Är du dum eller?
17 år ingen direkt ålder på en förstagångs mor, om det inte finns andra fysika hinder, men dessa har du inte tagit upp... utan endast åldern, vilket tydligen ska vara anledningen till att inte ta föl..
Och varför skulle jag vara kall? Är du så okunnig eller?
Måste säga att det var lågt!!!
Så du menar att du hade kunnat köpa ett sto som aldrig fått föl..Säg att hon är 17 år och syftet till att du köper henne är att avla..
Vem är det som är dum i såfall????
Jag kan ju säga att med den höga klassen det är på sveriges hästar idag så tror jag att med litet letande man kunnat hitta ett BRA fölsto för en ännu mindre summa..
"Den som söker han finner.."
En bra avel kräver omtanke och framförallt planering..
Inte bara impuls-köpa första sto bara för att den är billig och har fin stam..
Och hur är du människa till att avgöra om en häst har fysiska hinder som sitter inne på buke och gafflar om att man ska köpa 17-åriga förstfödersker och avla på..
Och säg inte att du köper ett sånt sto och åker till ett djursjukhus och gör allt vad undersökningar heter.. Då hade du snart haft råd och köpa ett BETYDLIGT bättre sto med bättre stam som kanske haft 5(!) föl..!
Jag skiter fullständigt i vad andra gör med sina hästar så länge slutet för dem går till på ett bra sätt... Men jag försvarar dem INTE!!!
För jag tycker det är bara egoistiskt och en skam för sveriges seriösa uppfödare..
De som trälar för att prestera nåt med fina hästar som är hela och fräscha...
Tack och lov för att stona oftast kastar OM delyckas bli dräktiga..
Ps. Jag har faktiskt varit med om att ett sto fick förslösa med hjälp av kejsarsnitt p.g.a att livmodern sprack..
Den dödsångesten var inte att leka med, .....
Och vad veterinären sa att det berodde på att det gick som det gick.. Ja, det kanske du kan räkna ut själv...