Betäckning av gammalt sto

Nää.. det är lite dålig information om stoet det gäller
*fy på di´Ikeline* :smirk:

Ja, men jag lägger nog ner det här nu.. Det känns för tillfället som att jag har sagt allt som jag vill säga.. :)
Men jag ska se om jag hittar lite bra info om detta.. Jag blev oxå väldigt nyfiken på hur det EGENTLIGEN ligger till...
:)
Ha det! :banana:

Visst ska jag göra det!!
Hur gör man om man t.ex hittar en sida och vill länka den hit i sitt inlägg?
Det har jag aldrig fattat.. :confused:

Jag har läst en jäkla massa i mina dagar, känner avelsfolk och haft långa diskussioner om det mesta med diverse veterinärer, men aldrig hört talas om att bäckenet hos ett sto "stabiliseras" efter 9 års ålder?

Dessutom undrar jag fortfarande om någon sett någon statistik på hur många äldre förstföderskor som råkar illa ut i jämförelse med yngre sådana.

Nä, jag vet inte ..Det var vad jag hörde som en utav anledningarna.Det är vad jag har fått som svar och förklaring..
.Visst låter det liite konstigt..
Det borde finnas andra faktorer som var större i så fall än just det..
Men jag ska ge mig ut att leta fakta snart ..Länkar hit vad jag hittar..
Ha tålamod :)

eeeh, så stoet ska inte vara äldre än 9 år om den ska få sitt första föl? :confused:
En häst i stallet som är 14 år fick nyss ett föl utan problem, däremot har jag hört och läst att man inte bör betäcka ett sto som är äldre än 15 år, men det är nog inviduellt... Man får ju höra olika svar överallt om hur gammal hästen inte ska vara så man vet ju inte vad man ska tro, men att en häst inte kan få föl om den är över 9 år lät lite tokigt faktist :crazy: :angel:

*tar en svarsknapp!*

Jag har vid flera tillfällen (tror det var i nåt avelsnummer av ridsport bla, dock inte årets) läst att just hästar skulle fungera väl som förstföderskor högt upp i åldrarna, så länge de är friska. Detta skulle bero på att de har en så vid förlossningskanal. Sedan vill jag vända mig emot beskrivningen av en 17-årig häst som gammal. Det KAN den ju i och för sig vara om den utsatts för utslitningsridning på bogarna och inte byggt upp funktionella hållningsmuskler, men mina två ston är 16 och 19 år, och jag skulle inte tveka en sekund att ta föl på någon av dem av veterinära skäl (ekonomin är en annan femma :angel:)

Jag tror vi har vant oss vid en så tidig snittålder för när hästar dör att vi tappat känslan för deras verkliga levnadsåldrar. Min gamla ridlärare hade tex ett halvblod som stack med mig i ridhuset :o när han var 27 år. Då var han piggast på ridskolan och hade en 5-6 år kvar att leva...

Däremot skulle jag vara lite extra uppmärksam med mjuk motion och väl avpassad foderstat så de behåller sin styrka och smidighet. Jag skulle inte vilja att en 19-åring faller ur, men alla vi 35+ vet ju också hur mycket lättare det var att hålla sig i form i tonåren, och inte avstår vi att skaffa barn för det??? De flesta ston är aldrig så harmoniska som vid dräktighet/med föl vid sidan, så det tycker jag inte man behöver ha dåligt samvete för man utsätter dem för. Tvärtom önskar jag att jag hade möjlighet att LÅTA mina två tjejer som bägge mist varsen avkomma få bli mamma igen, för det var de bra på!

Instämmer med att jag har blivit tveksam
men jag hade aldrig lagt på den hästen som skas läggas på nu snart !!! :o :smirk: :)

Nä, det kan jag hålla med dig om! Det hade inte jag heller gjort.. :mad:.... Men jag kanske kan skippa min tidsram på min pålla nu då....2 år har jag ju satt.. Kanske kan öka den till 5 då..Då är hon 12 år och förstföderska.. Det kanske kan vara ok...
:)

Jo det kanske man kan göra då ??!! Nu har jag ingen aning om nånting ...hmmm ja ja what ever
See ya :rofl: :banana: :banana:

Nä varför skulle jag vara det ?? bara en FIN undran efetrsom allt misstolkas här inne ............. :p :d :bow: :bow: :bow:

Hästars bäckenfog behöver inte lösas upp i samband med förlossningen eftersom förlossningskanalen är så vid. Just därför spelar ålder vid första förlossningen ingen roll på häst i motsats till många andra djur.
Visst ökar riskerna på äldre hästar men det är oberoende om det är förstagångsfödare eller ej, 17 år betraktar jag inte som gammalt i sammanhanget. Jag har sett en del allvarliga komplikationer på hästar 20+ men de har inte varit förstagångsfödare.
PL

Jo det hade jag gjort om hon var i bra fysisk och psykisk form. Däremot hade jag inte gjort som en uppfödare en bit härifrån, som tog ett föl på sitt sto (första fölet) när hon var 22 eller 23 år gammal.

Men tänk så här. Alla dina dessa OM, kan ju även hända yngre ston.

Mkt händer yngre första gångsfödare också. Allt har inte med hästens ålder att göra. Bara för att man tar lite längre tid på sig och lite mer pengar för att leta reda på ett bra sto att avla på, som har fått föl tidigare, så är det absolut inget som säger att det blir bättre med detta sto.

Även den kan få problem med dräcktighet och förlossning, så detta med åldern tycker jag rent ut bara är skitsnack från din sida.

Men vad jag menar är att riskerna ÖKAR drastiskt när ett sto blir äldre.

Då borde det inte spela någon roll om dom fått föl tidigare och sedan gått tomma ett antal år. Då blir det som en första gångs föderska i alla fall.

Ni får ursäckta mig men jag tror alla av oss som svarat på denna tråd är ganska lurade. Efter att ha läst alla svaren och kollat lite på annat runt omkring i denna tråd.

Jag fick då den uppfattningen av att ikelina ich ika77 är en och samma person. Läs deras inlägg igen och begrunda vad dom skrivit och hur dom ändrat uppfattning om ditt och datt samtidigt. Jag kan ha fel men. men.....

Jag är gift med ikelines bror.. :) Så vi kanske pratar lika om mycket, men tro mig.. vi har vitt skilda åsikter om MYCKET!

Jag tänker inte sitta och dividera mer om detta.. Har du läst hela tråden eller bara vissa delar?
Jag har börjat tveka för när så många säger emot vad jag har hört så är t.o.m jag människa till att börja tvivla..
Jag har hört annorlunda, men bara för det så är det ju inte säkert att det jag har hört är RÄTT! Men ingen rök utan eld..

Jag trodde faktiskt att det stämde eftersom jag har hört det här på flera håll. Och vad jag svarade till Ikeline spelar väl ingen roll?! Det var mitt svar till henne..

Allting började detta med att ägaren till stoet sa till Ikeline (som f.ö har häst i samma stall..)att hon skulle betäcka stoet.
Ett fullblod av svankig sort som tydligen har/haft ryggproblem.. Inget roligt lynne att skryta med heller precis..
Och första bästa hingst som val bara för att den är "nästan gratis att betäcka med.." stoet och hingst av helt skilda raser..
Jag reagerade med orden: Men gud, ska hon verkligen betäcka henne!?
Hästen är 17 år och har aldrig haft föl tidigare..
Varför kan inte jag få reagera?
Det hade väl ändå varit annorlunda om det varit åt andra hållet.. att jag hade tagit föl på vilket "skit-sto" som helst och inte brytt mig om några som helst fysiska faktorer..Bara jag fått ett föl..
Det hade väl varit värre? :confused:

Ikeline står alltid för sina åsikter och jag står för mina. Men i detta fallet är vi av samma åsikt ..
Ovh det vet du väl: " ..man ska inte prata över huvudet på patienten..." ;)
Så jag kan svara själv: Nej, vi är inte samma person...
Hon är några år yngre än jag och vi är totalt olika!
Däremot är hon min bästa vän!! :love:

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 967
Senast: Shaggy
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 883
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 504
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras