betäcka med icke godkänd hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mizz_perfect
  • Startdatum Startdatum
Jag hoppas det blir lika bra som du föreställer dig, du verka veta vad du gör. Jag vet också att de flesta travfolk har mycket trevliga och väluppfostrade hästar, men tyvärr är det många som ser endast till spelet Lycka till!

Hmmmm, jag måste fråga ALLA ni som håller på med ridhästar...är det skillnad på avelsvärderade och premierade?? FINNS det nån häst uppe i eliten som har en IG hingst som far(är värderade IG?)
Sen vad jag fattat det som så spelar det väl egentligen ingen roll med fadern då den vanliga "Svensson" verkar ha väldigt svårt att ta sig upp till "Dom stora pojkarna o flickorna" i vilket fall somhelst..
Får dessa Svensson hästar egentligen chansen att visa vad dom kan...dels pga ekonomin för ägaren, dels för kapaciteten på ägaren...dels för att det verkar inte GÅ att bara hoppa in på ett bananskal i eliten...även om man är duktig...
TROR ni inte det finns en del Guldägg som INTE är premierade...det måste ju vara jättesvårt att utvärdera hingstarnas avkommor då de flesta inte kommer i närheten av kapaciteten som finn hos Gräddan..
Detta är bara funderingar från min sida, ni kan väl kommentera och/eller dementera om jag uppfattat fel...

Jag menar att tror ni att T ex Malin skulle kunna få ut mer av er häst än vad ni kan? eller nån dressyr nisse/a(vet inte vad domm heter...)

...klart det spelar roll med fadern(skrev knepigt)man ska naturligtvis inte ha VAD somhelst, utan en kapabel fräsh hingst med bra exteriör och psyke.....som dock inte fått nådiga nicken....

Jag tror absolut att det finns 'guldägg' även bland icke-godkända hingstar, i många fall rör det sig om hingstar som är trevliga men inte riktigt av den kvaliteten som krävs för ett godkännande. Då tycker jag att man lika gärna kan göra en trevlig ridvalack av den. Det finns trots allt en anledning till att det finns bruksprov.

Det kan det vara, hingstar kan ju godkännas på sina meriter.

I övrigt är jag inte rätt person att fråga om saker om ASVHs organisation och mål, jag är ju islandsbrutta. :cool:

godkänd på prestation kan dom hästar bli som antingen inte har gått igenom bruksprovet när dom var 4 år eller utländska hingstar med godkänd stam för ASVH som visat resultat i sina årgångsklasser eller har resultat i svår klass. (jag är lite osäker här vilka mer som kan godkännas på detta sättet)
Bruksprovet görs i vissa undantag av 3 åringar. Dom flesta visas som 4 åringar och en del som 5 åringar.

Så någon prestation är det inte att tala om för dom flesta, dom visar kapacitet , temprament och ridbarhet och stam under en vecka!! :eek:

Personligen tycker jag det är alldeles för mkt skit som går igenom bruksproven och jag hade gärna sett till att dom gallrade hårdare.

En del av dom "fantastiska" hingstar som gått igenom på senare år har bara visat resultat till 1.40 vilket typ flera 1000 hästar till har gjort :crazy:

Det roligaste av allt är att Cortez faktiskt inte gick igenom sitt bruksprov men har visat sig vara en av dom absolut bästa hingstarna i Sveriges historia när man ser till avkommornas prestation.

Han har en ?? årgång fölisar som inte fick gröna papper, han godkändes väl senare på prestation eller hur det nu var?

mera frågor :o
kan en gdk hingst bli av med sitt betäckningstillstånd??
för det måste ju vara svårt att bevisa avkommornas prestationer, då de flesta antagligen inte "presterat" något, eller om det visar sig att hingsten nedärver vissa exteriöra fel el lynne
Gallras "elithingstarna" av stoägarna?? Jag menar att t ex Brian el Briar går i avel, visar sig inte nedärva ett dugg av sin kapacitet...är han lika poppis i aveln ändå, eller slutar folk fråga efter hans tjänster efter några år...

:DUngefär som våran" Tibur...han betäckte endast ägarens ston då han inte fick nådiga nicken av avelsnämnden....idag är han även som morfar "kanonblod" :bow:

Ja dom kan bli av med tillståndet, nu vet inte jag säkert hur det går till men OM en hingst inte tex har bra spermakvalitet, OM inte avkommorna presterar någonting eller ett antal avkommor. OM hingsten får pungbråck eller visar sig ha något annat nedärvningsbart fel.

Sedan finns det säkert en hel del andra anledningar som inte jag vet om. Jag är inte riktigt bra insatt för att känna mig säker på min sak :o

Ja jag tror elithingstarna gallras faktiskt, men saken är den att väldigt få hingstar betäcker väldigt många ston och dom flesta andra opopulära hingstarna kanske får 3-10 ston.

Det går mkt mode i hingstarna har jag förstått, och Quite Easy är den som står högst på listan just nu med flest betäckta över 200 har jag för mig.

Jag vet att halvblodshingstar kan bli premierade C som en vink till att de inte duger. Detta hände bl a Rex och Little Q. Men jag har fattat det som att det mera är en vink till stoägarna att hingsten inte förvärvt sig som förväntat. Sen vet jag också att halvblodshingsten Marino först var A-premierad och sen togs ur avel :confused:

Så det finns ett gallringssystem, men exakt hur det fungerar är jag inte insatt i! Det verkar som att de ändrar hela tiden :D

Marino :confused: hette han nåt på 554 eller dyligt
isåfall så är det nog ingen katastrof att den gick ur avel, för tokigare häst har jag nog aldrig någonsin sett :D :D när han skull ledas för betäckning så började han med att våldta en 245...när dom fick honom därifrån satte han fart mot en rundbal halm och gjorde samma procedur med den.... :crazy:...dom ORKADE inte hålla honom...han var helt out of control.....
(hoppas jag inte sårar nån nu som ev har en avkomma efter den hingsten OM det är den jag såg)

Det är den Marino :D

Jag har ridit avkommor till honom som inte heller har varit så roliga att ha att göra med, men dom lämnade åtminstone 245 ifred :D

Så vitt jag vet så var det därför!

Synd på en så vansinnigt vacker hingst :(
Har ingen erfarenhet av hans avkommor, men jag såg honom första gången 1981 och blev kär :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 388
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 218
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar