Betäcka shettis - tips, råd och synpunkter

Sv: Betäcka shettis - tips, råd och synpunkter

Håller tummarna stenhårt. Hon borde brunstat om redan eller innom de närmsta dagarna så det verkar lovande! :bump:

*KL*
Själv har ajg då betäckt tre av mina ston med min hingst. Ingen av dem har brunstat om trots att hingsten är i hagen jämte o visar upp sitt allra bästa varje dag!

Så peppa peppa, på att ven jag har tre små hjärtegull som kikar ut nästa vår!

KL

Nu har jag också hämtat hem min lilla dam, då hon inte visade tecken på brunst igen. :bump:

Så nu är det bara att hålla tummarna.

Har tänkt kolla henne med ett blodprov, men är det någon som vet hur tidigt man kan göra det och hur tillförlitligt det är?

Någon sa till mig att det kunde visa fel nämligen.

Du kan köpa både blod- och urinprov från www.avelssto.se. Blodprovet PregnaMare och urintestet WeeFoal kan användas från dygn 38. Tillförlitlighet enligt säljaren ca 96%.

Tack för tipset, det hade jag ingen aning om att man kunde göra själv. Absolut något jag ska kolla på.

Yggdrasil: Om du provar det får du gärna berätta.

Nu har jag beställt ett sådant som man kollar via urinprov.

Fick hem det idag så nu ska jag bara klura ut ett bra sätt att få ett urinprov på henne.

Ska bli spännande! :bump:

Jag har inte vågat beställa något än Däremot har jag pendlat och det säger att det blir en hingst =D

Vad spännande!

Är det en hingst du vill ha, eller?

Jag kan inte det där med att pendla (vet inte ens om jag tror på det), men i vilket fall som helst så vill jag nog inte veta förrän det är dags.

Ja jag håller tummarna för en hingstunge. Vore så kul att få en liten snygging som man kanske kan visa fram så småningom. Blir det ett stoföl ska den säljas :)

Hur har det gått med urinprovet? Jag har inte fått tummen ur att beställa något än. Ska nog ta blodprov senare istället. Det bodde tydligen en veterinär 4-5 stenkast från mig :o Men han vill inte göra UL på shettisar.

Jo, jag har beställt och tagit urinprov på henne. Det var mycket smidigt, förutom att jag valde att vänta ut henne när jag skulle ta provet så det blev några timmars pyssel i stallet den dagen. ;)

Tyvärr visade provet lite otydligt, så jag ska ta ett nytt prov efter 120 dgr för då är det tydligen ett annat ämne som kollas.

Men med tanke på att första provet visade otydligt så tror de som jag jag köpte av att hon inte är dräktig :(

Det finns dock en liiiiten strimma hopp, då vissa ston producerar lite av det ämnet och då blir provet så. Så håll gärna tummarna :bump:

Men de har varit jättebra att handla av, snabba svar och jag ska få halva priset på nästa prov, för jag skickade en bild på första när det blev svårt att avläsa. :bump:

Idag kommer Veterinären och tar blodprov på min lilla tjej. Hoppas jag får svar snabbt jag vill veta om hon är dräktig :bump:

Jag betäckte mina då 2 shetlandston i sommras o de visade sig vara dräktiga m blodprov genom vetrinären.
Mitt fullblod som jag försökt få dräktig i 2år tog sig oxå :) super duper kul.

Är ledsen och besviken idag :cry: Vet skickade proverna i Måndags idag kom de fram till Labbet helt förstörda :( Så nu kommer han ut på Måndag igen och så får vi hoppas att posten sköter sig bättre denna gång. Men jag blir väldigt fattig på dethär:cry:

Nej fy vad irriterande! :mad:

Kan man inte kräva posten på ersättning på något sätt?
Det är ju ganska dyrt att ta ut vet.

Ja det känns väldigt tråkigt just nu. Vilken Julklapp :( Får se hur det går om jagv måste betala allt igen... Det kostade ju ändå 1350 kr och det är ju en mindre förmögenhet just nu vid jul :(

Ja, det är ju sura pengar om du måste betala själv.

Själv har jag nu gjort även nästa test och precis som befarat så var det negativt..... :cry:

Men men, vi får på det igen till nästa år!

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 200
Senast: Mabuse
·
E
Hästvård Jag har ingen aning om detta hamnar i rätt forum, om inte så ber jag om ursäkt. Jo jag har hittat en häst som jag ska ha på foder för...
Svar
3
· Visningar
906
Senast: Empooo
·
R
Avel Jag har börjat fundera på att ta ett föl på mitt sto, men är totalt nybörjare inom aveln. Jag skulle vilja ha tips och råd om ALLT...
Svar
10
· Visningar
979
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka