Betäckning av gammalt sto

Är du dum eller? :mad: :mad:
17 år ingen direkt ålder på en förstagångs mor, om det inte finns andra fysika hinder, men dessa har du inte tagit upp... utan endast åldern, vilket tydligen ska vara anledningen till att inte ta föl.. :confused:

Och varför skulle jag vara kall? Är du så okunnig eller? :devil:

Måste säga att det var lågt!!!

Så du menar att du hade kunnat köpa ett sto som aldrig fått föl..Säg att hon är 17 år och syftet till att du köper henne är att avla..
Vem är det som är dum i såfall????

Jag kan ju säga att med den höga klassen det är på sveriges hästar idag så tror jag att med litet letande man kunnat hitta ett BRA fölsto för en ännu mindre summa..
"Den som söker han finner.."
En bra avel kräver omtanke och framförallt planering..
Inte bara impuls-köpa första sto bara för att den är billig och har fin stam..

Och hur är du människa till att avgöra om en häst har fysiska hinder som sitter inne på buke och gafflar om att man ska köpa 17-åriga förstfödersker och avla på..
Och säg inte att du köper ett sånt sto och åker till ett djursjukhus och gör allt vad undersökningar heter.. Då hade du snart haft råd och köpa ett BETYDLIGT bättre sto med bättre stam som kanske haft 5(!) föl..!

Jag skiter fullständigt i vad andra gör med sina hästar så länge slutet för dem går till på ett bra sätt... Men jag försvarar dem INTE!!!
För jag tycker det är bara egoistiskt och en skam för sveriges seriösa uppfödare..
De som trälar för att prestera nåt med fina hästar som är hela och fräscha...

Tack och lov för att stona oftast kastar OM delyckas bli dräktiga..

Ps. Jag har faktiskt varit med om att ett sto fick förslösa med hjälp av kejsarsnitt p.g.a att livmodern sprack..
Den dödsångesten var inte att leka med, .....
Och vad veterinären sa att det berodde på att det gick som det gick.. Ja, det kanske du kan räkna ut själv... :mad:

Det var ett svar på trådskrivarens mycket trevliga svar- citat: "så du menar att du sätter din häst liv på spel för att du bara ska få ett föl som kanske får leva med en amma i ställer för sin mamma ...?????Är du så kall??"
På min fråga, Varför inte!? :confused: :confused:
:confused:

Så du menar att du hade kunnat köpa ett sto som aldrig fått föl..Säg att hon är 17 år och syftet till att du köper henne är att avla..
Vem är det som är dum i såfall????
Nej, jag skulle aldrig köpa en 17-årigt sto som inte haft föl (skulle inte köpt något så gammalt sto alls) eftersom jag håller på med trav och är de 17 och inte haft föl är det inget att ha... :devil:
Men visst Flippan 17 år för en billig penning- ABSOLUT!!

Jag vet inte varför du hoppar på just mig? :mad:
Jag undrade om du hade belägg för de fakta du skriver.. mig veterligen är inte 17 en för hög ÅLDER om det inte ligger andra fysiksa problem...
Fö så har jag inte sagt att man ska köpa någon häst alls... så du kanske skulle hetsa ner och ta fram fakta!?

Ang. skador hade jag en 6 årig sto som fölungen rev söner livmodern på..
Illa kan det gå oavsett ålder! :(

Nej du lille vän !!! Jag är varken dum eller okunnig !! Visst kanske lite men inte så pass så att jag "riskerar" en massa bara för att ta ett föl !! Sen skiter jag fullstänigt i om hon skulle vara världs bäst i någonting!!!
Älskar man sin häst så är man inte människa till att utsätta hästen för ett sådant lidande !
Som ika 77 sa så är det ju en risk att det blir komplikationer!! En risk som säkert många tar men inte jag!! :mad: :devil:

Vari finns lidanet?? :confused:

När det gäller betäckning och dräktighet finns det alltid risker... oavsett ålder...
Fortfarande bör du se hästen som individ! Ta ut en veternär och få ett utlåtande hurvida stoet bör bli betäckt eller strunta i att betäcka...

Är du en stor vuxen flicka? :confused:

Hmmmm detta gäller inte min häst till å börja med !!!Tack å lov Sen vet jag vad hon har för brister JAG skulle aldrig lägga på ett sto som va 17 år gammal hispig som FAN kan inte vara själv i stallet är inte fullt ridbar pga rygg
Inte fan skulle jag lägga på just denna häst !!! Men enligt VETERINÄR så skulle det inte ALLS vara några problem med att lägga på henne !!!
VARFÖR ska man lyssna på en veterinär när man kan lyssna på flera !!!! UNDRAR :devil: :devil: :devil: :banana:

Nej, din häst har ju redan 2 föl.. :devil:

Så du kan mer än veterinären? Grattis! :bow: :bow: :bow:

För övrigt är det först nu du talar om hur stoet är... förut har vi fått svara på hurvida vi tyckte det var fel att betäcka en 17 åring...

Nu lär jag väl få skäll,men jag tycker det låter som om nån av dina kompisar ska betäcka sitt 17-åriga sto, och du är avundsjuk, och vill att hon låter bli.
Det finns INGET som talar för att en häst i den åldern ska ha svårare för att föla än vilken som helst.

Nej du jag är inte avis jag har min egna häst som jag kan ta föl på om jag vill!!! Hon har haft två föl innan.Så varför skulle jag vara avundsjuk på henne ??? :crazy: :confused:

Inte sagt att en fölningen löper problemfritt bara för att stoet är under 17..!! NATURLIGTVIS inte!
Som du säger så kan ju vad som helst hända med vilket sto som helst.. NÄR som helst..

Men vad jag menar är att riskerna ÖKAR drastiskt när ett sto blir äldre.
Jag har pratat med åtskilliga veterinärer om detta och alla säger olika saker.. :mad:
Men alla är överrens om en sak: att riskerna för för trångt bäcken, kastning m.m ökar.
Men det är ju ändå upp till var och en..

Jag har ett sto på 7 år. Och jag har sagt till mig själv att jag har två år på mig att betäcka henne.
Dels för att jag är såå rädd att det ska hända henne nåt och dels för att hon är det finaste jag har!!

Om jag betäcker henne om två år, då blir hon 10 när hon får fölet och dit kan jag sträcka mig för att vara på den säkra sidan..Och då är det inte MITT fel om det händer nåt..
Naturen kan jag inte styra över.. Skulle nåt trots allt hända, så har jag gjort i alla fall försökt att undvika det.
Har jag helt fel som tänker så?
Jag vill inte sitta och säga vad annat folk ska göra, men jag måste få ha en åsikt.. :crazy:

Vad gäller det här med Flippan.. så vet jag inte vad jag ska svara..Det kan ju vara värt ett försök..
För vi behöver ju få fram bra hästar i Sverige..
MEN jag hade inte gjort det...
Jag hade hellre köpt ett avelssto med likvärdig stam som har fått föl...
Men det är ju bara jag.... Inte nån annan..

Jag tycker inte det är det minsta fel att betäcka ett 17-årigt sto för första gången! Kan inte se problemet? Du kanske förklarar det någonstans men ditt språk är så otrevligt att jag inte ids läsa allt :smirk:

Halvblodsstoet Boniana fick sitt första föl som 17-åring, blev mamma till tre godkända hingstar och två avelsston. Hon fick sammanlagt sex avkommor.

Jaha? Så du får ha en åsikt men inte jag om det inte överrens stämmer med din?

Jag har aldrig sagt varken Bu eller bä, jag frågade bara varför man inte kunde betäcka en 17 åring... och jag tycker fortfarande inte att det har med åldern att göra... utan hästens fysiksa form!
Det kan vara fel att betäcka en 6 åring oxå..

Om hon skulle bli dräktig så klarar hon säkert av att föla också, annars så skulle hon säkert inte tagit sig öht...

Det finns minst lika många "tänk om" när man betäcker ett yngre sto som det finns när man betäcker ett äldre sto, tänkte man bara så så blev det väl aldrig några föl :crazy:

Så du bryr dig bara om åldern..? Tycker det låter mer som ett sätt att frisäga dig själv från ansvar än att du tycker som du gör för hästens bästa...

Jag gjorde inte det, men det fanns även andra orsaker till det förutom ålder, en skada som hästen hade ont av samt att hon hade lutande vulva och kanske inte skulle funka dräktig utan att sys :crazy: så jag skippade det för hästens skull.
Vet inte om jag skulle gjort det ändå på en häst såpass till åren, beror helt på hur den verkar och ser ut. Mycket kan ju gå snett. :(

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 967
Senast: Shaggy
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 883
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 505
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka