Betäckningar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste nog säga att jag håller med @simpan om HC-fölen. Han har aldrig varit en väldigt omdiskuterad hingst och han lämnar inte så flashiga avkommor, utan de goda egenskaperna syns bättre i rid -och utbildningssammanhang. Ska man sälja föl har man bättre chans om man väljer bland inne-namnen vars avkommor väcker folks fantasi, typ Sezuan.

Att Luxus dräktighet inte är toppen i år borde stationen vetat tidigare. I min värld har man alltid en plan B som man tar till senast i juli om det skiter sig. Men innan dess hinner man med minst två brunster och på de hinner man undersöka vad som felas.

Att hålla ston så de brunstar jämnt och fint planerar man året innan, inte samma sommar som man betäcker.

Men jag tror inte på tur, jag tror på skicklighet.

Jag hade en plan B och det var Galaxy Win T, nu behagade bönorna brunsta på helg så det fanns ingen möjlighet att få skick på honom, därav att det blev Luxus en brunst till och det tog sig inte så nu är det dags att panikbyta. Galaxy Win är ingen hingst man betalar 10 000 på och har en seminering på sig med ett sto som inte tagit sig, han har dessutom fått fått sjukt mkt ston i år så det finns en risk med hans kvalitet på skick. Det går dessutom inte att få skick på honom längre då säsongen är "slut".

Man får göra det bästa av situationen och improvisera, försöka hitta lösningar som man tror blir bra. Jag tror att detta blir bra om de tar sig.

@Wine-tee Jag håller med dig om du jämför med Sezuan. Självklart är det inte samma wowfactor. Jag valde inte HC själv.
Men att kalla det osäljbart och hävda att Flambeau är mer säljbart är bara skitsnack.

@Wine-tee Jag håller med dig om du jämför med Sezuan. Självklart är det inte samma wowfactor. Jag valde inte HC själv.
Men att kalla det osäljbart och hävda att Flambeau är mer säljbart är bara skitsnack.
Men vad fan jag säger ju att jag inte vill ha HC pga att JAG inte gillar honom och att han dessutom inte passar mitt sto.
Att avkommorna inte är säljbara som föl är ett sidospår som DU hakat upp dig på, men det är inte mindre sant.
Däremot är det inte alls säkert att ett Flambeau-föl är mer säljbart, bara att MITT Flambeau-föl garanterat blir mer säljbart än ett HC-föl hos mig pga att HAN INTE PASSAR MITT STO!! Ett Flambeau-föl blir garanterat ett bättre resultat än om jag väljer HC.

@simpan Ok, då förstår jag! Jag har ju ändå inte planerat att ta föl oftare än vartannat år så då vill jag hellre se till att jag verkligen använder hingstar jag vill ha. Och visst är det så att detta året har man ju redan lagt en massa pengar, bestämmer man sig från början att inte börja på något nästa år så slipper man ju iaf de kostnaderna.

gabby, men om man byter hingst kan jag inte se att man sparar några pengar jämfört med om man väntar till nästa år?. De spenderade pengarna är borta oavsett.

simpan, du ändrar dig i varje inlägg så jag tänker inte besvara dina inlägg mer. Sidospår eller ej så snackar du fortfarande skit. Nu ligger det inga HCföl ute på annons vad jag hittar men det är ett bra betyg i mina ögon.

gabby, men om man byter hingst kan jag inte se att man sparar några pengar jämfört med om man väntar till nästa år?. De spenderade pengarna är borta oavsett.

simpan, du ändrar dig i varje inlägg så jag tänker inte besvara dina inlägg mer. Sidospår eller ej så snackar du fortfarande skit.
Jag ändrar inget, skriver exakt samma i varenda inlägg, försöker bara vända det på nåt sätt så att du ska förstå, vilket du ändå inte gör...

Jag måste nog säga att jag håller med @simpan om HC-fölen. Han har aldrig varit en väldigt omdiskuterad hingst och han lämnar inte så flashiga avkommor, utan de goda egenskaperna syns bättre i rid -och utbildningssammanhang. Ska man sälja föl har man bättre chans om man väljer bland inne-namnen vars avkommor väcker folks fantasi, typ Sezuan.

Själv så är jag mer än nöjd över min HC avkomma, även som FÖL. Hon är strået vassare på flera punkter än sin storebror e Zuidenwind var...
Jag tycker tvärtom att flashiga avkommor är just det han ger! Medans han själv inte är någon wowhingst... men blodet bakom är i mitt tycke det.
Jag rider dessutom en femåring e HC som är väldigt rörlig! Det stoets avkommor e Bellagio har inte samma mekanik alls, men är snyggare.

Vill ge det upplyft HC förtjänar!

Min avkomma som fölunge, dock ngr månader här.

Tidig vår -14

Mitt sålda sto tog sig inte med Ampere (ett försök) så dom har valt att stå över nya försök och börja tidigt nästa år istället.

Senast ändrad:
@Pontevecchio , njaa, stationsavgift och veterinäravgift är väl säsongsbundet så den har man redan betalt för i år oavsett dräktighet eller ej men får betala ny vid nästa år?

Med hingstbyte blir det ju 1 stationsavg + 1 veterinäravg + 2 språngavg (+skick, uppstallning, ev behandlingar och sprutor år 1)

Med försök nästa år blir det ju 2 stationsavg, 2 veterinäravg + 2 språngavg (+skick, uppstallning, ev behandlingar och sprutor både år 1 och 2)

Med både hingstbyte och försök nästa år blir det 2 stationsavg + 2 veterinäravg + 3 språngavg (såvida man inte använder samma hingst och får tillgodo) (+skick, uppstallning, ev behandlingar och sprutor både år 1 och 2).

Ok min station erbjöd halva avgiften nästa år om det inte togs sig men vi har alltid max behövt 2 försök så har aldrig nyttjat det.

Det blir dock inte 3 språngavgifter om du struntar i att byta hingst i år och tar det nästa år istället. Uppstallning 10dygn mer nu eller nästa år är samma kostnad. Sprutor osv betalar du per gång så de får du inte i "rabatt" i år? Utan det är vet + station man kan spara.

Själv så är jag mer än nöjd över min HC avkomma, även som FÖL. Hon är strået vassare på flera punkter än sin storebror e Zuidenwind var...
Jag tycker tvärtom att flashiga avkommor är just det han ger! Medans han själv inte är någon wowhingst... men blodet bakom är i mitt tycke det.
Jag rider dessutom en femåring e HC som är väldigt rörlig! Det stoets avkommor e Bellagio har inte samma mekanik alls, men är snyggare.

Min avkomma som fölunge, dock ngr månader här.

Tidig vår -14

Mitt sålda sto tog sig inte med Ampere (ett försök) så dom har valt att stå över nya försök och börja tidigt nästa år istället.

Klart att han lämnar fina avkommor, annars hade han inte blivit A-hingst! =)

Du är nöjd med din avkomma, även som föl, och det är ju toppen! Jag säger ingenstans att han lämnar apdåliga avkommor utan att de är svåra att sälja som föl och få bra betalt för, även om fölungarna är bra.

@simpan nej och svaret var ju inte heller till dig ;)

Ville bara flika in eftersom jag sitter med avkommor, utan att vara för partisk, att jämföra med. Och att jag tycker han lämnar bättre avkommor än han själv, så blodet bakom honom slår igenom bättre i hans avkommor :up:

det var väl min poäng... och att ge HC ett litet upplyft i denna tråd förstås :D

@simpan nej och svaret var ju inte heller till dig ;)

Ville bara flika in eftersom jag sitter med avkommor, utan att vara för partisk, att jämföra med. Och att jag tycker han lämnar bättre avkommor än han själv, så blodet bakom honom slår igenom bättre i hans avkommor :up:

det var väl min poäng... och att ge HC ett litet upplyft i denna tråd förstås :D

Nej, det var ju inte specifikt till mig men allmänt en "känga" till mig eftersom det ffa är jag som "snackat skit" här =)

@Charlottee Kan vara på tiden att HC får ett litet lyft, det håller jag med om.
Flashiga föl/hästar kan alltid säljas till rätt pris, men vissa hingstnamn har större säljkraft tänkte jag. En Totilas-avkomma kan man sälja bara på stammen så länge den är hel, ren och inte saknar ett ben typ. HC-föl säljer inte enbart på stammen till ett högre pris, både på grund av att han aldrig fått mycket hype och för att han själv inte är så iögonfallande. Så med "flashigt" menade jag inte bara gång och utseende utan även hingstens "image". Typ som mode, vissa märken är mer eftertraktade.

Ett annat exempel kunde vara Bocelli, nr. 2 i Sverige nu på avkommeindex, men ändå tror jag det är mer sug efter Sezuan-avkommor.

Man kan ju dock tycka att förvärvning och säljbarhet alltid borde gå hand i hand.

@Pontevecchio ja det är precis det jag har skrivit? Det inom parantes är ju löpande kostnader så det kan ju bli både mer eller mindre i de olika fallen beroende på hur snabbt det tar sig.

Tar sig stoet på hingstbytet blir det ju billigare än att vänta tills nästa år iom att man sparar stations+vetavg, men gör hon inte det blir det såklart dyrare eftersom man då betalar en språngavgift mer. Så det är ju en chansning, men tror man att det är hingsten det är fel på som simpan gör kan det ju löna sig med byte. I mitt fall är det ju mitt sto som inte går att seminera eftersom de senaste brunsterna varit kass. Hon är ju egentligen bara seminerad en gång och då troligen infektion.

@Pontevecchio , Luxus dåliga dräktighet har ju hela tiden dementerats av hans krets så det är väl inte så konstigt att man ger det ett par försök?

Detta är nåt som verkligen borde förändras; det är skit att man inte förrän i augusti ska inse att hingsten har problem. De som tappar och har koll på dr us vet naturligtvis mkt tidigare.

@Pontevecchio , Luxus dåliga dräktighet har ju hela tiden dementerats av hans krets så det är väl inte så konstigt att man ger det ett par försök?

Detta är nåt som verkligen borde förändras; det är skit att man inte förrän i augusti ska inse att hingsten har problem. De som tappar och har koll på dr us vet naturligtvis mkt tidigare.

Pratat med Elisabet Ernblad idag ang dräktighetsprocent på Luxus. Fem ston är ännu inte inrapporterade, gissar att mina ston hör till den skaran så det sjunker nog lite. Slutresultatet här är alltså räknat på 5 ston som ej är klara än.

Totalt antal betäckta ston: 60 st

AI: 12 st

TAI: 49 st

FAI: 0 st

N: 0 st

Totalt antal dr.undersökta ston: 55 st

Registrerade dräktiga: 32 st

AI: 7 st

TAI: 25 st

FAI: 0 st

N: 0 st

Varav i nuläget ej längre dräktiga: 0 st

Aktuell dräktighetsprocent: 58 %

Athena, jag lägger inte mig i diskussionen om just Luxus men jag hade valt min alternativ B tidigare. Och förväntat mig vägledning av min station om de ser fel på varan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 925
Senast: JSH
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·
W
Avel Så här kan det ju också se ut hos oss uppfödare. Beställde sperma till ett av våra ston, detta var sperma från en utländsk hingst med...
Svar
10
· Visningar
1 542
Senast: Winter
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 655
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka