Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mer duma frågor: Hur ofta behöver man flera skick per brunst? Och hur fasiken hinner man få det om man inte bor nästgårds med hingsten?
Låter typ jämnt som att alla som föder upp häst bor i skåne, men om man inte gör det är det ju transporter som tar tid, hur fasiken hinner man med flertal sådana?
@Vingra , så länge ägget är kvar seminerar man helt enkelt. Det handlar om att inte börja för tidigt, men ibland står man där med lång näsa för att det plötsligt blev för sent istället.
Jag tror inte det finns nån station som medvetet beställer och seminerar mer än nödvändigt så det är nog ingen vettig urvalsprincip.
@Vingra , så länge ägget är kvar seminerar man helt enkelt. Det handlar om att inte börja för tidigt, men ibland står man där med lång näsa för att det plötsligt blev för sent istället.
Jag tror inte det finns nån station som medvetet beställer och seminerar mer än nödvändigt så det är nog ingen vettig urvalsprincip.
Min fick troligen Pregnyl o 2 sammandragande sprutor förra året då hon hade vätska i livmodern.Finns det några negativa effekter med att ge sprutan för att släppa ägg?
eller varför görs det inte mer frekvent?
Simpan , jag tycker du är beundransvärd som ändå håller humöret uppe , och håller tummarna för dig . Zuidenwind har jag hört har monsterspermier om han kan passa ?Pratat med Elisabet Ernblad idag ang dräktighetsprocent på Luxus. Fem ston är ännu inte inrapporterade, gissar att mina ston hör till den skaran så det sjunker nog lite. Slutresultatet här är alltså räknat på 5 ston som ej är klara än.
Totalt antal betäckta ston: 60 st
AI: 12 st
TAI: 49 st
FAI: 0 st
N: 0 st
Totalt antal dr.undersökta ston: 55 st
Registrerade dräktiga: 32 st
AI: 7 st
TAI: 25 st
FAI: 0 st
N: 0 st
Varav i nuläget ej längre dräktiga: 0 st
Aktuell dräktighetsprocent: 58 %
Simpan , jag tycker du är beundransvärd som ändå håller humöret uppe , och håller tummarna för dig . Zuidenwind har jag hört har monsterspermier om han kan passa ?
Jag tillhör en av de lyckliga som fick dräktigt med Luxus på andra brunsten , men har funderat på varför vi stoägare egentligen ställer upp på att riskera dessa stora pengar utan garantier ... Vet och dygnsavgifter är ju inte gratis precis .
Trots begränsat utbud så funderar jag på att enbart välja bland hingstar med dräktighetsavgift nästa år . Jag önskar fler stoägare tänkte likadant så att vi kunde påverka marknaden att bli lite mer rättvis .
Flambeau var mitt förstahandsval, så honom gillar jag verkligen !Tack! =)
Zuidenwind går inte att få skick på längre, hans säsong slutar den 15:e liksom de allra flesta hingstars.
Jag har nu seminerat mitt ena sto med Cantebury och sperman ser kanonfin ut så jag håller tummarna allt jag kan där.
Stoet som vi diskuterat hingst till här i tråden går till Flambeau och semineras nästa vecka.
Flambeau var mitt förstahandsval, så honom gillar jag verkligen !
Det blev dock inget eftersom jag anser Lövsta behandlar långväga stoägare orättvist med rabatterna de delar ut på hingstvisningen . Där jag och fler med mig aldrig kan infinna mig . Därför bojkottar jag och mina fyra avelsston Lövsta tills det har ändrat sig .... 30 % e mycket pengar på fyra ston , och jag har högdräktiga ston och ett heltidsarbete att sköta vid den tidpunkten , varje år ...
Men jag håller verkligen verkligen tummarna för dig ! Fölet kommer bli skitsnyggt ! ( glöm inte be om 30 % rabatten , kan vara lite sent på säsongen dock ...
Ja, det är ju inte samma sak i augusti direkt ....Nån 30% rabatt kan jag nog glömma =) Jag är mest bara glad om stoet tar sig till slut.