Betäckningar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då får jag förhoppningsvis fira midsommar med en liten Canterbury bebis:)! Min konstaterad dräktig på 16 dygn idag. Inseminerades den 19 juli. Är så glad:bump:..
Har varit en jobbig sommar då det inte ville fungera med mitt första val av hingst men tog sig nu direkt!

S
En liten fundering. Vet såg bara ett ägg denna gång, och nu funderar jag på hur viktigt det är att kolla på d17? Kan man lika gärna kolla på d20? Har svårt att få ledigt men är ledig på d20. Kommer att ta hem en vet för ul, vill inte riskera att åka med henne med tanke på allt strul som blev. Om det är super viktigt att kolla på d17 får jag väl sjukskriva mig ;)
Ska du dräktighetskolla henne hemma spelar det ingen till om du inte har något språngavgift på dag 17 eller något , när du kollar henne .
Om du är orolig för tvillingar så vet jag inte i vilket spann man kollar detta och även klämmer om det behövs .
Fråga veterinären vad denna tycker eftersom man endast såg ett ägg eller om du ska vänta ännu längre för att se om hon är dräktig , spelar ju ingen roll nu eftersom det är så sent på säsongen ?
Om det inte kom flera ägg så det är tvillingvarning som man missade .

@Miaa Tack för svar, enligt vet på stationen så var det ingen risk för tvillingar denna gång :) Tar ut vet till dygn 20, skönt att få veta om hon är fortsatt dräktig då, blir kisseprov och blodprov längre fram som jag gjorde -12. Har lev föl så har inga mer avgifter.

F
@Miaa Tack för svar, enligt vet på stationen så var det ingen risk för tvillingar denna gång :) Tar ut vet till dygn 20, skönt att få veta om hon är fortsatt dräktig då, blir kisseprov och blodprov längre fram som jag gjorde -12. Har lev föl så har inga mer avgifter.
Fast då kan du ju vänta till 30 och få se att hjärtat pickar på -:)

Åkte till seminstationen idag igen även fast det var slutseminerat ifredags. Häxan stod och vrålbrunstade. Hon som har tysta brunster i normala fall. Har aldrig sett henne såhär. Som tur var är det ingen delad brunst och inga nya ägg men öppen är hon. Troligtvis är det hormonsprutan hon fick för att öppna sig som spökar. I vilket fall var seminvet. mycket nöjd över hur hon såg ut och att hon n u har renat sig ordentlig. Känner mig en aningens lättad. Dräktighetskoll om 14 dagar

Nu har jag inga ston men om allt går som tänkt så föds det 3 småttingar efter mina små hingstar nästa sommar :) Rebel har gått med ett Amrikanskt miniatyr sto och Ove en Falabella samt nu är han iväg hos syrrans mini-shettis. De 2 första stona stannade i över 1 månad och ingen av dem kom i en andra brunst så vi håller tummarna att det tagit sig. Mini-shettisen Ove går med nu har brunstat i över en vecka och verkar inte vilja sluta :p Där emot är Ove helt slut så han går nu bara och betar eller har han hennes föl på en månad hoppandes på sig.

DSC_2227.jpg

Grattis till dräktighet polly p ( och er andra också såklart). Jag har följt ditt kämpande med betäckningen lite här och hållit tummarna att det ska ta sig. Det ska bli roligt att se Berylls barnbarn nästa år :) och jag tror det kan bli jättebra med Canterbury.

Grattis till dräktighet polly p ( och er andra också såklart). Jag har följt ditt kämpande med betäckningen lite här och hållit tummarna att det ska ta sig. Det ska bli roligt att se Berylls barnbarn nästa år :) och jag tror det kan bli jättebra med Canterbury.

Åh, tack! Ja, det kändes som ett bra val tror jag, veligt och svårt när man inte kan. Men letade och funderade och fick bra tips här på fantastiska "Buke":D!
Nu är det inga mer kontroller innan 90 dygns:nailbiting:.

@Miaa Ja det kan ju vara intressant att få se hjärtslagen :) Var tvungen att ringa vet nu på morgonen och fråga en gång till hur allt såg ut. Och allt hade sett bra ut, så jag väntar till d30 och hoppas på att hon är fortsatt dräktig och att vi får se det lilla hjärtat picka :D Nervösa dagar fram tills dess.

Slutet av aug är det dags för nästa UL. Då är det på 45 dygn.
Jag kunde nog aldrig föreställa mig hur mycket jobb och nervositet det ligger bakom en dräktighet. Just nu springer jag in och ut med Dora mellan hage och stall direkt hon börjar busa, eller trycker i henne mat så hon ska stå still ;)
Hade helst släppt henne på bete igen efter 17 dygns kollen men jag har inte vågat.

Slutet av aug är det dags för nästa UL. Då är det på 45 dygn.
Jag kunde nog aldrig föreställa mig hur mycket jobb och nervositet det ligger bakom en dräktighet. Just nu springer jag in och ut med Dora mellan hage och stall direkt hon börjar busa, eller trycker i henne mat så hon ska stå still ;)
Hade helst släppt henne på bete igen efter 17 dygns kollen men jag har inte vågat.

Jag har nog lite mer is i magen. Bda min som är dräktiga gick direkt ut på bete efter 17 dygns koll. Sen åkte de till station för 30 dygns koll och direkt därefter på bete igen. Ingen av dom kollas på 45 utan de ska kollas direkt på 90. Vilket närmar sig med stormsteg

Jag har nog lite mer is i magen. Bda min som är dräktiga gick direkt ut på bete efter 17 dygns koll. Sen åkte de till station för 30 dygns koll och direkt därefter på bete igen. Ingen av dom kollas på 45 utan de ska kollas direkt på 90. Vilket närmar sig med stormsteg

Även utan att vara dräktig har jag hjärtat i halsgropen när jag släpper henne på bete. Allt blir liksom för kul och hon springer oftast tills hon går omkull (vilket hon även gör i vinterhagen). Måste på något sätt få igång henne innan hon blir helt tokig.

@Dressyren oj det lät inget kul. Tyckte att du lät något överdriven först med att hämta in henne så fort hon sprang, men låter verkligen som skaderisk. Varför går hon omkull? Låter inte alls normalt för mig att gå omkull även om man busspringer eller tokspringer.

@Vingra
Hon gick omkull ordentligt vid betessläpp förra året och har varit halt sen dess. Nu "tappar" hon ena bakbenet speciellt i övergång från galopp till trav. När hon har sina riktiga tokryck då hon mest är i luften hänger inte riktigt bakbenet med och då går hon omkull.

Jag har inte ens vågat hämta hem min från seminstationen. Har 10 min transportväg hem. :o Men efter att det löst sig med tvillingarna så var min redan uppe på 20 dygn och hon blir väldigt stressad av att åka och efter att hon resorberat förra året när jag körde hem henne på dygn 22 så är jag minst sagt lite mesig även om det med största sannolikhet berodde på infektion.

Gaaahhh!! Krånglat med Luxus till två ston hela jävla sommaren och det är bara tomt, tomt, tomt =( Inga krångelston och bägge har föl vid sidan, skit!
UL:ade den ena igår och hon var såklart tom, den andra ska kollas på imorgon och jag har inga stora förhoppningar.

Vi gör ett sista försök iaf på den ena, den som kollades igår. Hon sprutas igång imorgon och semineras en sista gång. Får panikbyta hingst, annars blir det garanterat ingen fölunge =(

Får se hur jag ska göra med det andra stoet, kanske gör vi ett hingstbyte och en sista seminering där också, isf är valet av hingst klart, men jag har inte bestämt mig. Pengarna börjar rinna iväg lite för mkt...

Stoet som ska semineras om är e: First Wish- Warsteiner, tips på hingstar som har supersperma och låg språngavgift, alt hingstägare som är schyssta att deala med så att man kanske kan få ha denna språngavgift till godo nästa säsong om det itne tar sig på denna enda seminering.
Stoet har gångartsdiplom, tvåa på riksföl, ca 174 i mkh, mkt långbent och högställd i modellen.

Sneglar på Zuidenwind, älskar stammen men är kanske inte superförtjust i själva hingsten. Ffa har han lite samma svagheter som stoet.

Hjälp!! =)

Har också klabb i år . Med Pippi ( som kastade) normalt super fertil märr . Betäckt naturligt med hingst hon har fått ett par föl med . Alla blivit till på ett språng i en brunst. I år vil det sig inte . Sprutade igång henne då hon trodde hon va dräktig , tog bakt prov , inget fel på henne. Betäckte brunstade om efter 15 dagar vilket är normalt för henne om jag inte betäckt något år .vetrinär som kollar henne tycker märren är för fet , vilket hon blev då jag fodra henne som dräktig när hon va tom... Vet gav henne spruta för att tömma sin livmoder ( vätska) betäckte igen . Ingen brunst och igår 22 dagar efter betäckning . Då står märren och bjuder ut sig för hingst , hingsten inte intresserad . Hennes slemhinnor är bleka o trista . Men brunstar gör hon. För bara några dagar sen var hon hingstig som hon brukar va när hon är dräktig . Hör till att vet inte lyssnar på när jag säger att hon kanske bör spolas efter betäckning. Blev dum förklarad och utskälld för hästen är fet. Synd finns ingen annan station i närheten . Lust att byta . Så jag betäcker inte om henne . Hon har dessutom kliat sig på en pinne och fått ett riv sår i slidan . Så jag vill inte betäcka henne då .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 925
Senast: JSH
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·
W
Avel Så här kan det ju också se ut hos oss uppfödare. Beställde sperma till ett av våra ston, detta var sperma från en utländsk hingst med...
Svar
10
· Visningar
1 542
Senast: Winter
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 655
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka