Betäckning av gammalt sto

Jag kan prova att svara på din fråga.
Men jag kan enbart grunda svaret på VÅRA egna erfarenheter av fölston inte någon eventuell statistik.

Teorin att äldre ston drabbas oftare av komplikationer tror jag inte på.

A och O är hur bra kondition stoet är..
(Är hon mager eller skadad så är sanolikheten större att hon antingen kastar p.g.a. att det ofödda fölet inte får näring nog, eller att hon går sönder när hon skall resa sig EFTER fölning. Halkfritt golv ett måste)

Hur hon ser ut rent exteriört..
( Ett sto som har väldigt kort rygg har, med större sannolikhet en större chans att drabbas av felläge. Fölets ben ligger alltså fel vid utdrivningsstadiet.)

Vad hon betäcks med..
( Om jag backar tillbaka på alla våra uppstallade märrar så ser vi en röd linje på ston som betäckts med väldigt stora hingstar. Framförallt förstagångsston. Som ex. har jag hingsten Pine Lane Yatzee, som var/är oerhört långbent och nedärvde detsamma. 5 ston hade vi dräktiga med honom och alla hade felläge varav ett sto dog. Fölungarnas ben var absolut det längsta vi haft någonsin.)

Vem som övervakar fölningen..
(En orutinerad hästägare kan få en "drömfölning" att gå åt skogen

För oss som tar emot ston så har ju förstföderskorna högsta prioritet. Detta inte för själva fölningen utan istället för vad som händer sedan.
Vissa förstföderskor kan bli oerhört aggressiva mot sin lille och absolut inte släppa till någon juver.
Det är här som risken ligger, inte åldern.
Är märra 4 eller 17 spelar ingen roll.
Om alla övriga kriterier är uppfyllda.

AM

Det där låter VÄLDIGT trovärdigt, faktiskt... :)
Tack för att ni försöker hjälpa till att reda ut hur det ligger till, för jag hittar ingen info.. Jag har beställt blanketter och broschyrer från Agria nu..
Vi får väl se vad det står i dem sen oxå...

Och jag finner ingen anledning till att tjabba emot dig, för du verkar ha en enormt stor erfarenhet av det här med avel..
:bow:

Vi hemma har erfarenhet av våra ston skulle man kunna säga.
Och lite har man väl på fötterna men vi är alltid öppna för nya råd och teorier.

CK här på Buke har nog större erfarenhet eftersom dom även bedriver även hingststation med seminverksamhet.
Dom har kanske större trafik på fölston och ser därför mycket fler varianter än vad vi gör.

Betänk också att många veterinärer har faktist inte någon vidare bra kunskap om avel.

Om du vill ha bra råd i detta ämne så ska du leta rätt på en sk. stuteriveterinär.
Alltså en sådan som är knuten till en hingststation eller större stuteri.

Dom kan med sitt tränade öga titta på ett äldre sto och råda vidare.

Lycka till med efterforskningen.
Hittar du några intressanta uppgifter så dela med dig av dom till oss.

För även om vi är bättre på dig i avelsfrågor så kommer vi aldrig att bli fulllärda!! :)

AM

Hmmm nej vi är verkligen inte smma person .....
Jag kan väl få ändra uppfattning jag oxå eller !!Det gör jag inte för att ika 77 gjorde det ....som hon sa så är man människa å ja kan inte så mycket om det hela men det sa mig att det inte va någon bra ide att lägga på det stoet!!!
Men men Jag har ändrat uppfattning om vilken ålder man kan ha vid första föl men inte henne !!Får jag tycka så eller ....??? :confused: :confused: :confused: :mad:

Love ya ika 77 du är den bästa ;) :love: ;)

hur dom ändrat uppfattning om ditt och datt

Om du läst mitt svar hade du sett detta. Men det var visserligen ställt till er båda. Men det spelar ingen roll. Bara bra att du ändrat uppfattning och är villig att lära dig av bla. nafayett och ck, som är oehört duktiga båda två.

bäcken stadgat sig så mycket och har svårare att luckras upp vid en förlossning

Jag har hört att det är så med hundar, men inte med hästar...:confused:

Det viktigaste är väl ändå stoets "avelsvärden" (både fysiskt, psykiskt och "blodsligt") och sjukdomshistoria, samt den aktuella konditionen. Ålder är väl bara nåt som står på papprena...?

Min granne betäckte sitt 15 åriga sto för första gången och eftersom hon var i bra kondition lämnade veterinären klartecken. Han har en piggelin ettåring hemma nu, och mamman också förstås.

Jag vet folk som har betäckt hästar som varit över 22 men dock inte hästar så långt över tio som är förstföderskor. Jag skulle aldrig våga göra de med min häst. Det är ju ändå trots allt så med mänskor med att destu äldre du är destu mer riskabelt är de.
Jag respekterar allas åsikter här, men jag själv skulle nog inte göra de, även om det är så att vet sa att det är helt ok. Det är som folk säger alltid en risk att betäcka och just därför skulle jag nog vara extra försiktig med just detta. Jag har alltid fått höra av hästkunniga mänskor att man inte ska betäcka första gången när de är så gammla. Men det kan man kanske. Men som sagt jag skulle nog inte göra de. :smirk:

Jag har precis kommit in och läst hela tråden (skummat vissa partier som var mer personangrepp än nåt annat) och kände att jag ville komma med MIN åsikt SOM JAG INTE SÄGER ÄR DET ENDA SVARET PÅ NÅGOT VIS. Har precis betäckt mitt 4 åriga sto för första gången, största orsaken till detta är att även om jag inte vill ha en häst till för egen del just nu så kanske jag vill det om 6-7 år och om mitt sto - som då är 10 eller mer -inte fått föl itidigare ålder skulle JAG aldrig våga betäcka då. Det är en större risk att betäcka äldre ston precis som det är en större risk för äldre kvinnor att föda barn men det betyder ju inte att det inte går. Utan att det är som sagt riskablare. JAG skulle INTE chansa mitt sto betyder redan idag för mycket för mig. Vad det gäller tävlingshästar som går till avelboxen (och jag pratar inte om travhästar för de kan jag inget om) så är det ju just av denna anledning som ASVH tagit fram stimulanspaketet för 3-åriga ston att man ska ta ett föl innan stoet ger sig ut på tävlingsbanorna. Vad det gäller Flippan och Mynta kan jag bara säga att åtminstånde jag läst artiklar där Flippan skulle gått till avelsboxen men får fortsätta tävla för hon tycker det är roligt och har mycket kvar att ge men man hoppas kunna försöka med embryotransfer vilket ger chans på upp till 6 Flippan föl/år!! Om Mynta vet jag inget kanske har hon redan haft ett föl i tidig ålder?? Självklart är det upp till varje stoägare att bestämma och ta råd av de man litar på och respekterar vad det gäller hästkunnande. MEN för att svara på frågan som inledde denna tråd, NEJ, JAG skulle inte betäcka ett så gammalt sto!!

Exakt VAD är det som är farligare för en äldre förstföderska än för en yngre?
Det vi redan konstaterat är att hästar inte har några problem med bäckenet.
Större risk för kastning? Större risk på ett gammalt sto som HAFT många fölningar. (pga "utsliten" livmoderslemhinna).
Det jag vet är att risken kan vara högre för en sämre mjölproduktion, dock inget att avråda en betäckning för.
Jag vill ha svar från personer som VET, och inte bara jämnför med marsvin/människor och gissar...

En god vän tog över ett gammalt tävlingsto som betäcktes och fick sitt första föl året hon blev 19, nu är hon betäckt för 3 gången och allt har gått problemfritt hittills.

Om jag fick tag på ett bra hbl med meriter som var över 15 så skulle jag inte tveka att betäcka, även om det var första gången.
Tycker inte naturen att det är lämpligt att stoet ifråga blir dräktigt så blir det inte så.
Är stoet då gammalt så kan tänkas att man accepterar det som det är och ev. försöker nästa år.

En del inlägg i denna tråd var absolut bland det dumaste jag hört/läst.
Innan man kastar ur sig massa skitsnack kan man ta reda på fakta först.
Det går faktiskt att ställa frågor på det här forumet utan att kasta ur sig massa otrevlig galla

Jag ska förvisso inte säga att jag vet, men jag har min häst uppstallad hos en som avlar en del även på äldre ston (äldsta förstföderskan betäcktes som 19-åring har jag flr mig). Enligt henne är det så att om stona bara blir dräktiga så är det heller inga problem med fölningen, dock aktar hon sig för att spruta igång äldre ston.
Det största problemet är sedan att få stoet att inte ge all näring till fölungen vid digivning, hon får stoppa i dem enorma mängder kraftfoder (trots fri tillgång på bra hösilage) för att de ska hålla hullet någorlunda.

Se där, dålig mjölkproduktion. :)
Den enda stora nackdelen, men går att lösa med ordentligt med mat till både sto och föl.

Enligt min litteratur ökar risken för inre blödningar på äldre ston, spec på de som haft många föl. Har själv varit med om två fall där 20+ ston dött i inre blödningar i samband med högdräktighet samt ytterligare ett liknande fall som inte obducerades. Jag säger inte att detta innebär att äldre ston inte skall betäckas detta kan hända även yngre ston men risken ökar med åldern.
PL

Då så, då har vi trots en lång tråd inte kommit fram till NÅGONTING som skulle vara anledning till att inte betäcka ett äldre maidensto. (förutom dåligt avelsvärde. :p)

Nej inte för att det är första gången, däremot brukar jag såga åt folk att tänka sig för när det gäller 20+ ston.
Händer det något så är det slumpmässiga saker som inte gå att se i förväg, med åldern blir kroppen skörare. De ursprungliga inläggen mot var baserade på ren okunnighet( störande när folk framför sin okunnighet så bestämt).
PL

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 967
Senast: Shaggy
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 883
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 504
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras