OK.
För länge sedan så hade min moster ett sto på 9 år.. Hon ville ta ett föl, men veterinären sa till henne att det är alltid lurigt att ta föl på ston som har passerat 9-årsgränsen utan att ha fått tidigare föl..
Detta p.g.a att deras bäcken inte har uppmjukats tidigare p.g.a fölning och detta skulle då medföra att det har svårare att luckras upp .En säkerhetsrisk för både stoet och fölet m.a.o...
Men om det han sa berodde på att han inte ville ha fler kunder eller verkligen trodde sig vara så, det vet jag inte..
Men i vilket fall så är det ju ofta så att nåt man hör hänger kvar i bakhuvudet och det har detta gjort...
" ta inte första fölet på ett sto om hon är äldre än 9 år.."
Sen för ca 2 månader så flyttade jag min häst till ett nytt stall. Där kom det för ett tag sen ett föl.
Hon som fick fölet (stallägaren) har tydligen avlat massor på halvblod förr och det här var första fölet för hennes del på "egen hand", för innan hade visst hennes morfar alltid hjälpt till i stallet..
Hon sa till mig att det var ju dags nu, för ***** är ju 9 år i år. så jag ville ta första fölet innan det är försent..
(tilläggas kan att hon är betäckt nu igen med Ragazzo)
Allvarligt så måste jag ta och kolla det här lite bättre.. Ni har fått mig liiite tveksam till hur det EGETLIGEN ligger till.. :