Betäcka shettis - tips, råd och synpunkter

Sv: Betäcka shettis - tips, råd och synpunkter

Fy vilken otur hoppas det går smidigare nästa gång någon av oss skickar iväg våra små liv på betäckning!

God Jul! :)

Hänger på den här tråden jag med! :D

Åkte iväg i våras för att kika på en minihingst till mitt shettissto som hade fått fång i våras.
Efter att ha pratat med hingstägaren så slutade det med att jag skickade båda mina shettisar och mitt halvblod för betäckning! :D
Farligt att åka till hingststationer!

Tyvärr fick mitt sto tillbaka fången så jag valde att låta henne somna in.

Men har gjort blodprov på dem andra två och båda är konstaterade dräktiga.
Detta var dock efter 50:e dygnet...

Shettisen är beräknad 10 april och halvblodet 14 maj
Halvblodet har verkligen ändrat form. Och är nog ganska säker på att hon är dräktig. Men däremot tycker jag inte shettisen har ändrat sig nåt. Så tror inte hon är dräktig.
Kan det vara svårare att se på dem?

Det beror ju lite på hur hon ser ut från början.

Shettisar är ju ofta gärna lite mulligare än många andra och blir det ju klart också svårare att se.

Men jag håller tummarna åt dig och hoppas att det blir något. :bump:

Mitt fullblod syns de tydligt på redan, men hon har ju haft 3 föl innan. Beräknad till 22maj

Shetlandstoet jag sålt som haft 4st föl, senaste i iår syns de oxå på redan. Beräknad till 7maj

Men min 3åring, första betäckningen syns de inte på ännu, men är ju konst. dräktig m blodprov efter dygn 120. Beräknad till 12maj.

Min lilla är beräknad till 2 Juli så det är låååångt kvar :( Men jag inbillar mig att hon ser dräktig ut :D

Hon är betäckt med en minishettis hingst som heter Altaire.
Han är cremello med blåa ögon. :love:

Min är 4 år och även där hennes första, så kanske lite svårare att se. Och hon hade ju lite mage efter betet.
Bara vänta och se!

Jag börjar fundera lite på årets hingstval. Har ni börjat tänka på de ännu??
Vad ska ni betäcka med? Stam på stoet? Hur tänker ni?

Jag ska iår betäcka 3st shetlandston.
Emma: e Furunäs Nelson u:Skattens Emmi ue:Almnäs Etapp
Hon är av den mindre modellen 95cm ungefär, har en god rastyp, bra skritt o underbart temperament.

Hi Ness: e: Smedvallens Hijacker u: Almnäs Arriette ue: Timothy v.St. Geerhof
Hon är ca 1m, aldrig utställd (ska visas i sommar) Första betäckningen (3år).

Winjette: e: Almnäs Etapp u: Skattens Wendetta ue:Wessel v.d. Amstelhof
Av den större modellen, 103cm. Utställd med 43p. Haft 4mkt bra föl.
Har mkt bra ben, fin modell o bra gångarter.

Nån som har tips på hingstar till dessa. Bor i väst reg så här omkring.

Nu ska vi se.
Nocturne af Jäboruder eller någon av hans söner kanske skulle vara något för det lite större av dina ston?
Allegro af Jäboruder är oxå en fin hingst som har Nocturne blod och kunde passa till dom lite mindre.
Finns så galet många snygga shettishingstar men dessa två står ju på samma ställe så det kanske kunde vara ett bra alternativ?

Fick ÄNTLIGEN svaren på Östrogensulfatprovet som togs den 27 Dec på 140 dagar......
Och hon är dräktig :banana: :bump: :banana:

Jag själv har ju tre shettisston.
Elvira RS 6217 skall ej betäckas i år, jag hoppas dock att hennes fölning går bra! Men sen skall hon tränas på inför lite start i ponnytrav nästa år!

Sen har jag Fairy Tail RS 5443 e. Olympus RS 315 och ue. Dalton v.d Voorstraat RS 268 skall betäckas med Äppelbo Findus RS 289 eller med Zeb RS 438.

Sen har jag min fyraåring Roxette RS 6321 som även hon skall betäckas med Findus eller Zeb.

Evenutellt att jag har ett sto till att betäcka. Men vet inte säkert, hon har en ganska gammal stam så vore ändå ganska intressant..

Findus och Zeb kommer ta emot ett fåtal främmande ston i år.
Evenutellt så hamnar Findus på Gotland till säsongen, om intresset finns för den hingsten. Återstår att se!

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Vi betäcker inget iår, hoppas bara att årets fölningar går bra

Är inte så insatt i shettisaveln, och vet inte så mycket om hingstarna.

Har ett sto utan papper(Piri). Men har i efterhand fått reda på att hennes pappa är e. Dolk RS 143 och u.Hagalunds Polly

Fick reda på att mamman kom från Kolmårdens Djurpark.
Så provade att skicka ett mail till Kolmården för att fråga om det stämde och om dem hade nån info om henne. Och det hade dem, bara det att det visade sig att även hennes mamma är e. Dolk och u.Hagalunds Polly

Nu är det som det är men hade vart kul att veta om nån visste nåt om Dolk?
Även om Kilagårdens Maffe RS 93 som Polly är efter.

Dolk och Kilagårdens Maffe är jättegamla hingstar, som jag misstänker att ingen här vet något om - ingen vore gladare än jag om jag har fel på den punkten... Dolk hittar du här: http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=3284 och hans sista avkomma föddes 1997.
Hagalunds Polly hittar du här http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=4893 och där kan du klicka dig vidare för att hitta stambokens info om Maffe också. Maffe togs ura avel 1997.

En liten uppdatering: Tussi har börjat sätta ljuver och jag börjar bli orolig för att hon inte tänker behålla fölet. Har även funderingar på om det kunde vara så att hon tog sig på första betäckningen. Så just nu är det en olidlig väntan... Tiden går sjukt långsamt och jag vill bara veta! Funderar på att köpa ett dräktighetstest. Men jag vet inte riktigt.
Jobbigt det där med dräktiga ston!

när är hon betäckt, när är fölningen beräknad?

jag har haft några ston som börjat sätta juver ganska långt innan beräknad fölning utan att det varit några konstigheter...

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 200
Senast: Mabuse
·
E
Hästvård Jag har ingen aning om detta hamnar i rätt forum, om inte så ber jag om ursäkt. Jo jag har hittat en häst som jag ska ha på foder för...
Svar
3
· Visningar
906
Senast: Empooo
·
R
Avel Jag har börjat fundera på att ta ett föl på mitt sto, men är totalt nybörjare inom aveln. Jag skulle vilja ha tips och råd om ALLT...
Svar
10
· Visningar
979
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka