betäcka med icke godkänd hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mizz_perfect
  • Startdatum Startdatum
Det kan också finnas ruskigt bra individer som av olika anledningar aldrig kommer till bruksprov. Eller som har en dålig vecka på själva bruksprovet.

Jag tycker att bruksprovet borde vara längre, har man en hingst som är skadad eller sjuk just under denna vecka så tar det ju evigheter innan man kan premiera den på meriter !

Om jag inte har alldeles fel så fick Cortez dispens. Antagligen pga stammen och för att han visat hopptalang. Men han har ju inte presterat något själv egentligen vad jag vet, däremot har hans avkommor varit rätt outstanding.

Cortez startade upp till 1,40-hoppning, så något gjorde han väl :D Fast det gick ju inte så bra, tre starter, ingen placering.

Cortez godkändes inte vid bruksprovet i mars 1985 på grund av sina ryckiga rörelser i haserna i skritt. Sen har jag för mig att ägaren överklagade beslutet och fick rätt.

Då mindes jag inte alldeles galet. Han hade väl rätt låga poäng på exteriören. Högt på typ och hhb, men lågt på extremiteter och skritt och kanske även på trav. I vilket fall så är det en väldans tur att han bleve kvar i svensk avel - han har ju väldigt många riktigt, riktigt bra avkommor.

Absolut!

Har är ett praktexempel på att man inte behöver vara högpresterande själv för att lämna fantastiska avkommor! ;)

jag äger en avelsvärderad ponnyhingst som står till avel, han är godkänd i england för allmän samt Internationell avel men i sverige fick han "endast" 39 p 9 på typ och huvud hals och bål men 7:or på gångarter.
Den skriftliga bedömningen var en mycket vacker och och rastypisk högrest elegant etc.....
Men man ska ha 40p så han är avelsvärderad för allmän avel men inte riktigt godkänd utan avelsklass O som betyder att man kan använda honom i allmänavel!!!

Herkules-vacker :confused: Är inte det han som har den där ENORMA nacken som ser på gränsen till grotesk ut, som är med i Kyras videor med Ebba som ryttare??

Det går mkt mode i hingstarna har jag förstått, och Quite Easy är den som står högst på listan just nu med flest betäckta över 200 har jag för mig.

Över 300 förra året och typ 290 året innan.

Vet inte om en hingst kan tas ur avel för att dess avkommor presterar dåligt men de kan väl sänkas till C "premierade" tror att tex Patrice har blivit det.

Gallras "elithingstarna" av stoägarna??

Jo det gör det i det allra flesta fall men det kan dock gå ganska många år.

Mycket som styr antalet ston tror jag är hur pass bra på att marknadföra sin hingst hingstägarna är, samt att de som står på naturligt betäckning "oftast" bara får stona nästgårds och det drar naturligtvis ner stoantalet en hel del.

Tror säkert att det kan finnas en och annan guldklimp som är undangömd, men guldkliparna är bara en promille av tex det avelsvärderade hingstar som står till tjänst.

Jag menar att tror ni att T ex Malin skulle kunna få ut mer av er häst än vad ni kan?

Finns bara ett svar för den frågan från mig, OJ ja, så klart att hon skulle kunna, hade varit nöjd om jag haft 10% av hennes talang.. med henne som ryttare är jag övertygad om att lillkillen skulle kunna gå S klass en dag, men med mig så får vi vara VÄLDIGT glada om vi tar oss runt Msv..

(Men skam den som ger sig om 8 år ska hon och jag rida i samma OS lag.. ;))

det måste ju vara jättesvårt att utvärdera hingstarnas avkommor då de flesta inte kommer i närheten av kapaciteten som finn hos Gräddan..
Exakt kommer man väl aldrig, men det är väl bara hoppas på att det är ungefär ett procentantal som kommer till "ryttare spridda på olika nivåer" och så får man mäte i procent efter prestation och nivår.
Har en hingst "otur" så skulle det kunna det kunna bli att "alla" avkommor hamnar hur ryttare som trivs bäst "i skogen" och därför få dåliga avkomme resultat, men det känns lite otänkbart eftersom det borde finnas en anledning varför denne hingsts "alla" avkommor hamade "i skogen" istället för några på tävlingsbanorna.. det kanske passar bättre "i skogen"..

Rörigt men jag hopas du förstår vad jag menar.

PS. I skogen är en förkortning på alla om inte tävlar, det är inte fel att rida i skogen, jag gör det själv MASSOR.. bäst att förtydliga för att slippa massa ilskna inlägg här.. :angel: DS

Jag har ingen aning om vilken video du pratar om :confused: Men det var Lars Andersson som red Herkules i OS 1988.

Visst var han kraftig, men det är många andra hingstar också ;) Jag tyckte att han var det vackraste jag någonsin sett när jag såg honom för första gången!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 388
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 218
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar