsongen eller iallafall delar av den och han kan mycket väl ligga uppe på sin vanliga dräktighet nästa år igen. Jag tror att det som retar folk mest ute i "buskarna" när det gäller denna hingsten, är att beskedet hela tiden har varit att det finns inget problem, allt är som vanligt, trots att siffrorna nu säger något annat.
Och är det mest på TAI det inte fungerat, hade det varit bättre och mer fair att ge beskedet att det kan strula, men chansen ökar om ni sätter hit stoet, alternativt hämtar sperman själv för snabbare inseminering. Det har ju flera stationer gjort med andra hingstar iår.

Idag blev mitt sto konstaterat dräktig, hingsten är Balnecroft King of Gold, på 20-21 dagen. Stot är patrice-dragon-fantom:)

Känns som jag vill säga något här, kanske blir det bara fel eftersom att jag mest känner mig ledsen över den här säsongen.

Luxus har alltid haft (väldigt) låg motilitet men det har uppmärksammats främst i år eftersom han har fått så många ston. Det är inte helt lätt att förklara för stoägare och även en hel del seminstationer om att låg motilitet inte automatiskt betyder dålig spermakvalité.
Utöver de dräktigheterna som finns på Språngrulla har Luxus ytterligare fyra dräktiga ston som inte är inrapporterade vilket ger en dräktighet på strax över 61%. Det är sämre än tidigare men i år har Luxus tex flera ston som valt att bara göra ett försök, hur statistiken hade sett ut om de gjort fler försök kan man inte veta men chansen till fler dräktigheter hade i alla fall varit större.
Om jag inte har helt fel tror jag också att simpans ena sto först tog sig men sen resorberade?

Känns väldigt tråkigt att Luxus har fått så dåligt rykte, hade han inte fungerat i hade vi tagit honom ur avel! Hans låga motilitet gör inte att sperman inte är funktionsduglig och det har varit väldigt svårt att få fram till en del i år. Luxus måste väl tillhöra de mest "öppna" och tillgängliga hingstar på marknaden men ändå kan det bli såhär tråkigt :cry:

Förstår att du är ledsen, det är jag med ;)

Jag lade ut fakta just för att det inte skulle bli ryktesspridning då jag kände att jag bidrog till en massa negativitet.
Jag har ju ett jättefint föl efter honom och skulle gärna sett att det blev ett till, ett sto som jag kunde behålla.
Att ett sto krånglar och inte tar sig är en sak men två, som går till samma hingst tre brunster där hingsten har dålig motilitet känns inte som stationens eller stonas fel men självklart kan jag ha haft maximal otur så att bägge mina ston krånglar. Ingen dock har haft infektioner, vätska el dyl. Bägge är rutinbehandlade en gång för att maximera chanserna ifall att det ligger nåt som vi missat men visst kan det vara så illa att det är mina ston som är boven. Nu blir det ju annan hingst så det lär väl märkas.

Mina ston har fått 3 brunster var på sig varav en seminering med skick från Slingan på bägge två. Det ena stoet rapporterades in som dräktigt men var nog aldrig det, veterinären var MKT tveksam då hon inte kunde hitta någon fosterblåsa men stoet kändes dräktig. Vid ytterligare kontroll visade det sig att hon inte var det trots allt och hade nog aldrig varit heller men då var det ju redan inrapporterat.

Jag är absolut inte ute efter att hänga Luxus på något sätt men han har funkat rätt dåligt i år, det säger stationerna också.

Jag har i pm fått påbackning från tre håll om att jag borde höra av mig till hingstägaren och kräva kompensation, nåt som inte känns aktuellt då det är som det är med betäckningar. Ibland går det och ibland inte. Hade det visat sig att hingsten haft superdålig dräktighet kunde man ha funderat i de banorna men inte i nuläget tycker jag.

Jag hoppas att du inte känner att jag smutskastat Luxus @AW, det var inte det som var tanken.

Förstår att du är ledsen, det är jag med ;)

Jag lade ut fakta just för att det inte skulle bli ryktesspridning då jag kände att jag bidrog till en massa negativitet.
Jag har ju ett jättefint föl efter honom och skulle gärna sett att det blev ett till, ett sto som jag kunde behålla.
Att ett sto krånglar och inte tar sig är en sak men två, som går till samma hingst tre brunster där hingsten har dålig motilitet känns inte som stationens eller stonas fel men självklart kan jag ha haft maximal otur så att bägge mina ston krånglar. Ingen dock har haft infektioner, vätska el dyl. Bägge är rutinbehandlade en gång för att maximera chanserna ifall att det ligger nåt som vi missat men visst kan det vara så illa att det är mina ston som är boven. Nu blir det ju annan hingst så det lär väl märkas.

Mina ston har fått 3 brunster var på sig varav en seminering med skick från Slingan på bägge två. Det ena stoet rapporterades in som dräktigt men var nog aldrig det, veterinären var MKT tveksam då hon inte kunde hitta någon fosterblåsa men stoet kändes dräktig. Vid ytterligare kontroll visade det sig att hon inte var det trots allt och hade nog aldrig varit heller men då var det ju redan inrapporterat.

Jag är absolut inte ute efter att hänga Luxus på något sätt men han har funkat rätt dåligt i år, det säger stationerna också.

Jag har i pm fått påbackning från tre håll om att jag borde höra av mig till hingstägaren och kräva kompensation, nåt som inte känns aktuellt då det är som det är med betäckningar. Ibland går det och ibland inte. Hade det visat sig att hingsten haft superdålig dräktighet kunde man ha funderat i de banorna men inte i nuläget tycker jag.

Jag hoppas att du inte känner att jag smutskastat Luxus @AW, det var inte det som var tanken.

Fy vilken dyr säsong utan dräktigheter på två ston, tråkigt. När jag råkade ut för det med ett sto behövde jag inte betala något till hingsthållaren året efter om jag valde samma hingst, detta då det konstaterades att hingstens sperma hade låg befruktningsduglighet på skick. Det kan vara ett tips till hingsthållare som har låg dräktighet på skick för hingst de håller, det kommer garanterat löna sig i längden, och det dåliga ryktet som uppkommer när många ston går tomma, och som i slutet av säsongen visar sig vara sant eller ej i form av % dräktiga ston, kan då förbättras för hingsten. Det är samma regler för alla hingstar, att just en hingst skulle få väldigt många ston som bara gjort ett försök verkar konstigt. Visst är det tråkigt med låg dräktighet, både för hingstägare och stoägare, den senare drabbas ju dubbelt då denne får stå för kostnaderna också. Dålig motilitet behöver inte betyda låg dräktighetsprocent, men att hävda det motsatta när det sedan kommer fram att dräktighetsprocenten varit låg gör saken avsevärt värre, ärlighet varar alltid längst.

Själv har jag använt Diero Lux N i år- två ston dräktiga på ett försök vardera, supersperma där tydligen :) synd att du inte kunde tänka dig en hopphingst då denne inte har någon avgift förräns vid 90 dygn.

@spagan Man får inte göra reklam för sina hingstar, det här ser jag mer som en diskussion.

Ingen vill att stona ska gå tomma! Vi har varit ärliga med hur Luxus motilitet sett ut och upplyst att det har fungerat bra tidigare år och att flera ston är dräktiga även i år. Att dräktigheten sen inte varit lika bra som tidigare år är inte samma som att han inte fungerar. Att han har fått betydligt fler ston i år kan självklart ha betydelse men svårt att veta när det här året dessutom för många varit krångligare än vanligt. Det som gör mig ledsen är att det med en hel del människor inte går att diskutera motiliteten. Luxus har som jag skrev i ett tidigare inlägg flera ston som bara är seminerade i en brunst, ofta för att seminstationerna inte tycker att det är lönt. De drar ner procenten en hel del, visst kan man inte veta om de hade blivit dräktiga om de blivit omseminerade men chansen hade i alla fall ökat.

Med Athenas andra sto dräktigt och simpans två ej dräktiga ligger procenten just nu på drygt 62%. I mina ögon inte bra men ok när så många valt att avbryta i förtid.

Intressant diskussion angående vad hingsthållare respektive stoägare, som båda vill ha dräktigt, anser vara ok dräktighetsprocent. Jag kollade lite snabbt på förra årets statistik, av de 33 hingstar som betäckte fler än 30 ston, statistiken haltar för mycket med färre betäckta ston, hade ingen så låg dräktighetsprocent som 62 %. Två hingstar hade 66 resp 67 % dräktiga, övriga hade över 70 % dräktighet, och då är även fryshingstarna inräknade. Som stoägare tycker inte jag att 62 % är ok, men det är jag det. Då fanns det bland de hingstarna de som fick krångelston i slutet pga hög dräktighetsprocent, så det finns alltid något man kan hänvisa till om ett sto inte skulle ta sig.

Som sagt, gränsen går vid att göra reklam. Känner man sig osäker på om något är okej att skriva kan man skicka pm till mig och kolla.
Alternativet är att kolla hur AW förhåller sig eftersom hon har förstått var gränsen går.

Görel moderator på avel

Har någon fått dräktigt med Frans Andreo II?

Jag har inte hört om någon som fått det, skulle ha tagit honom till mitt eget sto men p g a omständigheter kunde hon inte betäckas i år.

Som sagt, gränsen går vid att göra reklam. Känner man sig osäker på om något är okej att skriva kan man skicka pm till mig och kolla.
Alternativet är att kolla hur AW förhåller sig eftersom hon har förstått var gränsen går.

Görel moderator på avel

Ok, så då tyckte någon moderator alltså att mitt inlägg för ett tag sedan, som förövrigt var ett direkt svar på en fråga om Niveaus skada, var reklam?
Eller när jag på en annan frågeställning skrev att Spender S precis som Luxus hade bra dräktighet trots att det inte alltid ser 100% ut i mikroskop?
Eller när jag svarade på en frågeställning om hur Etalon Lux såg ut på hingsthoppning i samband med årets bruksprov och jag svarade eftersom jag var där...

detta är tre av säkert ett tiotal inlägg som raderats utan någon som helst förklaring och där jag dessutom frågat flera gånger efter en motivering då jag inte har något med berörda hingstar att göra....

Skicka pm och fråga, den diskussionen hör inte hemma här.

Eftersom vi inte raderar i inlägg tas hela inlägg bort om de innehåller något som bryter mot reglerna. Detta inkluderar citat av inlägg som innehåller något som bryter mot reglerna.

Görel moderator på avel

Då fanns det bland de hingstarna de som fick krångelston i slutet pga hög dräktighetsprocent, så det finns alltid något man kan hänvisa till om ett sto inte skulle ta sig.

Du menar dom ston Canterbury får i år också "ler" + några som inte fått dräktigt med ovan nämda hingst.
Jag hörde av ägaren att C har hittills 94% dräktiga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 925
Senast: JSH
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·
W
Avel Så här kan det ju också se ut hos oss uppfödare. Beställde sperma till ett av våra ston, detta var sperma från en utländsk hingst med...
Svar
10
· Visningar
1 542
Senast: Winter
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 655
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka