Betäckningar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Klart den provridits? Har jag väl aldrig sagt nåt om.
Dock har inte Lövsta haft de mest populära hingstarna innan BD kom så att de köpt betyder inget för mig. Faktum kvarstår, går han inte igenom nästa år tror jag inte det är nån toppendeal.

Klart att det inte är nån toppendeal om han inte går igenom men han är ju prissatt därefter.

@simpan vet inte när ditt sto är redo att insemineras, men de flesta har slutdatum den 15/8, de som är på språngrulla och har kvar på säsongen (om jag inte missat någon eller någon ändrat datum, listade åt en stallkamrat för två veckor sedan):
31/8 Amaranth, Black Coffee, Frans Andreo, Gustav, Highcruiser & Luxus (Donnerfly på naturlig betäckning 1/9)
Så är ju inte så stort utbud att välja på. Finns kanske fler på ett-sto-licens (så som Flambeau)?

Jag tog ditt förslag om Flambeau som en ren kostnadsfråga. Med tanke på hans unga ålder vet man väldigt lite om dräktighet.
I dagsläget hade jag satt dräktighet som första kriterie om jag absolut ville ha dräktigt.

Jag vänder mig mot dina tvärsäkra antaganden om vad som går att sälja eller inte medans du sitter med ett sto med Warsteiner i.
Men vi tycker uppenbarligen olika.

@simpan vet inte när ditt sto är redo att insemineras, men de flesta har slutdatum den 15/8, de som är på språngrulla och har kvar på säsongen (om jag inte missat någon eller någon ändrat datum, listade åt en stallkamrat för två veckor sedan):
31/8 Amaranth, Black Coffee, Frans Andreo, Gustav, Highcruiser & Luxus (Donnerfly på naturlig betäckning 1/9)
Så är ju inte så stort utbud att välja på. Finns kanske fler på ett-sto-licens (så som Flambeau)?

Jag har koll på slutadatum och kollar i första hand efter hingstar som skickar tom 31:a =) Det begränsar absolut utbudet! Zuidenwind står fortfarande med på listan men det går inte att få efter 15:e på honom så det beror på hur snabbt hon är semineringsklar. Sprutas ikväll.

Jag tog ditt förslag om Flambeau som en ren kostnadsfråga. Med tanke på hans unga ålder vet man väldigt lite om dräktighet.
I dagsläget hade jag satt dräktighet som första kriterie om jag absolut ville ha dräktigt.

Jag vänder mig mot dina tvärsäkra antaganden om vad som går att sälja eller inte medans du sitter med ett sto med Warsteiner i.
Men vi tycker uppenbarligen olika.

Han har i år väldigt bra dräktighet och det är det som räknas just nu, inte vad han kunde ha haft för dräktighet förra året om han varit godkänd. Hingsten jag hittills använt har inte haft några problem med dräktigheten andra år men i år är det katastrof.
Ang Warsteiner så skulle jag kanske hellre haft nåt annat i stamtavlan men faktum kvarstår att jag har ett mkt bra sto, Warsteiner till trots. Hoppas helt enkelt att hennes egna siffror talar mer än hennes morfar.
Jag behöver ju inte välja en hingst som jag inte vill ha bara för att hon råkar ha Warsteiner i stamtavlan?
Om jag väljer bort HC pga att jag anser att hans avkommor i dagsläget är osäljbara som föl (om man inte dumpar priset förstås, går säkert att sälja för 30 000), att jag personligen inte gillar honom och för att han inte matchar mitt sto, det är väl inget som jag ska behöva sitta och försvara mig om gentemot dig? Antar att du inte tänker köpa fölungen av mig?

Black coffee har väl också riktigt bra villkor?

Bra villkor men nej tack, det är inte billigast möjligt som gäller.

Senast ändrad:
@simpan Jag tror du missuppfattade mitt inlägg . Jag menade inte att du bara ville ha en billig hingst och jag tycker själv att Flambeau är spännande men hade velat se honom under ryttare .
Jag har bara skrivit att det blir ett dyrt försök

Jag har koll på slutadatum och kollar i första hand efter hingstar som skickar tom 31:a =) Det begränsar absolut utbudet! Zuidenwind står fortfarande med på listan men det går inte att få efter 15:e på honom så det beror på hur snabbt hon är semineringsklar. Sprutas ikväll.

Allstå, sprutas hon i kväll är min gissning att hon ovulerar på söndag. Inte helt optimalt. Prioritera hingst med BRA sperma.

När du skriver saker som är rent skit som en sanning är det klart du får försvara dig? Du skriver ingenstans att det är din åsikt, du skriver att de är svårsålda. Som om det vore en sanning, vilket jag säger emot.

Jag har inget emot Flambeau, en trevlig hingst men jag föredrar hans pappa. Behövde jag ett säkert kort hade jag inte valt en 3åring men lycka till.

När du skriver saker som är rent skit som en sanning är det klart du får försvara dig? Du skriver ingenstans att det är din åsikt, du skriver att de är svårsålda. Som om det vore en sanning, vilket jag säger emot.

Jag har inget emot Flambeau, en trevlig hingst men jag föredrar hans pappa. Behövde jag ett säkert kort hade jag inte valt en 3åring men lycka till.

Men du fattar ju helt enkelt inte vad jag pratar om, eller snarare väljer att missförstå eftersom jag sågar en hingst som du uppenbarligen tycker om.
Jag snackar inte om ett säkert kort för något annat än dräktigt, vad är bättre än att välja än en superfertil 3-åring med få ston som bevisat fått dräktigt I ÅR!
Jag föredrar också hans pappa, (vem gör inte det!!??) men han har rätt tveksam dräktighet i år och tidigare år så det är inget säkert kort, dessutom skickar de inte på honom efter 15:e och eftersom stoet kommer att ovulera nästa vecka är inte hingstarna som slutar skicka den 15:e ett alternativ längre.

Fölungar efter Highcruiser är svårsålda SOM FÖL TILL BRA PENGAR, det är ett faktum, han är "omodern". Trist att det är så eftersom han faktiskt är A-hingst men så är det. Som inridna, utbildade och visade däremot är de absolut gångbara!
Jag har hela tiden skrivit att han går bort för att JAG inte gillar honom och för att jag inte tror på honom till mitt sto, detta i kombination med att avkommorna är svårsålda som FÖL. Du ser ju bara det du vill i den meningen och hakar upp dig på att jag säger att de är svårsålda, har du själv betäckt med honom så att du känner dig trampad på några tår eller vad är felet?

Du valde själv en rätt ung oprövad "innehingst" vars avkommor ännu inte bekänt färg när du valde Floricello till Frans så kasta inte sten i glashus.

Jag vill ha dräktigt! Jag vill inte använda en hingst som jag inte tycker om själv, som inte kommer att lämna bra i kombination med mitt sto (och per automatik garanterat bli svårsålt) och som jag vet har svårsålda FÖL även om de är bra. Jag kan däremot chansa på en hingst som KAN bli lättsålt lika gärna som att det KAN bli ännu mer svårsålt än med HC.
Du verkar inte förstå det här med att man kan chansa ibland, antingen vinner man eller så förlorar man, det är en risk man får ta men man behöver ju inte gardera sig för förlust genom att välja en totalt opassande hingst bara för att få dräktigt, då kan hon lika gärna gå tom.

Du får välja vad fan du vill men sluta snacka skit om hingstar och hävda att det är FAKTA. För det är det inte. Det är allt jag säger emot och det tänker jag göra i 150 inlägg om det krävs.

Jag har inget emot unga hingstar men hade inte valt en 3åring för en sista chans. Du får gärna chansa, jag är mer för att planera i god tid.

Du får välja vad fan du vill men sluta snacka skit om hingstar och hävda att det är FAKTA. För det är det inte. Det är allt jag säger emot och det tänker jag göra i 150 inlägg om det krävs.

Jag har inget emot unga hingstar men hade inte valt en 3åring för en sista chans. Du får gärna chansa, jag är mer för att planera i god tid.

Men nu tar du väl priset!! Du beskyller mig för att inte ha planerat!! Då kan ju du berätta för mig hur du tycker att jag skulle ha planerat in att jag skulle kunna veta att mina ston inte skulle ta sig med den hingst som jag valt ut och använt sedan i maj! Att man måste byta hingst är inget man kan planera och att stona behagar brunsta resp fastna så att de inte håller tidtabellen är väl för fan inget som JAG kan planera!
Det är ju inte dirket så att jag hoppat in och plötsligt valt att börja betäcka nu med en vecka kvar...

Dessutom VAD är det jag chansar genom att välja det absolut bästa fertilitetsalternativet jag har just nu? Superfertil treåring med dokumenterat bra dräktighet!

Vi har valt att inte diskutera med varandra förr och jag gör valet igen för du är ju korkad på riktigt emellanåt.

@simpan eftersom du är i lite samma sits som jag, tar du föl på stoet varje år? Hur tänker du med att det ev blir så sent föl om hon tar sig nu, betäcker du ändå om nästa år? Som jag förstår det är tanken att sälja som föl?

Jag känner lite att kan jag inte få på en hingst som jag hade velat använda från början kan jag lika gärna låta henne gå tom i år och börja tidigt nästa år med hingsten jag verkligen vill ha, som att få ett föl jag kanske inte "egentligen" ville ha och sedan ha stoet tomt nästa år för att det blir för sent att påbörja seminering...

@simpan eftersom du är i lite samma sits som jag, tar du föl på stoet varje år? Hur tänker du med att det ev blir så sent föl om hon tar sig nu, betäcker du ändå om nästa år? Som jag förstår det är tanken att sälja som föl?

Jag känner lite att kan jag inte få på en hingst som jag hade velat använda från början kan jag lika gärna låta henne gå tom i år och börja tidigt nästa år med hingsten jag verkligen vill ha, som att få ett föl jag kanske inte "egentligen" ville ha och sedan ha stoet tomt nästa år för att det blir för sent att påbörja seminering...
Ja, jag tar föl varje år.
Kommer förmodligen att avstå betäckning nästa år om de tar sig detta år och det blir föl, det blir för sent att börja betäcka i slutet av juli.
Varför jag kämpar på i år är för att det ena stoet bara är på lån och ska återlämnas nästa höst, får alltså inga fler föl på henne om jag inte slår till och köper henne. Det hade jag tänkt göra men känner mig nu lite tveksam. Ganska säker på att det är hingsten som krånglar men man vet ju aldrig säkert...

Jag resonerar som så att jag har redan betalat massor denna säsong, lika bra att lägga lite till och kanske få föl än att sluta och stå med tomma ston och enbart räkningar. Då står jag hellre över nästa år istället, utan en massa avgifter till ingen nytta =)

Finns säkert de som resonerar annorlunda men så har jag tänkt i år.

Fölungarna kommer att bli supersena och förmodligen inte hinna visas (supertrist) men då har jag iaf

Jag anklagar dig inte för nånting, det är du som hävdar att jag inte tar risker
och sprider dynga om hingstar.

Jag gav dig bara förslag för att du inte skulle behöva riskera både pengar och dräktighet.
Vill du inte ta de råden så skit i det.

Att Luxus dräktighet inte är toppen i år borde stationen vetat tidigare. I min värld har man alltid en plan B som man tar till senast i juli om det skiter sig. Men innan dess hinner man med minst två brunster och på de hinner man undersöka vad som felas

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 925
Senast: JSH
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·
W
Avel Så här kan det ju också se ut hos oss uppfödare. Beställde sperma till ett av våra ston, detta var sperma från en utländsk hingst med...
Svar
10
· Visningar
1 542
Senast: Winter
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 655
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka