Betäcka HBL-Sto med PRE-hingst??

Sv: Betäcka HBL-Sto med PRE-hingst??

Jag bor i Lund, och det gör hästen också, du är välkommen ;). Vi är glada amatörer som rider och hanterar, hanterar men rider inte varje dag eftersom det tar så förbenat lång tid att pendla och pojkvännen tycker det är trist att jag bara kommer hem o somnar i soffan. Funkar utmärkt att låta henne stå, även om det inte är det ideala egentligen. Jag inbillar mig att det finns en del uppfödare som även väger in temperamentet vid val av hingst, även inom halvblodsavel, jag nämnde bla. Irco Marcos hingstlinje som är känd för att lämna beskedliga hästar, och det finns säkert en del som väljer tex. Feliciano för att avkommorna blir trevliga i temperamentet. Dock verkar du vara mer inne på dressyr och du har bestämt dig för PRE, så jag har inget tips att komma med alls, eftersom jag inte vet ett skvatt om vilka PRE linjer som anses lämna vad. Hur som helst är det viktigaste att det blir en sund individ som har ett visst andrahandsvärde ifall något oförutsett skulle hända.
U

Jag tror att ungefär 90 % av alla hästar har överkapacitet i förhållande till sina ryttare.

Jag tror att medelmåttorna behöver man inte anstränga sig för att avla fram, de kommer ändå. Om 1% blir kanonhästar som går de höga klasserna så blir resten vanliga rekreationsridhästar.

Angående att jag inte tror att just PRE har så mycket att TILLFÖRA i hoppning - är mer en kommentar på någon, nu minns jag inte vem som sa att PRE visst kan hoppa höga hinder för hon visste en PRE (ev korsning) som gått 120. Det är inget som imponerar på mig eller som jag ser att det TILLFÖR.

Själv sitter jag hellre på en välhoppande häst och hoppar 90 cm hinder än en som inte har läggning för hoppning.
Samma sak med dressyren, jag föredrar en ridbar häst med talang än en som inte har exteriör och läggning för dressyr.

Visst är psyket viktigt, både för tävlingsryttare och för oss vanliga dödliga. Min valack som jag har skulle kunna klona fram den perfekta ridskolehästen, rekreationshästen osv... Honom hademan kunnat använda tll medelmåtteavel. Men allvarligt talat VEM som är seriös uppfödare hade använt honom ? Såna medelmåtte-avkommor får de ju liksom ändå

Men det är precis det som är min poäng att det som du kallar "medelmåtte" hästar som du säger blir iaf är kanske inte idealiskt för mig, och många andra. De hästar som avlas fram för tävling förväntas ändå ha ett visst steg/hopptalang och ofta kommer temperamentet automatiskt.
Nu har ni hittat perfekta hästar, grattis men så många är dom inte. De hästar som avlas fram idag har oftast målet att bli elithästar även om alla inte blir det. Men dom som inte riktit klarar att gå dom där höga klasserna i såväl dressyr som hoppning blir inte per automatik perfekta för hobbyryttare. Jag tycker att dessa hästar brukar vara snäppet under "framgånsrika" och har då ett temperament och kroppsliga förutsättningar som inte passar mej, dom är oftast väldigt stora. Många av dessa hoppar även stort eller har ett stort steg som inte alla uppskattar som inte vill tävla.

Så varför kan man inte avla för att få fram en perfekt "mellanhäst"? Varför ska vi som inte har tävling som mål nöja oss med annan avels "misslyckande"? Jag tycker man ska avla för alla grupper inom ridning även oss som inte vill betala skyhöga priser för en f.d. tävlingshäst tex som säljs som läromästare, vilket ofta blir det vi har att välja.

Och jag säger inte att ALLA hästar är antingen eller men på det stora hela tycker jag att vad jag har sett så finns det inte mycket mellanting!

Var och en sätter ju sitt eget mål med sin avel. Är mitt mål att följa ASVH´s råd om hur de tänker sig den optimala ridhästen så kan jag ändå krydda det med hur jag tolkar det. Att en häst är arbetsvillig betyder knappast att den är labil och svårhanterlig. Så det är även mitt ansvar som uppfödare att fundera på om mitt sto har kvaliteter nog att vara i avel, varför ska hon vara i avel? Vad har hon att tillföra? Är det ett sto som är så fantastisk i övrigt att man kan välja att se bort från ett dåligt temperament för en provavkomma eller två, så kan man med fördel välja att prova med en hingst som är känd för att lämna bra temperament men som i övrigt har samma kvaliteter som stoet.
Nu är det ditt val hur du vill använda ditt sto, du har valt att lägga ut en tråd på ett forum som är känt för ha engagerade och ärliga medlemmar (överlag) vilket betyder att om du bara vill ha medhåll så kanske det är ett annat forum du ska skriva i. Klart att du får både positiva och negativa åsikter och frågor, vi har ju alla olika preferenser om vad vi önskar av en häst. DOCK, kan jag inte se vad som är felet med att försöka avla fram den ideala hästen exteriört, ridbarhetsmässigt etc, som jag skrivit tidigare så får man ju hoppas att stoägaren tar häsnyn till stoets temperament vid hingstval, och det är inte säkert att en korsning blir en lugnare och trevligare ridhäst än en renrasig häst. Allt handlar ju om att matcha individer. OM jag drömmer om att avla fram en OS häst så ska jag få göra det och om jag väljer att avla fram en häst som bara klarar MSV, men inte har energi till mer så är det också ett mål. Jag tror ändå att man ska satsa på att kombinera hästar med så lika egenskaper som möjligt för att få någerlunda stor chans att få det man önskar.
Önskar du att avla en lugnare avkomma på ditt temperamentsfulla sto så finns det olika vägar att gå. För mig som har bra erfarenheter av halvblodet känns det självklart att välja en halvblodshingt. Vad du väljer på ditt sto är ju vad du vill välja, har du bättre erfarenheter av PRE än halvblodkanske det är bättre att välja en anständig HBL hingst till ditt sto, och byta fölet mot ett PRE-föl som uppfyller dina önsklningar, där stammen är konsoliderad och chansen att de egenskaper som du är så förälskad i när det gäller PRE med större sannolikhet infinner sig.

Fast jag håller inte alls med.

Framför allt inte om temperamentet. De flesta medemåttehäsarna, de som inte har kapacitet för de allra högsta klasserna har inget undermåligt temperament eller är någons avelsmisslyckande. Det kanske till och med är temperamentet som gör att de inte blir framgångsrika, de har inte den nerv som krävs för att bli riktigt, riktigt bra tävlingshäst.

Jag tror helt enkelt inte att medelmåtteaveln skulle bli framgångsrik. Att ta fram halvbra hingstar - nej, jag tror helt enkelt inte på det. Det finns tillräckligt med halvbra ston för att täcka upp det.

*knapplån*
( John W red en Lusitano på hög nivå i hoppning, han var tydligen en riktigt bra speedhäst. Det står mer om honom i en annan tråd gällande korsning. Nu vet jag att idag är inte PRE och Lusitano samma ras men var det tidigare)

Senast ändrad:

Här är en länk där ni kan läsa om honom samt se bilder!:)
http://www.ialha.org/new/features/articles/novilheiro.php

Sen vill jag även skriva att pepinopre har ett mycket fint stoföl ue Bernstein och e: en av deras prehingstar. Hon såg absolut inte grov ut på de bilder jag har sett! Men det beror nog mycket på vilken typ av PRE hingst du väljer.. Använder du en barockmodell så får du troligtvis inte en ballerina. Men det finns ju olka modeller på dem med.

Corlensky G och Robin Z är ju inte så lika men de är båda två godkända grabbar hos SWB.
Lycka till! Visa gärna bilder på ditt föl sen!

Senast ändrad:

Cirkus: Håller helt med dig.

Jag är absolut inte emot korsningsavel, om PRE är det som kommer komplettera stoet bäst så välj en bra passande PRE.

MEN man behöver inte avla medelmåttor, det får man ändå! Rent statistiskt så kommer en liten del av alla födda hästar bli riktigt bra, kanske mellan 1-5%. Lika stor % kommer bli riktigt dåliga individer, och den stora merparten av alla avkommor kommer att bli hyggliga "medelmåttor" i varierande grad.
Dessutom tycker jag att det är alldeles för dyrt att medvetet avla fram medelmåttor, jag får aldrig igen de pengar jag satsat på den individen om och när de säljs.

Nej absolut men mitt mål är inte att få fram en avkomma som komer ge mej tillbaka de pengar jag satsat å andra sidan :)
Jag avlar för eget bruk såattsäga och med målet att få en för mej perfekt anpassad individ, säkert inte nåt som ALLA andra i hela världen vill ha men förhoppningsvis passar den mej, som sagt är avel ett vågspel och du kan aldrig garantera utkomsten. Däremot är jag intresserad av att se vad PRE kan tillföra HBL i en gemensam avkomma. Därmed inte sagt att detta är något ogenomtänkt experiment från min sida men jag känner att PRE kan ha mycket att tillföra mitt sto, förutsatt att rätt hingst hittas. Det är inte så att jag kommer ta vilken PRE-hingst som helst bara för jag SKA!

Och det som någon sa att medlemåttor blir så många hästar iaf, mycket möjligt men jag har inte hittat många av dessa som till fullo uppnår min önskemål om den "perfekta hästen" (såattsäga) Jag har saknat vissa bitar som jag har svårt att hitta hos renrasiga HBL, kanske otur från min sida men faktum kvarstår att jag saknat något!

Sen var det någon tidigare som sa att dom hellre sitter och hoppar en duktig häst på en 90 bana som egentligen kan mer än en häst som inte har anlag för hoppning. Men om jag får en avkomma som inte har superanlag för 140 hoppning men mer än väl klarar av banor på upp till 1m och jag inte har intresse för mer samtidigt som hästen är allt jag vill ha i övrigt, är det något negativt då?

Slutligen som ytterligare någon sa här att om jag ville ha medhåll så kanske jag borde söka mig till ett annat forum! Nej jag vill inte ha medhåll utan erfarenheter om just denna korsning men många här som har svarat har inte haft nån erfarenhet av just denna korsning utan i största allmänhet uttryckt sitt ogillande mot korsningsavel ilket inte var vad jag bad om. Så så var det :D

Jag vill bara få dig att tänka lite till. Titta på den häst som det finns bilder på i den här tråden. Den är 1,5 år på bilderna och har redan ovanligt stor/mycket kropp i förhållande till sina ben. Det gör att oavsett vad man tänker använda hästen till nog ska fundera lite över exteriören och hur den kommer att se ut när den blir äldre. När man avlar vet man inte vad man får fram och det är inte heller lätt att avgöra hur fölet sedan ska utvecklas. Så det är klart lättare att köpa en lite äldre unghäst som verkar passa ens syfte. Men för att återgå till bilderna så titta på andra hästar i samma ålder och jämför vad du tycker. Jämför då gärna både med rasrena och andra korsningar. Har du möjlighet att sedan kanske få se samma häst när den är äldre så ger det en fingervisning av hur en unghäst bör se ut för att du ska tycka att den passar ditt syfte som färdig.

Samma år som bilderna är tagan så vissades hon på PRE vissning med poängen 74,5 totalt och 7,5 för skritten 7,8 för traven.
Endast slagen av 2 äldre hingstar i sin klass.

PRE:er har inte heller lika grova ben som t.ex. halvblod. Något som vissa som är vana vid halvblodsben kanske reagerar över.

Lånar din knapp ;)
satt och roade mig lite och titta på stammar på 2 kända svenska hingstar, Och döm om min förvåning när jag efter dessa hittade massa andra raser:angel:
Hingst 1 Mycket känd dressyr hingst, Har i sin stam Hanoveranare, Fullblod.Trakener,Arab

Hingst 2 Berömd hopphäst : Hanoveranare, Holstiener, Selle Francie, Haflinger:crazy:( Inget fel på den rasen,Men blev förvånad att den fanns i stammen på en av våra mest använda hopphingstar,

Det jag vill säga med detta att våra svenska halvblod är inte heller rena hästar Typ såsom PRE hästen är !
Utan en sammanblandning av olika raser som man har korsat för att få fram en ultimat avkomma,

Och man fortsätter att korsa i halvblods rasen , Ser inte hur det kan vara så illa att ta fram en korsninghäst med PRE ?
Dom flesta raser har uppkommit utav att korsa,
Huvudsaken är ju att man korsar två friska och korrekta individer med varandra . Och som kompleterar varandra .

Tesora

Roligt att höra att det finns konkreta bevis på lyckad korsningsavel :angel:

Jag håller absolut med att fortsätta korsningen med HBL ser inte jag som nåt dåligt utan en möjlighet att få fram nya typer av hästar och om dessa blir lyckade finns det väl inte så mycket att klaga på eller?

Du har ju fått massa nackdelar så nu måste jag då komma med fördelar ;)
Det är bättre du har ordentligt på fötterna för jag har en känsla att du har bestämt dig och då är det ju bättre att veta vad du skall titta efter för att få så lyckad korsning som möjligt. I Spanien korsar man PRE med det mesta inkl åsnor.
Titta nog på dom hingstar du kan tänka dig.
Har dom utställningsresultat samt ridprov så be att få dom förklarade för dig.
Viktigt! Har hingsten avkommor titta på dom!
Ett aveldjur är ALDRIG bättre än sin egna avkomma.
Överlag så har ju PRE avlats väldigt sellektivt under många århundranden vilket har gjort att dom överlag är rätt homongena. En hel del linjer kan man se på hästen var det ligger bakom när man är duktig och man kan då även se vad avkommorna kommer ifrån.
En sådan hingst ger det man ser då för det mesta i utparning en generation.
Besök hingsten och be om att få se den i olika situationer tex uttomhus, hur den är runt andra hästar, hur den rör sig när den rids. Ibland kan du tom få testa en sväng själv.
En häst med PRE:s speciella gångsätt är underbart härliga att rida på. En av do få raser som jag kan rida på då traven måste vara jättemjuk för att min kropp inte skall lämna in till ansökan för semester tre veckor efteråt.
Jag själv skulle hellre köpa in ett PRE föl från början om jag fick välja :angel:
Frågan är hur stoet ser ut också.
Jag som har fönstershoppat frukansvärt gudomligt vackra PRE till att ha sett renrasig PRE som om huvudet inte var lite präglat så skulle man inte kunna se vad där vad.
Rada upp det viktigaste.
Rada upp det du kanske inte tycker är lika viktigt.
Se om där finns utställningsresultat för där kommer rörelser fram och be någon hjälpa dig att tolka (puff till tesora om vad hon skulle leta upp till mig :angel:) och som sagt var avkommor, avkommor och avkommor.
I regel är PRE rätt starka i sin prägling av sina föls egenskaper pga det hårda sollande som man har gjort under uppföning i århundranden. PRE är faktiskt avlad för att ridas på och göra ridturen bekväm.
Sedan är frågan om korsning PRE/halvblod är svåra att sälja om man inte tar ut för höga priser?
Om man skulle komma till den biten då.

Skall man gå till biten att korsa för förbättring så anser jag att det inte är så kompartibelt med att bara föda upp en individ. Det kräva många individer och ett program i alla fall i tre led framåt med vad man vill ha samt is i magen så man sorterar bort dom som inte håller i verksamheten. Det är dock avel på en helt annan nivå.
Petavel (borde man väl kunna kalla sådan här avel för. Keldjur utan större förväntningar utan tar dagen som den kommer) och mer seriös avel har olika mål och olika stora krav trots allt. Med det menar jag inte att petavel är oseriös bara att dom inte har något större mål och har inga förväntingar på att förbättra rasen.

Lånar din knapp ;)
satt och roade mig lite och titta på stammar på 2 kända svenska hingstar, Och döm om min förvåning när jag efter dessa hittade massa andra raser:angel:
Hingst 1 Mycket känd dressyr hingst, Har i sin stam Hanoveranare, Fullblod.Trakener,Arab

Hingst 2 Berömd hopphäst : Hanoveranare, Holstiener, Selle Francie, Haflinger:crazy:( Inget fel på den rasen,Men blev förvånad att den fanns i stammen på en av våra mest använda hopphingstar,

Det jag vill säga med detta att våra svenska halvblod är inte heller rena hästar Typ såsom PRE hästen är !
Utan en sammanblandning av olika raser som man har korsat för att få fram en ultimat avkomma,

Och man fortsätter att korsa i halvblods rasen , Ser inte hur det kan vara så illa att ta fram en korsninghäst med PRE ?
Dom flesta raser har uppkommit utav att korsa,
Huvudsaken är ju att man korsar två friska och korrekta individer med varandra . Och som kompleterar varandra .

Tesora

Hmm men den första hingsten är väl nära nog en idealisk stam för oss halblodsmänniskor?

alltså halvblod som det brukar se ut. 2 halvblodsraser som båda förädlas som det brukar med engelskt fullblod och arabiskt fullblod. Vad är det underliga i detta?

Sedan kan jag hålla med om att Haflinger inte är det absolut vanligaste i de närmaste generationerna på de berömda hopphästarna:

Hingst 2 Berömd hopphäst : Hanoveranare, Holstiener, Selle Francie, Haflinger

Annars en helt "normal" stam, 3 halvblodsraser som korsats. Vilken är hingsten? Kan ju inte låta bli att vara nyfiken :)

Jag hittade också en andalusier(om jag minns rätt, Generalen kan han ha hetat, minns inte, han står utan stam i allbreedpedigree.com och det hade varit skoj att veta vad det var) i mitt stos stam, han stod på Flyinge en gång i tidernas begynnelse. Hittade också föregångaren till Hackneyn i stammen vid sekelskiftet tror jag det var, och så Clydesdales och lite annat smått och gott. Men ganska många generationer bak. Blev förvånad att det inte dök upp fler oväntade raser så pass många generationer tillbaka. Klart att halvbloden består av olika raser, de svenska består garanterat i ganska många fall av en och annan nordvensk, lite connemara och varmblodstravare. Det är en mix av raser som man försöker avla till ett genemsamt mål, den ideala sporthästen. Sedan är det visst mycket olika hur man anser att den ideala sporthästen ska vara. Det jag kan tycka är det stora problemet med PRE är att de har så olika rörelsemönster mot vad dressyrdommarna önskar att se. Nu har det kommit fler linjer till Sverige, som ska ha ett rörelsemönster som passar vårt sätt att se på dressyrrörelser, med mer frammåtgripning och inte bara höjd i benrörelserna. Möjligtvis att dessa kan ha mer intressant att erbjuda och kanske att de kan tillföra något ganska intressant. Många av de PRE jag sett på film hade jag inte alls uppskattat att sitta på, mycket lufttramp och långt från något som kan kallas övertramp. Men smaken är ju delad. Och eftersom det inte är jag som kommer att vara spekulant på hästen som har en mamma med ordinära rörelser, mycket temperament, en PRE-pappa, med för mig ordinära rörelser, och som dessutom antagligen bara blir knappa 160 cm, så spelar det ju egentligen ingen roll vad jag tycker. Och det är ganska befriande :). Lycka till till TS vad du än väljer. HUvudsaken är ju att du blir nöjd. Det kan ju bli hur bra som helst.
U

Roligt att höra att det finns konkreta bevis på lyckad korsningsavel :angel:

Jag håller absolut med att fortsätta korsningen med HBL ser inte jag som nåt dåligt utan en möjlighet att få fram nya typer av hästar och om dessa blir lyckade finns det väl inte så mycket att klaga på eller?

För mig är inte trakehener + hannoveranare + xx + ox korsningsavel, det är SWB eller Hannoveranare eller DWB eller något i den stilen
U

Men det är väl så att vissa raser är tillåtna att 'korsa' med i halvblodsaveln för man tror att dessa raser tillför något. PRE finns ju inte med bland dessa.

Men det är väl så att vissa raser är tillåtna att 'korsa' med i halvblodsaveln för man tror att dessa raser tillför något. PRE finns ju inte med bland dessa.

men det är ju som jag skriver att om man inte prövar så vet man ju inte i fall PRE hästen eller någon annan ras kan förbättra den ;)
sen det jag reagerar emot är att man säger att man ska avla rent när man har halvblod ,detta är ju en ras som du själv skriver har en massa andra raser i sig just för att vill förbättra den .

pastejja
den första hingsten är Briar och den andra Robin Z
Om du villl så kan jag försöka att få fram vem General var ?
Vet att Flyinge hade 2 hingstar från spanien i sin avel . Har flera ggr tänkt att jag ska försöka att ta reda på mer om dessa hingstar.

Tesora

Vet du när den där General var född?
Jag har hittat en hel del . Finns en från 1800 talet sen en del på 1900 . Skulle vara kul att veta vilken av dom det är .:)

Tesora

Ja det är ju upp till var och en om man vill ta risken. Jag antar att det inte är billigare att betäcka med en PRE hingst?
Läst i Ridsport att varken Arab eller Fullblod tillförde något till dressyr aveln.....

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 724
Senast: Görel
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 429
Senast: moonstruck
·
Avel Jag är sugen på att betäcka mitt sto med Baltimore, någon som vet nåt om hans temperament? Mitt sto är e. Quite Easy och har mycket...
2
Svar
22
· Visningar
4 052
Senast: grimman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka