betäcka med icke godkänd hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mizz_perfect
  • Startdatum Startdatum
För det första har jag inte så stor koll på halvblod då jag själv har fullblod.

Självklart vet man inget om hållbarhet på 3-åringar. Men när vet man det? Som 15-åring? Då börjar det bli lite sent att betäcka..
Ofta betäcker man ju unga ston som man vet har bra härstamning och som har visat gång/hoppkapacitet.

Detta föl blir ju ett slags "provföl". Blir fölet inget vidare vet man det och behöver inte bekymra sig för valet mellan tävlingskarriär eller avelsbox.

Att du använder dig av en hingst med prestation gör mig inget men människor som använder hingstar utan vare sig snygghet, prestation eller bra exteriör förstår jag mig inte på. Vad har han att tillföra? (självklart är det samma sak med stona)

just det....vore min hingst ett sto vore han guld eftertraktad, men nu är han inte det :crazy:, så därför har jag letat sto åt honom som lyfter honom förhoppningsvis som far...sen vad det blir av det vet ingen förrän det är dags...men det finns både kanonston o hingstar som inte lämnar nåt heller, sånt där kan man inte veta....

Skulle jag betäcka mitt sto ser jag nog till att ta en hingst som åtminstone är godkänd i svenska hästavelsförbundet. Oavsett om jag har ett "fint" sto eller inte.

Jag skulle inte fundera på att betäcka med ett sto som inte är bra? :confused:

Nirak

Skulle jag betäcka mitt sto ser jag nog till att ta en hingst som åtminstone är godkänd i svenska hästavelsförbundet. Oavsett om jag har ett "fint" sto eller inte.

:confused: Du skulle alltså kunna tänka dig att betäcka ett sto som du inte anser är "fint"?

Nirak

Jo jo, men så enkelt är det ju nu inte.
De ston som får tex 33 poängs på premiering eller utställning är ju ofta ganska dåliga på alla möjliga sätt exteriört. Så generellt skulle jag INTE använda dessa. Men visst, det finns undantag, som man med facit i hand kan se att det funkade ändå. Som ditt exempel då.
MEN, man måste ju använda lite sunt förnuft också, och kanske kolla stam och släktingars avelsvärde innan man kasserar ett lågpoängssto. Självklart. Det var därför jag skrev att man kan få en "fingervisning" - inget annat.

Det är ju ibland omvänt också. Det finns de hingstar som fått 43-44 poäng på premieringar/utställningar men som inte lyckas lämna något av vidare kvalitet alls - trots sina fantastiska poäng. Så man kan inte BARA gå på poängen...

Hur som helst, om de som medvetet skall avla valde att visa sina ston på ett antal premieringar och utställningar och tog till sig av resultaten kanske det blev hårdare selektion bland stona också. Det behövs...

Jädrar anåda vilket platt fall du just nu utgör beträffande mitt förtroende... My god, mycket har jag hört, men...

Jag håller absolut med dig!

Jag ville bara ta upp ett exempel för att visa att det finns undantag och att man inte kan vara kategorisk :)

Ber om ursäkt, blandade ihop Santa Cruz och Chigago Z... :eek:

Det var naturligtvis Chigago jag menade...!

Lite nyfiken, varför blir inte din hingst godkänd?

Om han är så bra?

Är alltså bara nyfiken, det är inget ifrågasättande.

Visst vet man aldrig vad som väntar men med föräldrar som presterat blir chansen större att fölet gör det.

Jag menar som så att om jag nu har ett sto som jag vill ta upp ett föl efter, så skulle jag nog försöka hitta en passande hingst inom de som är godkända för avel.
oavsett om mitt sto har gått på premieringar eller inte.

Anledningen är främst det att mitt sto känner jag ganska väl, jag ser hennes goda och mindre bra sidor.

När man väljer hingst vet man sällan mer än vad som sägs, och finns det då någon, t.ex. domare, som gett den hingsten ett gott omdöme så känns det tryggare än om jag skulle själv åka runt till alla hingstar i landet för att bilda mig en uppfattning.

En domares åsikt känns mer opartisk än reklamtexten i en annons. Dessutom vet man aldrig ifall hingsten kan ha några fel som ägaren inte vill tala om, t.ex. ärftliga sjukdomar, anlag för vissa skador etc.
Jag inbillar mig att man kan undvika sådant om man tar en godkänd hingst, eller möjligtvis en hingst man känner mycket väl.

Ang. att avla på icke godkända ston anser jag att det är OK så länge man gör det i avsikt att behålla fölet själv.
Jag vet att det finns många konstiga korsningar och hästar utan papper i det här landet, och alla de kanske inte livet slutar så glatt för. Därför har alltid uppfödaren till en sådan häst ett ansvar för att hästen får det bra.

Att bli avelsgodkänd inom travet är stenhårt, hästen måste ha mycket brra prestationer som unghäst(3 år) samt helst vunnit klassiska löpningar...detta har min INTE gjort....men han är ärlig,kanonpsyke, stark, bra trav, bra storlek och har en bra exteriör,han har vunnit på ALLA distanser och har bra tider på alla distanser, han är helt enkelt en bra tävlingsindivid...dessutom är han otroligt vacker :love:

Dessutom har jag "lovat" honom att när han sprungit in en halv miljon skall han få en fästmö :D...och han har fyllt det kriteriet

Han syster har jag som avelssto(halvsyster) hon är ostartad pga bl a en skallbasfraktur som tidig treåring...om henne är det ingen som varken knystar eller undrar varför hon gick till aveln, det är ju bra stam :crazy:...fast hon är ju sto förståss :D

Detta är ju för mitt ego jag vill ha en avkomma efter honom, och det tycker jag ingen annan än jag har nåt med att göra(läs typ Rodde)...och om nån undrar så tänker jag INTE vanvårda den avkomman, eller bara sälja till vemsomhelst...för jag tar ansvar över ALLA mina djur....
sen kan jag citera detta brev jag fick på posten idag..

Angående betäckning säsongen 2004 men ej avelsvärderade hingsten xx och stoet xx

Härmed bekräftar vi att ägarförhållandena överensstämmer med kraven i STC:s Registreringsreglemente för Svensk Travsport. 2 kap § 9. Detta gäller under förutsättning att ingen av ovanstående hästar säljs före sista betäckningsdatum

Med Vänlig Hälsning
SVENSKA TRAVSPORTENS CENTRALFÖRBUND/ Margaretha Åkerman

Bara ifall nån undrade :angel:

Jag läste för fort först och fick för mig att du skulle börja avla fullblod... xx är ju deras rasbeteckning :rofl:

Självklart får du en ursäkt av mig om allt du säger är korrekt, jag har endast hästens bästa i åtanke. Jag vet att man får avla på egna ston men det har arbetats väldigt hårt att bland annat stoppa olagligt användande av hingst.
Jag har varit ganska aktiv under många år, och har tagit del av vad en stor del av varmbloden hamnar efter det ingen vill ha dem.
Jag är ingen gröngöling firade 40 år med häst förra året och har sysslat med avel under många år, kommer från en familj där häst och avel funnits i flera generationer. Om det är som du säger med din hingst önskar jag dig lycka till :bow:, men om du sett vad jag sett med SHV skulle även du fundera var vissa människor gör med sina djur :confused: :(

Tack, det var beundransvärt gjort :bow:
Själv har jag hållit på med travare sen 1973, med häst sen 1967, och jag är väl medveten om att avkomman KAN bli en flopp, men det kan dom även med "rika föräldrar"...
Stoet ifråga har jag blivit rekommenderad att INTE betäcka med honom bara för att hon är så "fin"...MEN det är ju min tanke från första början att ha ett BRA sto på en opremierad hingst...annars kan jag ju lika gärna skita i farstun direkt :crazy:
Nästa år skall hon få en "höjdarhingst" men i år är det min egen som skall betäcka, och jag garanterar att inga hästar som kommer från mig blir vanvårdade iallafall..bara för man håller på med trav är man inte oseriös och jag är högst seriös människa...som företagare har jag haft många av Gräddan av travarna i mitt stall, och jag tror inte dom skickar hästarna till nån dom inte litar på...inte i 9 år iallafall :D
Jag har sett hästar från SHV...och det är bara tragiskt :(

Samt har jag ingen anledning att ljuga om min hingst då all fakta är lätt att ta reda på samt att det finns ett flertal människor här på buke som känner mig och min häst......

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 388
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 218
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar