Betäckningar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frågade aldrig om baktprov :( Hon är betäckt med Hasard både första och nu efter sprutning. Om hon nu inte blir dräktig skall jag kolla efter annan station nästa år, vet ju att hon blir dräktig, nu sist tyvärr med tvillingar ;(

Aha.
Jag tror att det i nuläget inte spelar någon roll om du frågat efter baktprov, hon är ju uppenbart inte infekterad utan HAR tagit sig även om det var med tvillingar.

Förra året så resorberade min första dräktigheten, sen en brunst som hon verkade behöva för att rena sig som hon inte tog sig på...sen kom hon i naturlig brunst igen och då tog hon sig tillslut.

Känner mig väldigt misslyckad just nu när jag läser alla andras svar om frågor om storlek på ägg osv.. Min station säger inget! Dom skulle höra av sig i dag pga att dom sprutade henne i Måndags men ingen ringde utan jag ringde dit själv, och jag har ju ett liv på sidan om. Skall köra Drag racing på fredag på Mantorp så har en jävla massa i huvudet just nu!!

@cirkus Får verkligen hoppas på att hon tar sig denna gång. Skall ringa station på fredag. Återkommer fredag kväll när jag kört och kommit hem. Tänk att man skall passa in allt på en och samma helg :P!

Känner mig väldigt misslyckad just nu när jag läser alla andras svar om frågor om storlek på ägg osv.. Min station säger inget! Dom skulle höra av sig i dag pga att dom sprutade henne i Måndags men ingen ringde utan jag ringde dit själv, och jag har ju ett liv på sidan om. Skall köra Drag racing på fredag på Mantorp så har en jävla massa i huvudet just nu!!

Äh, du är inte det minsta misslyckad!

jag som har avelsstona på distans brukar ringa och fråga stationen eller fejsbooka(om jag inte varit med på undersökningarna). eller så pratar jag med mina vänner som har stona hos sig och sköter ruljansen.

@cirkus Får verkligen hoppas på att hon tar sig denna gång. Skall ringa station på fredag. Återkommer fredag kväll när jag kört och kommit hem. Tänk att man skall passa in allt på en och samma helg :P!
Du ska inte känna dig misslyckad , men bakterieprovet kan de ta när de ska seminera henne .
Och sen även hinna behandla i samma brunst om de skulle hitta något .
Jag själv skulle begärt det även om hon ser fin ut eftersom det är sista chansen på säsongen även om vet inte tycker det behövs .
Och att folk vet det ena och det andra är nog för att de antingen åker med sina ston och är med vid undersökningarna .
Oavsett vilken storlek det är på "ägget" så är det veterinären som kan och vet vad och när som vet när hon ska semineras .

Men känner du att du inte kan ha en kommunilation med veterinären så ska du byta Seminstation samt deras vilkor om att stänga 1 augusti ?
Håller timmarna för dig att hon blir dräktig nu .

Jag tycker inte heller att du ska känna dig misslyckad. Det är första gången för mig också i år och jag har heller inte koll på storleken på ägg och så vidare. Däremot har jag en väldigt bra seminstation, de har hela tiden hört av sig till mig via telefon eller mail och uppdaretat mig vad som händer. Så upp med hakan och ta en annan station nästa år. :) *pepp*

Säger som flera andra, inte ska du känna dig misslyckad. Tänk så mycket du lärt dig också inför framtida avelssäsonger.
För många år sedan när jag för första gången skulle använda semin istället för naturlig, visste jag ingenting utan litade blint på stationen. Hade två ston som skulle semineras och trots att jag började i tid på säsongen blev ingen dräktig. Jag kunde alldeles för lite och det var inte en enda människa som andades om att man kunde ta bakterieprov, skölja etc. Det blev dyrt för mig och inga föl, sen dess har jag varit en jobbig stoägare som hellre tar ett prov för mycket och jag ställer krav, ringer och hör hur det går, diskuterar etc. Den första stationen som misslyckades totalt har jag aldrig mer använt och nu är den nerlagd.

Det är första gången även om för mig i år och jag har missat massor och ställt massor med korkade frågor, men oj va man lär sig. Nästa gång känns det lättare!

Du ska absolut inte känna dig dum!! Jag har ingen aning om äggstorlek eller nåt annat heller... Jag har inte ens sett ett hjärta slå eller ett foster då allt går så fort var gång vi e där, visserligen försökte jag se fostert sist men de gömde sig vid väggen så de va omöjligt för en vanlig dödlig att urskilja något ;) Hoppas dock på nästa ultraljud få se något som ser ut som ett litet miniföl :love:

Insemeinering idag. Last Liberty hade över 80% motilitet och det innan de värmdes. Pigga och sprattliga rackare. Dock tror jag att vi kommer att behöva en dos till denna brunst för ägget var bara 4 igår. Nu borde det bli dräktighet här :bump:

Tack för alla snälla och uppmuntrande kommentarer :) Betyder en hel del! Jag hoppas verkligen att hon bli dräktig med en denna gång. Stationen stänger ju i morgon, får se om jag ändå kan komma och göra ul sen eller om jag skall ta hem vet för ul på 17d, får se vad dom säger, om hon nu tar sig idag. Skall ringa i morgon före halv nio, nervös väntan.

Jag är ju också förstagångs avlare..börjar såklart misströsta, dock har jag bara positivt om min station det enda är väl att det är ganska hektiskt där så jag känner mig dum å fråga en massa..:crazy: Men dom har mitt fulla förtroende och är mkt proffesionellt. Pengarna rinner dock iväg och Loppan min ser inte ut att vara i någon rosaskimrande bubbla så hon är nog tom igen trots hingstbyte, men, hoppas, hoppas:nailbiting:. Jag var ju medveten innan att det är ett dyrt spel, men nu känns det liksom inte lika roligt längre, väntan innan man kollat är olidlig och ska jag i så fall ta ett sista skick:confused:? Polly p som hoppas jag får fira en liten fosterblåsa om en vecka..

Nu är även mitt andra sto ultraljudad och dräktig :) Första stoet som är 8 år o aldrig tidigare betäckt tog sig på ett språng, betäcktes naturligt med vår förra hingst Centesimo I. Hon är dräktig på dygn 61 nu. Det andra stoet som är ett 5 årigt fullblod har varit lite problematiskt då hon inte velat stå för hingst trots tydliga brunster och ägg som var redo. Testade 2 brunster med Centesimo men fick ge upp. Hade tänkt ta seminhingst på henne men så vågade jag inte köra iväg henne då andra stoet blir himla orolig när hon försvinner. Vill inte riskera att den kastar då det är enda avkomman efter Centesimo som vi får här. Summan av kardemumman blev att vi betäckte med vår nya hingst, tyvärr ej godkänd men med bra stam och hoppar trevligt. Detta lyckades efter mycket trixande o fixande och en kolugn hingst. Så igår ultraljudades hon och var dräktig :)

Min hade bara en fosterblåsa kvar nu, så jag är också jätteglad! :D Fast måste erkänna att jag inte alls varit lika nervös i år som förra året. Jag var helt säker på att hon var dräktig redan när jag hälsade på henne någon dag efter hon blivit inseminerad. Däremot var tvillingarna lite jobbigt. Nu ska jag bara bestämma om jag ska lämna henne kvar till 45 dygnskoll eller våga hämta hem stressfian under känsliga perioden.

I söndags kollades min lilla dam på 16 dagar. Jag var tyvärr inte med vid undersökningen, men vad jag förstod var det väldigt svårt för veterinären att avgöra om hon är dräktig. De såg "nånting", men vad det är kunde det inte riktigt säga. Eventuellt kan det röra sig om tvillingdräktighet när det ser ut som det gjorde, sa seminassistenten.

Nu ska hon kollas igen på måndag och tills dess bör jag fundera hur jag vill göra om hon är dräktig med tvillingar - klämma eller låta vara och hoppas h0n själv gör sig av med ena. Jag har INGEN ANING! :confused::crazy:

Snälla ni som har koll, hur hade ni gjort och varför?

Pratat med stationen idag, och ärligt talat så låter det inte glatt i telefon när jag ringer. Hon skall semineras i dag igen och koll på Måndag. Just nu funderar jag på att plocka hem henne ändå på Måndag oavsett vad det visar, känner inte alls att det är roligt längre, bara frustration och eländigt. Sen ta nya tag nästa år och prova igen, med ny station då.

Mitt sto har bara småägg men är jättebrunstig mot hingsten, så vi har beställt semin för säkerhets skull eftersom nästa koll inte är förrän måndag. Så vi får se om det blir ett omtag då också...

Min var fortfarande dräktig MEN jag fick ännu inte vara glad för veterinären. Efter dygn 27 fick jag vara glad, nu är vi på dygn 22. Om hon behåller fostret har jag en lååååång dräktighet framför mig :crazy:

Empire: tråkigt att du inte trivs med din station! Du betalar ju dem för en tjänst, och då förväntar man sig bra service. Punkt!

Puriousity: jag hade diskuterat med veterinären, vad rekommenderar denne? Hur nära varandra ligger blåsorna? Min märr hade tvillingar för två år sedan men jag behövde inte ens välja vad som skulle göras, den ena klämdes med gott resultat :)

Lycka till alla som är kvar i sluttampen! :nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 925
Senast: JSH
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·
W
Avel Så här kan det ju också se ut hos oss uppfödare. Beställde sperma till ett av våra ston, detta var sperma från en utländsk hingst med...
Svar
10
· Visningar
1 542
Senast: Winter
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 655
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka