Betäckningar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför vägrar du higcruiser och friendship? högställd och med bra galopp, precis som Luxus. Nedärver storlek precis som Luxus. Otroligt vänligt psyke, precis som Luxus.
Friendship har samma blod.

Försöker bara förstå ditt resonemang.

Varför vägrar du higcruiser och friendship? högställd och med bra galopp, precis som Luxus. Nedärver storlek precis som Luxus. Otroligt vänligt psyke, precis som Luxus.
Friendship har samma blod.

Försöker bara förstå ditt resonemang.

Jag gillar dem inte helt enkelt. Luxus är inte storfavorit heller men avkommorna är eftertraktade och jag vet att han passar stoet, det är inte så att folket skriker efter Highcruiser och Friendship-avkommor direkt....

Flambeau skulle inte heller vara nåt förstahandsval men nu är läget som det är, och bättre ett föl som är en chansning än att stoet går tomt.

Så en icke godkänd, inte visat, rätt okänd hingst skulle ge mer eftertraktade avkommor? Det har jag svårt att tro.
Icke godkänd var väl att ta i... Så du menar att alla importhingstar med ettstolicens inte är godkända heller. Nu är det min tur att inte riktigt förstå ditt resonemang?
Dessutom sa jag inte att de skulle bli supereftertraktade, bara att Highcruiser och Friendship (ffa Highcruiser) känns osäljbart.
Blir Flambeau Sverigegodkänd på riktigt och inte bara via ettstolicens nästa år är det inte dumt att stå med en färdig fölunge och blir han inte det ja, då har jag chansat på en hingst som faller mig mer i smaken än de andra.
Lägger hellre pengar på nåt jag tror kan bli bra än på en hingst jag inte gillar. Nu har jag ju inte heller bestämt mig än utan kollar möjligheter men det lutar åt Flambeau, mkt pga blodslinjerna, tillgängligheten, dräktighetsprocenten och priset.

Pratade nyss med Florian på Lövsta och de har inte någon superdeal i år som de hade förra året, tyvärr. Lät som att de gärna skulle ha det men med språngrullas system så fick deras hingstar sjukt dålig dräktighetsprocent pga det där. Från att ha legat på runt 90% sjönk de ner mot 70% pga alla som gjorde sista-minuten-försök och inte fick dräktigt. Synd!

Senast ändrad:
En unghingst som endast gått 30dgrs prov ser jag som ett riskprojekt. Dock har Flambeau låg språngavgift om du vill testa.

Osäljbart tycker jag är en skymf att kalla en A-hingst avkommor. De i min närhet har absolut inte saknat köpare.
HC erbjuder dessutom att betala på 17dygn istället för språng vilket kan vara bra såhär i slutet.

Ja, såklart är det en risk med en sån hingst, ingen har påstått nåt annat
Jag vet ingen som skulle köpa en HC-unge i dagsläget, som färdiginriden och visad däremot går de att sälja.
Jag gillar honom inte själv och skulle aldrig köpa en HC, varför använda hingstar man inte sjäv skulle vilja köpa avkommor efter? Kan du inte bara lämna det? Kommer inte att välja honom bara för att du tjatar om det.

17-dygnsavgift skulle verkligen vara toppen i dagsläget men jag kan inte enbart gå på det, jag tror inte att det blir bra och varför ska jag då lägga 10 000 plus moms på nåt som jag inte tror på?
Gör hellre en chansning med Flambeau för halva den summan, bära eller brista, tror att det kan bli en finare fölunge tillsammans med mitt sto.

Nu är det inte spikat än men HC blir det iaf inte.

Blev nu nyfiken på vem Flambeau är o en Ampereson skulle jag också föredra även om Hollie här på Buke är jättefin,.
Sezuan lär väl ligga högt i kurs just nu?
Tailormade Temptation vore min dröm

En unghingst som endast gått 30dgrs prov ser jag som ett riskprojekt.

Fundering: jag blir inte klar på om du menar att det är riskigt pga att han blev bedömd som 3-åring eller för att han "endast" gått 30dagars test? Eller är det för att alla unga hingstar är otestade och anses som risk därför?
Har nämligen rätt svårt att se hur tyska 30dagars testet skulle vara sämre än de 7dagar som hästarna bedöms under här i Sverige, statistiskt sett borde ha mkt större chans att hinna testa hästarna mer i fler situationer och därför få en rättvisare bedömning. Eller anser du att deras test är så pass mkt sämre att det inte är att lita på?
Är det med åldern att göra så bedöms ju 3åringarna även i Sverige, ratar du alla svenskt bedömda 3åringar med? Vart går isåfall gränsen på när du anser att unga hästar kan bedömas rättvist? Är det så mkt bättre med en bedömd 4åring än en 3åring tex?

Känns som att det blev lätt aggressivt nu, men menar det inte så, är mest bara nyfiken och försöker lära mig mer.

Blev nu nyfiken på vem Flambeau är o en Ampereson skulle jag också föredra även om Hollie här på Buke är jättefin,.

Det finns lite att läsa på hemsidan hos de som tar in på honom i år, söker du på youtube på "flambeau ampere zeoliet" så finns det även en film där han visas för hand i Vechta.
Sezuan står nog högt i kurs speciellt om man vill sälja utomlands, men jag tycker ändå att Temptation är finare :)

Eftersom han inte gick bruksprovet i Sverige i år och eftersom han är ung krävs ett bruksprov för att gå igenom i Sverige. Klarar han inte det nästa år tror jag hans popularitet dalar kraftigt direkt. Därav risk.

simpan, jag vänder mig bara mot ditt kraftiga uttalande om osäljbara avkommor. Att du inte gillar hingstarna gör mig ingenting men förkasta Ahingstar och välja en ung hingst med ettsto licens är konstigt för mig.

Om jag stod med ett tomt sto nu hade jag valt en hingst som jag vet levererar, inte bara en som är billig.

Fast Flambeau blir inte billig om det inte tar sig eftersom han kostar både ensto licens och språng iof sen om det tar sig blir det billigt men det spelar väll mindre roll om man får dräktigt .
Och språng avgifterna brukar ju ligga på ett par tusen så då finns det fler hingstar att välja på ?

Eftersom han inte gick bruksprovet i Sverige i år och eftersom han är ung krävs ett bruksprov för att gå igenom i Sverige. Klarar han inte det nästa år tror jag hans popularitet dalar kraftigt direkt. Därav risk.

simpan, jag vänder mig bara mot ditt kraftiga uttalande om osäljbara avkommor. Att du inte gillar hingstarna gör mig ingenting men förkasta Ahingstar och välja en ung hingst med ettsto licens är konstigt för mig.

Om jag stod med ett tomt sto nu hade jag valt en hingst som jag vet levererar, inte bara en som är billig.
Titta på Flambeaus gångartspoäng, stam o vem som köpt honom.
Skulle tippa på att den provridits.

Bildbevis;)
317397_564317440279718_2025350249_n.jpg

Den kan t o m hoppa väl.
Bra mkt billigare än pappan.

Klart den provridits? Har jag väl aldrig sagt nåt om.
Dock har inte Lövsta haft de mest populära hingstarna innan BD kom så att de köpt betyder inget för mig. Faktum kvarstår, går han inte igenom nästa år tror jag inte det är nån toppendeal.

Sezuan står vrålhögt på min lista också och har gjort sen han var treåring men jag har inte haft nåt sto till honom tidigare och nu kostar han en rejäl slant så det blir tyvärr aldrig av =) hela avgiften på ett bräde dessutom. Det är det inte aktuellt att slänga in en sån nu med en seminering kvar. Tror inte ens att det går att få såhär sent på säsongen.

Jag tycker inte att det är det minsta konstigt, det går inte att sälja HC-föl nu till vettiga pengar men som jag skrev tidigare är de rätt gångbara när de väl är ridna och visade.

Sen är det väl inte direkt så att jag sagt att jag ska ha en så vansinnigt billig hingst som möjligt. Du har tydligen förträngt att jag även funderar på tex Zuidenwind. 2000 i språng och 8000 vid 90 dygn. Nu har han lite lika svagheter som stoet och jag tvekar pga det.
Skulle mer än gärna använt Ampere men hans dräktighet lämnar lite att önska så det är inte ett alternativ, en son känns då inte helt galet.
Klart att jag kollar möjligheterna till billigare hingstar, det är inte så att jag skiter pengar (även om jag gärna skulle vilja =) ) och stona har hittills kostat mig 20-25000 och står bägge tomma och behöver ny hingst. Det är inte snytet ur näsan bara sådär!

Fast Flambeau blir inte billig om det inte tar sig eftersom han kostar både ensto licens och språng iof sen om det tar sig blir det billigt men det spelar väll mindre roll om man får dräktigt .
Och språng avgifterna brukar ju ligga på ett par tusen så då finns det fler hingstar att välja på ?

Som jag skrev ovan så är det inte bara priset som styr, kollar på andra hingstar också och jag har inte sagt att Flambeau skulle vara superbillig. Det är ni i tråden som verkar tro att jag inte räknar med ettstolicensen och bara ser BILLIG HINGST framför ögonen. Jag gillar blodslinjerna på hingsten och tror att han kan matcha mitt sto bra, bättre än tex HC som jag ratat men tydligen inte får lov till eftersom han är A-hingst.
Om jag stod i början av säsongen skulle mitt val se helt annorlunda ut men nu är det lite krisläge, det viktiga är att få stoet dräktigt med en hingst som jag tror matchar henne.

Rent allmänt fattar jag inte hysterin mot att använda unga hingstar på ettstolicens. Jag litar nog mer på tyskarnas 30-dagarsprov än ASVH's korta 7-dagarsprov. För att nämna ett exempel så kan jag dra upp BH Zee Me Blue, vilken praktmiss av nämnden att inte godkänna den... Den skulle jag gladeligen använda till rätt sto!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 925
Senast: JSH
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·
W
Avel Så här kan det ju också se ut hos oss uppfödare. Beställde sperma till ett av våra ston, detta var sperma från en utländsk hingst med...
Svar
10
· Visningar
1 542
Senast: Winter
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 655
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka