Betäckning av gammalt sto

Till Ika Och Ikeline...

Ta och läs på lite bättre innan ni slänger ur er sådana här saker.
Det finns böcker om avel.
Läser ni på lite så ser ni att felläge på en märr drabbar alla oavsett ålder.
och att ston, oavsett ålder dör i fölning om oturen är framme.

AM

*lånar knapp*

svar till Ika77 och Ikeline...

Nafayette har alldeles rätt.
Läser ni på lite så ser ni att felläge på en märr drabbar alla oavsett ålder.
och att ston, oavsett ålder dör i fölning om oturen är framme.

Jag vet några ston som fått sitt första föl efter 15 års ålder...ja faktiskt ända upp till 22 års ålder som fått sina första föl då...och då har stona varit i GOTT HULL och i GOD KONDITION för sin ålder.Det har gått alldeles utmärkt.Man måste ju först och främst ta hänsyn till i vilket skick hästen är i.

Att hästar kan dö vid en födsel är ofrånkomligt...likaväl som att den skulle kunna dö av något annat...tex giftig växt,sno on sej i elstängsel pga av elfel eller dylikt...ALLT kan hända om man har OTUR.

För övrigt så verkar stoet kanske inte vara den bästa avelskandidanten så som den är beskriven.Hur mkt nu som är sant av detta...

Ta och läs på lite mer om avel...eller skaffa en hamster istället. :p

Vadå för ansvar?!? Vad jag menar är att om det hade hänt nåt med t.ex min häst när hon var ...typ 6 år, så är ju inte det nåt som jag kunde vetat om. Förutsatt att hon varit fullt genomgången av veterinär.. Det ger ju inga fullständiga garantier, tyvärr.. Men om nåt däremot skulle hända när hon var 17, så hade det ju faktiskt varit mitt egna fel och det är inget jag vill ha på mitt samvete gentemot min häst..
Särskilt inte då veterinären innan betäckning har stått och sagt att " det kan ju naturligtvis medföra större risker..bla bla.."
Naturligtvis avlar man inte på en 6-åring heller om dess fysiska tillstånd inte tillåter det.
Men min häst är fullt frisk och jag har 2 år på mig att betäcka henne innan det e "försent". Jag tar inga risker..

Asså, som jag sagt så vet jag att folk betäcker sina ston även EFTER 17 års ålder, och det är inget jag bryr mig om..
Men jag började med att ge min åsikt till trådskrivaren och fick värsta påhoppen om varför JAG tycker si och så.. Vad fan, skit i mig.. :smirk: Det var bara MIN åsikt..

Men ni vänder ju bara på allt man säger !

Det finns säkert de som tycker snorgrönt är skitsnyggt. Jag skulle inte säga nåt till dem som tagit på sig de färgerna, men jag skulle ALDRG bära det själv..

Finns det verkligen INGEN här som förstår mig!?

Nä, jag kan inte påstå att jag vet särskilt mycket om avel, detta är sånt som jag har hört sägas på olika håll i mina kretsar och av veterinärer..

Kanske beror det på min O-kunskap som jag inte skulle betäcka min pålla senare än 9 år..
Hade jag haft en enorm erfarenhet, som du faktiskt verkar ha, så kanske det hade varit annorlunda..
Men jag som inte kan ett smack om fölningar och så..mer än sånt man läst, skulle nog gå lite mer på "säkerhet" och välja ett sto som har fått några föl innan. Jag vet att hon klarar det..För hon har gjort det förr.

Och hade jag haft den där enorma kunskapen på avels-området så pass så att jag vågar lita på mina egna slutsatser.. Vem vet.. Då kanske jag inte alls hade sagt samma sak härinne, utan tyckt att det var helt ok att BÖRJA avla på gamla ston..

Who knows??

Om du inte kan något om avel, varför sitter du då och kastar dynga och bjebbar emot? :confused:
Är det inte bara att ödmjukt böja sig för kunskapen och erfarenheten? :bow:

Jag skiter i vad andra har för åsikter varför kan inte du göra det för då? Du gafflar mer än nån annan på denna tråden..Jag har mina åsikter och du har dina.
Visst, jag säger inte heller att jag inte kan ha fel.. tvärtom...
Du tolkar ju mina inlägg precis som du känner för.
Bara för att jag inte har nån direkt erfarenhet av avel så menas det ju inte att jag är helt nollad med hästar.
Men eftersom jag inte själv vill ta ställning till om man bör börja avla på gamla ston, så har jag frågat olika människor..
Och eftersom jag inte VET så har jag valt att lyssna på deras svar..
Och varför är det så svårt att acceptera att jag tycker som jag gör???

OK?

Jag förstår mycket väl vad du menar. Att folk inte håller med en betyder inte att de inte förstår. Så du behöver slänga ut kommentarer om att jag vrider på det du säger, för det gör jag inte.

Men jag har tolkat det som att du fokuserat enbart på hästens ålder, och nu har du klargjort att så inte är fallet utan att du tar hänsyn till hästens allmäntillstånd - då är det lugnt. Men faktum kvarstår, man kan aldrig gardera sig mot några som helst risker, oavsett hästens ålder.

Finns det en någon statistik på att äldre förstföderskor oftare råkar illa ut vid dräktighet/fölning? Är väldigt nyfiken på vad denna 9-årsgräns baseras på rent konkret.

OK?
Så jag ska böja mig för DIN kunskap?? :confused:
En fjortis på Bukefalos....?!?!
Nja, jag håller mig nog till de jag känner...

Och vad gäller Ikeline så känner jag henne ja, och jag vet vilken häst hon pratar om..

Åsikt och kunskap/erfarehet är inte samma sak!
Och även om du frågat 200 personer så får du respektera att vi inte instämmer... ingen annan verkar ju ha hört att man inte ska betäcka ett sto över 9 år....
Konstig förresten att du som inte ens är trådläggaren har så mycket information och åsiker i just detta ämne? :confused:

Om du tycker jag gafflar, kanske du skulle låtit bli att hoppa på mig? :devil:
Fjortis? :rofl: :rofl: :rofl:

kan kan man vell..

men det är ju en större risk att ta föl på ett äldre sto. jag kännde ett sto som fick sitt första föl som 20 åring, det gick bra MEN det är en större risk med äldre ston.

OK.
För länge sedan så hade min moster ett sto på 9 år.. Hon ville ta ett föl, men veterinären sa till henne att det är alltid lurigt att ta föl på ston som har passerat 9-årsgränsen utan att ha fått tidigare föl..
Detta p.g.a att deras bäcken inte har uppmjukats tidigare p.g.a fölning och detta skulle då medföra att det har svårare att luckras upp .En säkerhetsrisk för både stoet och fölet m.a.o...
Men om det han sa berodde på att han inte ville ha fler kunder eller verkligen trodde sig vara så, det vet jag inte.. :)
Men i vilket fall så är det ju ofta så att nåt man hör hänger kvar i bakhuvudet och det har detta gjort...
" ta inte första fölet på ett sto om hon är äldre än 9 år.."

Sen för ca 2 månader så flyttade jag min häst till ett nytt stall. Där kom det för ett tag sen ett föl.
Hon som fick fölet (stallägaren) har tydligen avlat massor på halvblod förr och det här var första fölet för hennes del på "egen hand", för innan hade visst hennes morfar alltid hjälpt till i stallet..
Hon sa till mig att det var ju dags nu, för ***** är ju 9 år i år. så jag ville ta första fölet innan det är försent..
(tilläggas kan att hon är betäckt nu igen med Ragazzo)

Allvarligt så måste jag ta och kolla det här lite bättre.. Ni har fått mig liiite tveksam till hur det EGETLIGEN ligger till.. : :confused:

Det är väl inte bara åldern som räknas?
Så länge stoet är piggt och fräscht ska det kunna få ett föl ju, även om det är 17 år.
Sen kan olyckor alltid hända.

Mmmm.. det har ju blivit ganska mycket åsikter just i denna tråden.. Både bra och mindre bra..

Jo, jag och "Ikeline" har diskuterat detta ämnet då det är en vi båda känner som det handlar om..
Jag är lite skeptisk till detta stoet och avel p.g.a hennes fysik OCH ålder...
Men tro mig, jag kan ha fel, jag oxå...

Vad jag menar med fjortis: jag kan ju inte veta hur gammal nån är härinne..
Men jag ber så mycket om ursäkt.

Eh.. har inte du förstått att fjortis bl.a. är ett nedsättande ord? :confused:

Nu var det ju så att det frågades om hurvida man kunde ta föl på ett 17-årigt sto för första gången... och jag undrade varför inte! Det står ingen om just detta stoets fysika hälsa, inte heller något om stam, meriter, exteriör, anamnes eller annat som är viktigt att ta del av när man ska ta föl!
Jag vet väldigt lite om avel, har min mentor i Nafayette :bow:, men har aldrig hört att det skulle vara fel att ta föl på ett äldre sto...och om det vore så himla hemskt så man blir kallad att Citat" vara så kall" har jag missat en hel del... :(

För övrig kan även en sk fjortis sitta inne med mycket kunskap o erfarehet inom olika områden, men att kalla någen "en fjortis" är en förolämpning...

Hurvida du har fel eller inte? Tja, i fallet just detta sto har du säkert rätt.. men när vi pratar generellt om friska meriterade 17-åriga damer med fysiksa förutsättningar ser jag fortfarande inga hinder.. :)

Din ursäkt är godtagen! :)

Mitt halvblodssto fick föl vid 19 år och 23 år iår och är onbetäckt igen . Hon är 10 gånger fräschare än många unga avelsmärrar kan jag säga och hon är ultarad och inga fel på henne kan jag säga dig och vetrinärerna!!!! frågade om jag verkligen hade rätt ålder på min märr då hon är så fin , har knappt blivit grå ens.
Däremot hade jag ett 5 års sto shettis iof sig där fölet fastnade och dog,
Så dra inte alla hästar över en kam alla är de olika individer och sen behöver ni ju faktiskt inte vara så otrevliga bara för att andra tycker olika....
frågan ställdes och vi svarade.

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 967
Senast: Shaggy
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 883
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 505
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka