Betäckningar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt sto sprutades den 22:e och än finns inga ägg, skall sprutas idag med, om inget händer så får hon komma hem och vi får ta ställning till hur vi gör nästa år. Känns sisodär roligt, lagt ut en massa pengar på inget :P Men sånt som händer.

Mitt sto hade fortfarande gulkropp, så fick spruta igen... Misstänker nästan att hon fått en jättesnabb brunst efter semineringen, sådär en 9-10 dagar efter. I så fall tyder väl det på någon slags infektion :grin:
Stationsägaren tyckte det var konstigt att jag fortfarande var så lugn efter allt krångel :cautious:

Ingen fosterblåsa precis som jag misstänkte. Inget ägg heller. Hon får 2 dagar till på sig sedan sprutas hon igång

Efter ett tag orkar man bara inte hetsa upp sig mer. Man får bara en bild av sig själv där pengarna rinner mellan fingrarna :crazy:

"Mina" tvillingar ligger precis på varandra och går inte att klämma men håller tummarna för att den ena försvinner av sig själv. Däremot så känns det som att hingsten måste haft supersemin om det lyckats bli tvillingar då hon bara släppte ett ägg vad vi såg. Däremot vet jag inte alls vad jag ska göra om dom måste sprutas bort. Känns som det blir sent att betäcka om och isf måste jag byta hingst.

Om jag väljer att inte betäcka om i år, hur länge kan man vänta och hoppas att den ena resorberas?

Senast ändrad:
Håller tummarna för ditt sto denna gången Miikaela!! :)
Så himla tråkigt att hon gick tom i år o det upptäcktes så sent :(

Jag hoppas också på det! Grämer mig nu att vi inte kollade tidigare men alla runt omkring mig och veterinär tyckte jag skulle ha is i magen. Det är ju trots allt inte ovanligt att dom går över. Nu laddar vi om dock, dom kunde inte se något konstigt idag i alla fall men har kompletterat med ett bakterieprov också. Var dock inte påväg in i brunst (inte brunstat på hela våren/sommaren) utan de fick spruta igång henne. Så hon kollas igen om några dagar. Hoppas hon är redo att semineras snart. :)

Vi har ju varit på upprepade ultraljud då det funnits en skugga som sett suspekt ut och det varit svårt att avgöra om det varit tvilling eller cysta eller något annat konstigt? Idag på dygn 37 hade iaf den lilla grodan (som seminvet kallade den ;) ) släppt fosterblåsan vägg och simmade runt fritt. Då såg allting helt normalt ut och nästa koll blir kring 90 dygn!

Håller tummarna för er som fortfarande går i ovisshet!

Betäckningssäsongen i år har varit lite upp och ner men vi har i alla fall fått ett sto dräktig hittills. Det är lilla Tiffy (tyskt ridponnysto e. Renoir-Brillant) som är dräktig på 17 dygn med Speyksbosch Dancer!!! Bild på söta Tiffy:

140657230358816600_resized.jpg

Zaba stod med infektion sist men ska kollas i veckan för andra gången (går till Benetton Dream). Skulle egentligen betäckts med vår egen hingst men så blev hon amma till fölet på bilden och därför blir det halvblodshingst i år istället.

140657264763150000_resized.jpg

Ridponnystoet Minigårdens Ayra är betäckt med vår egen hingst Stendyssens Diablo RWM 61 och är troligen dräktig om hon inte kommer i brunst den här veckan. Ayras mamma är släkt med Tim som gick EM i dressyr och hennes mamma var en riktig allroundponny som startade SM i dressyr men kvalade även till hoppning och fälttävlan. Gör om samma kombo som förra gången eftersom jag är så himla nöjd med årets föl.

140657264281452400_resized.jpg

Sedan råkade jag köpa ett till ridponnysto häromdagen Holsteins Jura (e. Holsteins Poet - Waldemar). Jura har tävlat 110 cm hopp i Tyskland och har tre fina gångarter. Vi provar att betäcka även henne med Diablo och hon borde komma i brunst i veckan. Jura behöver vila från ridningen ett tag och tar hon sig inte sätter vi igång henne igen senare i höst.

140657230732035700_resized.jpg

@Retzina Hur är Ayra släkt med Tim? Jag red nämligen hans mamma Axa och skulle egentligen köpt henne när ägaren bestämde sig för att betäcka istället. Resultatet blev Tim och jag var med och visade honom på fölmönstring tom:D. Hade gärna haft en släkting i framtiden:p.

Ingen fosterblåsa precis som jag misstänkte. Inget ägg heller. Hon får 2 dagar till på sig sedan sprutas hon igång
Det var tråkigt att höra ...
Jag beundrar Er alla som biter ihop fast det inte tagit sig . De gånger jag stått utan dräktighet på hösten har jag varit riktigt riktigt ledsen faktiskt . Men säsongen e inte över ännu , jag håller tummarna stenhårt för Er allihop .

@Miaa Ärligt talat vet jag inte.. Fått väldigt knapphändig info från stationen. Från början.. Lämnade sto i Juni hon gick ett bra tag innan hon gick i brunst(tysta brunster) när hon väl blev seminerad (3ggr) och jag hämtade henne sas inget. Kom tillbaka på 18d och då sa vet.. ja just det hon hade två ägg!! Jag stod med lång näsa och såg nog bra dum och stammade fram ääh vaaa?? Visades på ul två foster blåsor ett stort ett väldigt litet, det mindre klämdes. Och summan av kardemumman så hade båda försvunnit vid koll på d 23.. Hon skulle vara ren som dom sa, livmodern såg bra ut? Har jag gjort fel som inte bad om bakprov? Fy fan jag måste nog verkligen läsa på vad man skall be om. Om hon nu inte tar sig så tar jag en annan station nästa år och läser på ordentligt under vintern! Så jävla tråkigt om hon inte tar sig med en summa som närmar sig 20000 och inget föl! Men jag har ju bara mig själv att skylla på när jag inte kollar upp saker..

När hon betäcktes med deras hingst(N) så tog hon två språng, sen var det klart. Ett ägg inget strul! Vad vet jag?

Som jag har förstått det så är det inget ovanligt att de resorberar en om man klämmer den andra tvillingen. Om det är två av olika storlek hade jag nog haft lite is i magen och kollat om den lilla resorberat av sig själv (tror jag...kanske)

Du har inte gjort det minsta fel som frågat efter baktprov. Jag har bara gjort det om mina varit tomma på en brunst. Och iår var det på ponnystoet och de hann inte ta baktprov på den brunsten, men det gjorde ingenting för hon blev dräktig ändå!

@Empire, vem betäckte du med först? Minns jag fel om det var Hasard (eller Heartbeat)?
Frågade aldrig om baktprov :( Hon är betäckt med Hasard både första och nu efter sprutning. Om hon nu inte blir dräktig skall jag kolla efter annan station nästa år, vet ju att hon blir dräktig, nu sist tyvärr med tvillingar ;(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 925
Senast: JSH
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·
W
Avel Så här kan det ju också se ut hos oss uppfödare. Beställde sperma till ett av våra ston, detta var sperma från en utländsk hingst med...
Svar
10
· Visningar
1 542
Senast: Winter
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 655
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka