betäcka med icke godkänd hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mizz_perfect
  • Startdatum Startdatum
Mitt sto är godkänt, placering i Medelsvår , startat Internationellt med godkänt kval.
Kapacitet för svår hoppning och dressyr (kan alla GP rörelserna)
Jag skall bara finna tid och få tummen ur och tävla henne lite mer så hennes meriter blir ännu bättre så fölen blir dyrare :)

Nu har inte JAG någon avkomma efter henne än ,men så småningom..

Mina avelsston är alla visade med guld och har minst klass I på mödernet, vad säjs om 42p ext x flera, 9,28 hoppsnitt 4 års kvaliten? jag tycker att det är bortkastade pengar att inte använda en minst lika bra hingst på dessa ston!

:confused:..igen....men om man betäcker så unga ston kan man ju iall vissa inte veta vad du har för en individ, eller vad den har för hållbarhet??
sen poäng systemet verkar ju vara ganska så naivt...bara för att du har en snygg häst så betyder ju inte det att det är en bra individ :crazy:...Snygga hästar finns det gott om...näää ni...ni biter er i röven allihopa :p :p

FINNS det nånstans ni kan släktforska i generationer på hbl???

Jag måste säga att jag har mer respekt för de som har nåt att komma med inom aveln, de som VET vikten av att stona och dess familj(även på hingstsidan)..och inte bara sitta och oja sig om IG hingstar om man inte ens vet vad för stofamilj man har själv....det är lika illa pinkat det.... :angel:

Klart att har man ett "elitsto" så betäcker man väl för att åtminstone KUNNA sälja om man skulle vilja det, och jag är absolut inte emot avelsvärderade hingstar på det viset utan har använt mycket av "gräddan" inom min sport...men OM jag skulle vilja ha en IG hingst så tycker jag att jag inte skall fråntas den möjligheten...osäljbart...javisst, men jag har inte tänkt att sälja just DEN avkomman..
..och jag gör det inte för att det är billigt, och jag har letat sto till min hingst i drygt 1,5 år, ett sto som kan höja honom och inte sänka(förhoppningsvis)...sen är ju inte min hingst direkt talanglös heller, utan har bra exteriör och resultat....sen är det bara den berömda"tummen" som skall till :D :D :D

Men ojdå, då kan du ju använda någon travarhingst så det kan bli en fantaaasstisk hopphäst, det verkar vara en stor efterfrågan på dessa ;)

(hoppas du fattar att jag var ironisk) :crazy:

Men varför blir inte hingsten avelsvärderad ??

Jag vet inte riktigt hur det är med travarhingstarna, men om man har en ridhingst som inte blir rekommenderad eller klarar av provet så finns det ju ett skäl till detta.

Själv vill jag gärna se prestation från hingsten (om möjligt) eller hur avkommorna presterar.

JAG skulle aldrig korsa, men det är ju för att jag gillar travaren som travare....fast... :idea: Det vore ju en ny affärside :D

Visst blev Santa Cruz godkänd den "riktiga vägen". Han blev bruksprovsvinnare i hoppning 2003, 38p (88877) exteriört, 9 galopp och 9-10 i löshoppning. Eller är det något annat jag har missat?

Jag läste i en intervju med halvblodshingsten Napoleons uppfödare att hans mamma Josephine bara fick 34 poäng! Det var väl tur att han valde att avla på henne ändå, annars hade många hästar inte funnits! :)

Att du inte håller tyst med din skumraskavel istället, Man måste enligt lag ha en veterinärbesiktning med sin avelsvärdering. Vem vet din IG kanske har dold spatt eller något annat skit, men då finns väl nödslakt eller? Det kanske är att du måste göra dig av med din avkomma om 5 år tiderna ändras. Gå in på SHV:s hemsida och titta på dom övergivna hästarna, dom som ingen ville ha! :confused: :mad:

:eek:...och vart fick du luft ifrån då :crazy:
JAG FÅR avla på min egen hingst med mitt EGET sto...det verkar mer som att du har nån död hund i fickan som reagerar så hårt :crazy:
..och vet du...att hellre slaktar jag en sån avkomma än säljer vidare....har du problem med det???det finns finare djur än så som hamnar på SHV's stallar, att ha en dålig stam är inte ett kriterie för att hamna där :crazy:, och vad får dig att tro att jag skulle vara så oseriös då??att jag skulle skita i ett djur för ett pappers skull??? genom sig själv känner man andra :mad:

MIN avkomma kommer att bli reggad i Svenska travsports förbundet...MIN hingst har tagit 14 segrar varav på V75, Solvalla och Dagens Dubbel, och om han har spatt är det väl iallafall inte ditt problem kan jag tro(Nu har han inte det), och om avkomman aldrig kommer till start är väl heller inte det ditt problem :confused:, eller hade du tänkt sponsra mig :angel:

Visst kostar det lika mycket att föda upp en föllunge oavsett om den har en godkänd eller icke godkänd pappa. Det fattar väl jag med. Om man betäcker sitt sto så antar jag i alla fall att man har råd att ha den tills den är tre år, annars hade man väl inte betäckt över huvud taget??? (om den inte ska säljas som ett åring)
Men om jag nån dag ska betäcka ett sto, som inte är avelsvärderat speciellt högt och kanske inte har så höga tävlingresultat. Och ska ha avkomman själv så skulle jag mycke väl kunna tänka mig att betäcka med en icke godkänd hingst.
Jag tycker bara att det är så mycket prat överallt om vilka papper hästen har och om den inte har Gröna papper. Så rynkar folk på näsan..
Men det kanske är jag som har fel?? Jag tycker det är så tråkigt bara att det ska vara så noga med godkänd pappa hit eller dit. Sen är det väl inget man ska satsa på i aveln, men det är tråkigt att det ska vara sånt gnäll om icke godkända hingstar överallt!

Jag säger som Martha :bow: Hur många av er har godkända ston??

Om man inte har ett rikitgt bra sto blir det ju ändå viktigare att ha en bra hingst, inte mindre viktigt :crazy:

Som svar på din fråga: Ja, mitt sto är bedömt med 40 poäng och har otaliga meriter i bagaget. Utan det ena eller det andra skulle jag personligen inte välja att avla på henne.

Självklart är risken större att man får en sämre avkomma med en sämre hingst. Och jag tycker inte det är nått man ska sträva efter!
Men jag vet att det används så mycket "dåliga" ston i aveln och det pratas det aldrig om! Men det är ett väldigt gnäll på hingstarna, varför diskuteras det aldrig avelsston? Eller görs det det, men bara jag som har missat det?
Det är väl inte bara hingstens egenskaper som nedärvs eller?

Om det inte är lagligt att betäcka med icke godkänd hingst, varför får dom då annonsera ut hingstarna? Om det är förbjudet borde man väl arbeta MOT annonsering eller?? :confused:

Om någon använder ett dåligt sto i aveln så får det inte lika stor betydelse som om man använder en dålig hingst. Ett sto kan få max 15 avkommor (oftast färre) medan en hingst kan få flera hundra avkommor :p

Ursäkta att jag fick luft!! Men varför skriver du om dina tilltänkta olagliga handlingar här om du inte vill ha reaktioner. Min hästhållning är mycket god det finns det papper på!!! Och vad vet du som inte ens vet att man måste he en avelsvärdering för att använda sin egen hingst och man måste ha löst betäckningslicens. Många fall som ditt är anmälda till SH, om din hingst är så bra kan han väl bli godkänd på prestation, men det kanske kostar pengar.
By the way, mina ston är avelsvärderade, samt mycket välgodkända på på prestation och avkommor.
SHV har tyvärr mest travare, undra varför? Sällan Hbl!

Och kanske du kan visa vart det står att jag INTE får betäcka med min egen hingst?? En källa..tack :crazy:

Tror du verkligen att jag är så korkad att jag skulle betäcka och inte få hästen inregistrerad :confused:...och VAD vet du om mina avkommor och deras mödrar/fädrer....
Hingsten i fråga är en produkt av fryst sperma 1992, en sk list hingst(från USA)...redan DÅ var jag framme...det var väl första kullen ur fryst sperma :crazy:
jag har betäckt med hingstar som kostar mellan 25-75 000 + MOMS....och det jag gör är INTE olagligt....och vem är du som ger dig själv rätt att ställa mig vid skampålen??? och vad jag tycker om bedömningar enl poäng har jag redan skrivit...jag har haft skitsnygga hästar i mitt stall, men inte har dom presterat nåt för det heller????

Jag har haft en hingst hos mig som blev köpt från USA för 12 miljoner, han är avelshingst idag....jag är nog inget litet blåbär du tror du kan sätta på plats ifråga om "dumhet" iallafall :crazy: :crazy:

Men varför skriver du om dina tilltänkta olagliga handlingar här om du inte vill ha reaktioner.

Det ÄR inte olagligt. Man får använda egen hingst till egna ston utan att hingsten är visad överhuvudtaget eller kollad. Det är dock olagligt för samma hingst att betäcka ANDRAS ston. Jag tror också det finns en regel (i alla fall för fullblod) hur länge man måste varit ägare till båda hästarna.

Japps :) :bow: :bow:
Har precis nu pratat med STC och det är INGA problem somhelst :D :D

Rodde får nog ta reda på fakta innan man skriker så högt :crazy:

Har du inga foto att länka till på din snygging? Bara lite nyfiken! :)

En ursäkt kanske vore på plats.....

Sen om det är mycket vbl hos SHV kan jag låta vara osagt, men isåfall är det för dom kommit till okunniga ridfolk, som tyvärr händer allt för ofta, därav en anledning jag hellre slaktar än säljer om jag inte känner personen i fråga...däremot har jag sett MÅNGA ponnyer :crazy: som hamnar där...ponnyer som blir bortglömda av tonåringar och lämnas till sitt öde...så du behöver inte vara ett dugg orolig för vart min tillkommande avkomma hamnar...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 388
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 218
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?