Betäcka shettis - tips, råd och synpunkter

Sv: Betäcka shettis - tips, råd och synpunkter

Ska inte betäcka i år. Vill se ordentligt hur Tussi kommer vara som Mamma och hur hon kommer ta avvänjningen (är lite orolig för det då hon blev jättedålig när hon avvänjdes från sin mamma)

Ska inte betäcka i år. Vill se ordentligt hur Tussi kommer vara som Mamma och hur hon kommer ta avvänjningen (är lite orolig för det då hon blev jättedålig när hon avvänjdes från sin mamma)

Ett litet tips om du är orolig för avvänjningen: Låt fölet gå med mamman så länge som möjligt, ju äldre fölet är desto smärtfriare går avvänjningen. Fölet får gärna vara 8-9 månader och är det ett stoföl och modern inte är ombetäckt kan hon gå med mamma tills hon är över 1 år! Den nyaste forskingen visar bara fördelar om fölen får gå med mamma så länge som möjligt, enligt Agronom Margareta Bendroth.

Ja blir det ett stoföl kommer den få gå med mamman tills det blir sålt, blir det hingst så hoppas jag på en smidig avvänjning nästa vår.

*knapp*
19 dagar till beräknad nu! Känns fortfarande som om det inte ändrar sig något.... Juvret har gått tillbaka något men magen har växt och hon rör sig mer nu igen. Tror man gen sjunkit lite så det känns nog lite behagligare att gå nu igen :)

Jag ska betäcka mitt shettissto för första gången!
Hon ska på utställning den 3/7 men sen ska hon iväg till hingsten :D
Blir Oldvicarage Rock Me Amadeus, han är ju bara för snygg :angel:

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra.:confused: Fick ett erbjudande om att betäcka med en standard shettis till vrakpris.... Som dessutom kommer stå bara några kilometer bort.... Problemet är ju då att han är av standard storlek. Så avkomman kommer ju förmodligen bli en standard med hälften mini hälften standard stam. Nog för att denna hingsten är jättefin! Men han är ju hela 95 cm hög min lilla är runt 86.
Vad hade ni gjort i mitt läge?

Kan ge mig själv svar! :D Vill inte gärna köra iväg sto med föl. Och dessutom så blir det ju samma elände nästa år då med en sen fölning... Nä det är nog bättre att stå över ett år och betäcka i Maj/Juni nästa år istället!

eftersom det inte finns någon skillnad på standard eller mini i stamboken behöver man inte fundera så mycket på det där med standard- eller ministam utan det är helt okej att blanda om man vill det.
Sen har du ett helt annat skäl att stå över, men det är en annan femma.

*knapp*
I förmiddags när jag kom till hagen fick jag mitt livs chock!
Tussi hade åtta ben!!!!!:eek:
Hon hade alltså fölat någon gång under morgonen! Kollade henne två gånger noga igår och inga som helst tecken på fölning och sambon kollade till dom vid 1 i natt och då var det inget.
Det skulle ju vara 16 dagar kvar till beräknat alltså fölade hon på 314 dagar, ett sto rödskäck.
Trodde jag skulle svimma när hjärnan äntligen fattat vad som hänt! Jösses det skulle ju inte komma än! Och inte där med både Svarta Faran och Todde i samma hagen!:cool:
Men det var ju bara att fånga in Tussi och helt enkelt bära över fölet till fölhagen och släppa dom där istället! Fölet var inte helt torrt så jag bedömer att fölningen borde skett vid 6-7 tiden för jag kom ut vid 10.

Hinnorna hittade vi i hagen men ingen efterbörd.
Har varit i kontakt med både veterinär och familjen Planck och de tyckte inte jag skulle oroa mig eftersom tempen är normal och allt.
Dock fick Tussi några små sprickor runt vulvan så jag har blivit avrådd från att betäcka henne i år.

Här är hon iallafall Hexapoda e. Zeferino v.d. Kleine Nes u. Thysanoptera ue. Ward of Berry
32489561.jpg

32489562.jpg

Haha! Visst är de duktiga på att överraska!?

Vilken sötnos, grattis!

:rofl: ja det var läskigt faktiskt. Tur att allt gick bra! Vågar knappt tänka på vad som kunde ha hänt :crazy:

Och nu sitter jag här och gömmer mig framför datorn vågar inte gå ut i stallet tänk om hon är död :cry: Nä nu får jag ta mig i kragen och springa ut och kolla!

Gud va jag är löjlig. Hörde redan från stalldörren ett smackande sörplande ljud (trots att Tussi och Poddan står längst in i stallet) :D
Hon äter nästan hela tiden sen tar hon en powernap sen äts det igen och sparkas back ut det är tydligen väldigt roligt :D

Grattis! :D Vilken liten sötnos! :love:

Grattis till de fina skäckstot.
Vi har en som e färdigbetäckt, väntar bara för att se så inte inte brunmstar om, sen tar vi hem henne.

Emma som föla åker nu ihelgen till samma hingst som förra året, bäckens helgon.

länk borttagen av moderatortesta o se om länken kom med nu`??

Senast ändrad av en moderator:

*knapp*
Tack så mycket allihop :) Är så glad och nöjd. Visst jag drömde om ett hingstföl men men det kanske det blir någon annan gång.

32507904.jpg

Åh min ettåriga hingst är efter Skattens Crut! Hoppas han blir lika fin som sin pappa :D

Crut är en väldit fin hingst i mina ögon. Skulle gärna betäcka me honom, men tyvärr e de lite nära släkt med mina ston kanske..

-iår väntar vi två shetlandsföl, en e:Bäckens Helgon o en e: Smevallens Bonsai.

iår betäcks alla tre stona, har en hingst hemma iår som de kommer betäckas med.

420318_10150597242389261_766219260_9300928_991664848_n.jpg

Ett av våra dräktiga ston, Skattens Winjette.

Nu måste jag bara skriva!!

En kort summering för de som inte orkat läsa från början:

Jag postade denna tråden för att få lite tips och råd, då jag redan hade bestämt mig för vilken hingst jag ville betäcka mitt sto med.

Men efter lite pepp ifrån Ameo blev det en tvärvändning, jag åkte på utställning och valde sedan en hingst som passade bättre istället för en som hade "rätt" färg.

Till vår besvikelse blev det ingen dräktighet det året, men skam den som ger sig så vi gjorde ett nytt försök året efter.

Och till vår stora lycka föddes det i förrgår en helt underbart söt liten fuxhingst!! :bump::bump::love::love:

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 200
Senast: Mabuse
·
E
Hästvård Jag har ingen aning om detta hamnar i rätt forum, om inte så ber jag om ursäkt. Jo jag har hittat en häst som jag ska ha på foder för...
Svar
3
· Visningar
906
Senast: Empooo
·
R
Avel Jag har börjat fundera på att ta ett föl på mitt sto, men är totalt nybörjare inom aveln. Jag skulle vilja ha tips och råd om ALLT...
Svar
10
· Visningar
979
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025