Betäckningar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nähä, blev inget denna gången heller :(
Hon visade ju ordentlig brunst i fredags men hade små ägg så vi beställde för säkerhets skull, men det gick inte att seminera. Och nu idag så vart brunsten över... Så det blir spruta igen och ett sista försök, men det känns ju inte jättelovande :wtf:

Nähä, blev inget denna gången heller :(
Hon visade ju ordentlig brunst i fredags men hade små ägg så vi beställde för säkerhets skull, men det gick inte att seminera. Och nu idag så vart brunsten över... Så det blir spruta igen och ett sista försök, men det känns ju inte jättelovande :wtf:
Usch vad tråkigt . Hur tänker man vad är planen och varför beter hon sig som hon gör ? Infekterad eller vad kan det bero på ?

Misstänker att hon är infekterad så vi ska ta bakt.prov när vi kan, men hon hade bra brunst första omgången som vi missade, när D precis hade fått ryggskadan så det fanns bara en handfull hingstar som vi skulle kunnat få på tillräckligt snabbt. Andra brunsten (sprutad), enda gången som hon eg blivit seminerad, var egentligen också bra även om hon inte kom igång själv. Och sedan har hon då ev haft en jättesnabb brunst eller en väldigt seg gulkropp och sprutad igen, och så denna skitbrunsten som inte gick att seminera på.

Någon som varit med om att vet inte hittar någon fosterblåsa vid ul 17 dygn men stoet är inte på gång till ny brunst ? Har stoet varit dräktigt ändå vid senare koll ?

@Cashmere
Jag har varit med om det en gång. Dräktigheten hittades vid nästa koll och var då klart över 30 dygn, dvs måste ha funnits redan vid första kollen.

Någon som varit med om att vet inte hittar någon fosterblåsa vid ul 17 dygn men stoet är inte på gång till ny brunst ? Har stoet varit dräktigt ändå vid senare koll ?

Ja, min var sån den här gången!
Vi kollade henne lite tidigt eftersom vi egentligen följde ett hematom, 14 dygn o då fanns en liiiten (tumsnagelstor) fosterblåsa (syns på att det var som en vit lins i blåsan tydligen). Några dagar senare skulle vi kolla henne på vad som då borde vara 18 dygn. TOM :( som vi letade och letade och letade...
Åkte sen dit igen bara för att de ändå skulle kolla andra ston o för att det ju inte kostar mig något extra. Då var hon på typ 21 dygn och klockrent dräktig bara genom att känna rektalt. Var dock för tidigt för att se hjärtat så än är vi inte säkra på henne men JA dräktig var hon ju...

Highcruiser för mig med och han verkar ha fantastiska simmare för hon tog sig nu på ett ägg som vi inte ens såg komma! Minst 3 dagar efter insemination.

Mitt sto e.Leggiero är konstaterad dräktig på 17:e dygnet med tvillingar, dock ha hon nu endast ett foster o ska kollas på måndag att allt ä som det ska.Hingst jag använt är Radisson :)

En liten fundering. Vet såg bara ett ägg denna gång, och nu funderar jag på hur viktigt det är att kolla på d17? Kan man lika gärna kolla på d20? Har svårt att få ledigt men är ledig på d20. Kommer att ta hem en vet för ul, vill inte riskera att åka med henne med tanke på allt strul som blev. Om det är super viktigt att kolla på d17 får jag väl sjukskriva mig ;)

Det är liksom aldrig bra när veterinären ringer... Det finns en fosterblåsa, som är tom. Det finns inget foster! En "vi ska vara 100% säkra" kontroll om 2 dygn, sedan får vi börja om. Förhoppningsvis hinner vi. Jag tål absolut den lek jag gett mig in i samtidigt har jag pendlat mellan hopp och förtvivlan i 3 månader nu. Lite lätt slitsamt. Suck!

Nån som sitter på en bra dräktighetsdans? Ska jag sova med hästtagel under kudden? :idea:

Heja oss som fortfarande segar på!! :banana:

Idag är Olivia på dygn 90! På fredag ska vi på UL. (Uncanto är stationens egna hingst så det gick bra att komma på dygn 92 istället.) Jag funderar lite på det här med datum för beräknad fölning. Jag har sökt på nätet men fått lite olika svar på hur man räknar. Hittade även en app som räknar ut datumet men det datumet stämde inte med de andra metoderna. Hur räknar man egentligen? Olivia inseminerades den 9:e maj, när blir då datumet för BF?

Idag är Olivia på dygn 90! På fredag ska vi på UL. (Uncanto är stationens egna hingst så det gick bra att komma på dygn 92 istället.) Jag funderar lite på det här med datum för beräknad fölning. Jag har sökt på nätet men fått lite olika svar på hur man räknar. Hittade även en app som räknar ut datumet men det datumet stämde inte med de andra metoderna. Hur räknar man egentligen? Olivia inseminerades den 9:e maj, när blir då datumet för BF?

Jag har också funderat på det så jag frågade stationen (du och jag har samma station?) och vet där sa 11 månader, dvs 9 april för din del (+/- 10 dagar, oftast plus). Så jag kör på det.

Jag räknar på elva månader, så den som seminerades 25 maj beräknar jag föla 25 April. Det blir exakt 335 dagar.
Årets föl skötte sig och kom på dag 335. Liksom de andra två fölen på gården

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 925
Senast: JSH
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·
W
Avel Så här kan det ju också se ut hos oss uppfödare. Beställde sperma till ett av våra ston, detta var sperma från en utländsk hingst med...
Svar
10
· Visningar
1 542
Senast: Winter
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 655
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30